Jump to content
Annons

Använda ljudchip från Amiga?


hertingen

Recommended Posts

Hej.

Jag har börjat intresera mig för att använda gamla datorer till att göra musik. Jag har ett Missiah Midi: http://www.8bitventu...mssiah/main.php kopplat till min Commodore 64 som jag använder och det fungerar bra.

Jag har även en Amiga 600 liggandes som jag undrar om jag kan integrera i min studio arsenal. Finns det något liknande som Missiah fast till Amiga?

Så att man kan koppla ett midi klaviatur till Amigan och använda den som synth?

Mycket tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst fanns det midi-interface till Amiga. Det var väl lite Ataris fördel på den tiden. Antingen hade man Atari ST som hade midi inbyggt och Notator till det, eller så valde man Amiga med Bars and Pipes och köpte till ett midi-interface.

Gå loss på eBay, du borde hitta flera stycken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amiga och bars and pipes ja : )

Men jag undrar om amigan har något speciellt sound som 64:an har. Jag kan ha fel men, är det inte så att 64:an hade som en inbyggd synth (i sidchippet hette det väl) medan amigan hade en mer generell lösning som krävde mjukvarusynthar. Kan ha fått detta om bakfoten, något att googla på. Jag kan inte minnas att amigan hade något specifikt sound som 64 an hade, men det mycket länge sedan jag lyssnade på någon av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst fanns det midi-interface till Amiga. Det var väl lite Ataris fördel på den tiden. Antingen hade man Atari ST som hade midi inbyggt och Notator till det, eller så valde man Amiga med Bars and Pipes och köpte till ett midi-interface.

Gå loss på eBay, du borde hitta flera stycken.

Eller oxå hade man Atari och Cubase. Läste en test av Cubase i MM och åkte ner till musikaffärn med vändande buss.

Köpte en Atari och Cubase, trodde jag, kom dock hem med ett program som hette studio-nånting. Vad Cubase var hade

dom ingen aning om i affärn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag undrar om amigan har något speciellt sound som 64:an har.
Amigans sound är inte lika karaktäristiskt såsom C64/NES/Mega Drive, nej.

"Paula" har fyra kanaler med 8 bitars PCM-ljud som antingen kan användas som fyra simultana samplers eller så går det att använda AM/FM mellan kanalerna.

Men koppla midi out från din PC/Mac till Amigans midi in så blir den en LoFi-sampler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast tack vare att Amigan hade slavprocessorer för alla sina funktioner (Agnus (blitter+copper), Gary, Paula (Ljudchippet), Denise) så hade man rastertid över att mjukvaruköra synthes, fanns flera olika proprietära trackers för detta, men den vanligaste och öppna var AHX (Abyss High eXperience samt HivelyTracker).

Huruvida någon AHX tracker är midikompatibel vet jag dock ej.

Körde själv en Amiga500 med DSS8+sampler+midi ihop med en Korg M1'a.

Stabilare rigg, speciellt sync-mässigt kan man nog leta långt efter idag!

Själv tycker AHX låter många gånger bättre än SID/ST/Nintendo o.s.v. ...men smaken är ju som baken! :-)

Dessutom finns ju HivelyTracker portat idag till bl.a. Windows och OSX! :-) (http://www.hivelytra...co.uk/downl.php)

Happy tracking! :-)

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Amiga och bars and pipes ja : )

Men jag undrar om amigan har något speciellt sound som 64:an har. Jag kan ha fel men, är det inte så att 64:an hade som en inbyggd synth (i sidchippet hette det väl) medan amigan hade en mer generell lösning som krävde mjukvarusynthar. Kan ha fått detta om bakfoten, något att googla på. Jag kan inte minnas att amigan hade något specifikt sound som 64 an hade, men det mycket länge sedan jag lyssnade på någon av dem.

Det som är speciellt med amigans sound är att det är fyra 8 bitars digitala kanaler som arbetade oberoende (och som hade varsin analog attenuator d.v.s. man förlorade inget bitdjup när man sänkte ljudet på kanalen), det vill säga att ljudet behövdes inte mixas till en/två kanaler som hade en global frekvens..

Senare kom dock lösningar som gjorde att man kunde mixa flera kanaler likt Fasttracker 2 t.ex. Då behövdes naturligtvis en global frekvensrate. Man kunde även tricka sig fram till 14 bitars stereoljud genom att kombinera de fyra kanalerna. Eftersom ljudvolymen justerades analogt i 64 steg, så kunde man lägga till resterande bitdjup från 8 bitar till 14 bitar..

Kul med fler som vill köra Amiga i studion, håller själv på med sådana lösningar (håller på med en 4 enheters racklåda som ska innehålla min Amiga 1200 med midiinterface, sampler, hörlursförstärkare, "stereoförminskare" m.m.

Finns inga hårdvarugrejer man kan koppla in som styr Amigan som en synth vad jag vet, men eftersom Amiga stöder midi genom OS:et så finns det mjukvara man kan köra. Octamed kör en del för att kunna synca Amigan till en midiklocka. Jag har lite svårt att vänja mig vid Octamed dock, eftersom jag alltid kört Protracker. Det finns dock en lösning som gör att man startar Protracker genom att skicka en midinot, och BPM:en är exakt, till skillnad från MS-Dos med FT2..

Finns också "samplerprogram" som gör om Amigan till en sampler som man spelar samplingar uppdelade på klaviaturen. Kolla på Aminet!

Edith: förresten hade Amigan även ett fast lågpassfilter som man kunde slå på och av. Helt onödigt, men kan säkert vara kul att leka med 😉.. Tror att det var till för att få bort skräpljud som lätt blir i övre frekvensområdet om man kör med låg frekvensrejt..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast tack vare att Amigan hade slavprocessorer för alla sina funktioner (Agnus (blitter+copper), Gary, Paula (Ljudchippet), Denise) så hade man rastertid över att mjukvaruköra synthes, fanns flera olika proprietära trackers för detta, men den vanligaste och öppna var AHX (Abyss High eXperience samt HivelyTracker).

Huruvida någon AHX tracker är midikompatibel vet jag dock ej.

Körde själv en Amiga500 med DSS8+sampler+midi ihop med en Korg M1'a.

Stabilare rigg, speciellt sync-mässigt kan man nog leta långt efter idag!

Själv tycker AHX låter många gånger bättre än SID/ST/Nintendo o.s.v. ...men smaken är ju som baken! :-)

Dessutom finns ju HivelyTracker portat idag till bl.a. Windows och OSX! :-) (http://www.hivelytra...co.uk/downl.php)

Happy tracking! :-)

AHX var ju egentligen en tracker som simulerade SID-ljudet. Finns inget midistöd såvitt jag vet.

Om vi pratar om trackers med mjuksynth så har vi ju även svenska MusicLine som aldrig blev speciellt stort. Men där kan vi prata om fläskiga synthbasar 🙂

Edith: Ska tillägga att om man har en A600 så kan man nog inte direkt räkna med några mjukvarusynthar utöver FM som t.ex. Sonix använde, eftersom CPU:n är för klen.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...