Jump to content
Annons

Preamp/channelstrip from heaven


illvaesen

Recommended Posts

Tjena!

Har kommit över en Sennheiser MD 441 Blackfire som är gudomlig helt oavsett vad jag använder den på, tydligen. MEN, jag använder den framför allt till sång och behöver en preamp för detta. Ljudkort är ett Digi 003 Rack, och micken är alltså dynamisk.

Jag gillar lite vintage-sound i stil med Janis Joplin osv, så jag behöver alltså en preamp som har sådana egenskaper. Får gärna finnas EQ eftersom blackfire-versionen saknar sennheisers standard highpass-filter (finns en enklare filtervariant på den dock). Kompressor vore ju fantastiskt, men oavsett allt detta så är det förstärkningen som är i fokus! Har funderat på en neve-73:a, typ, men den är liiite dyr.

Vet inte om rör eller transformator är bättre för mitt syfte, motivera gärna.

Headroom tycker vi om! Annars ska den runda av SNYGGT :-)

Tänkte mig kanske 4-7000 kr, beroende på om jag får en hel channelstrip eller bara förstärkaren.

Fire away..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
bodin (oregistrerad)

vet inte om det är fel av mig att rekommendera Jeomeek TwinQ då jag inte provat den, men den har både eq och compressor. Den har fått hyffsad kritik. Var själv inne på en sån men bestämde mig för en Audient Mico. Men nånting att kolla upp iaf.. Priset är 5200kr på Thomann.

http://www.joemeek.com/twinq.html

Redigerat av bodin
Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

jag mailade den killen i veckan när jag kollade runt. Fick inget svar... Men andra kanske har mer tur. Tror det är ett bra pris

Link to comment
Dela på andra sajter

Det råder en liten övertro ang. att rör är den allsmäktige ingrediensen i preamps. Kolla istället efter transformator på in- och utsidan. Det ger, vid lite överstyrning, en tjock låg-mid och mättad diskant. För 7 papp kan du med lite tur och affärssinne 😉 hitta en Focusrite ISA 430 (mk I eller mk II). Jag köpte för ett år sedan två 430 mkII för 12 laxar, så håll ut!

Annars skulle jag nog spara tills jag hade råd med en Chandler TG-2 (stereopreamp) eller en Neve-klon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! Känner instinktivt att jag vill ha en monopreamp för att få ut mer för pengarna, men det är ju inte alltid man får välja.

Transformator är det jag lutat lite åt eftersom det är det vanligaste i de mixerbord jag tycker låter trevligast, som neve och SSL. Sen är det svårt att avgöra hur mycket det beror på preampen och hur mycket som är alla andra kretsar som kletar av sig på ljudet.

Har sett lite svensktillverkade preamps också på Claes sida, som jag aldrig hört eller fått någon vittnesbörd om. Hade varit intressant om någon kunde uttala sig? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

har en antal MD 441 runt om mig.. Så j**la gudomliga är dom inte.. Men dom är lite svaga på utsignalen.. Oavset preamp du väljer så rekomenderar jag VERKLIGEN en Fathead!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det råder en liten övertro på SSL 🙂 Inte många transformatorer i en SSL. Ljudet är inte SSL's storhet. Det sitter likadana opampar, resistorer och IC-kretsar i det som i ett bättre Soundcraft men däremot har SSL i princip ALLT på varje channelstrip. Preamp - EQ, kompressor & gate, väldigt flexibel routing och en knipp sends. I princip helt onödigt för en hemmastudio som inte måste spela in ett helt band med 8 olika hörlursmixar och 12 stereobussar till bandaren på en gång.

Ok, det blev lite off topic.

Kolla Chandler för karaktär. Eller TK Audio DP-1. Även den är i stereo och du kan med lite flax hitta den begagnad för 7 papp. Med vintageläget intryckt så har du det feta ljudet.

Redigerat av 8bit
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen!

Tycker själv SSL-borden låter trevligt, även om jag föredrar Neve (vansinnigt mycket headroom dessutom!). Dock har jag använt större mixerbord av andra märken sparsamt i studiomiljö, så jag kan inte svära på att märket i sig är det avgörande. Kan vara att ljudet helt enkelt "sabbas" rätt mycket när det blir mixat i större analoga bord, men trevligt låter det!

Hegobald: Hehe, lyxigt med tanke på priset, säg till om du klarar dig utan någon! Tycker de låter grymt för att vara dynamiska mickar :-) ..dock, som du säger, utljudet är av den lite sparsamma sorten.

Chandler hade jag glömt.. ska gluttas på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...