Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har kommit över en Sennheiser MD 441 Blackfire som Àr gudomlig helt oavsett vad jag anvÀnder den pÄ, tydligen. MEN, jag anvÀnder den framför allt till sÄng och behöver en preamp för detta. Ljudkort Àr ett Digi 003 Rack, och micken Àr alltsÄ dynamisk.

Jag gillar lite vintage-sound i stil med Janis Joplin osv, sÄ jag behöver alltsÄ en preamp som har sÄdana egenskaper. FÄr gÀrna finnas EQ eftersom blackfire-versionen saknar sennheisers standard highpass-filter (finns en enklare filtervariant pÄ den dock). Kompressor vore ju fantastiskt, men oavsett allt detta sÄ Àr det förstÀrkningen som Àr i fokus! Har funderat pÄ en neve-73:a, typ, men den Àr liiite dyr.

Vet inte om rör eller transformator Àr bÀttre för mitt syfte, motivera gÀrna.

Headroom tycker vi om! Annars ska den runda av SNYGGT :-)

TÀnkte mig kanske 4-7000 kr, beroende pÄ om jag fÄr en hel channelstrip eller bara förstÀrkaren.

Fire away..

Annons
bodin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

vet inte om det Àr fel av mig att rekommendera Jeomeek TwinQ dÄ jag inte provat den, men den har bÄde eq och compressor. Den har fÄtt hyffsad kritik. Var sjÀlv inne pÄ en sÄn men bestÀmde mig för en Audient Mico. Men nÄnting att kolla upp iaf.. Priset Àr 5200kr pÄ Thomann.

http://www.joemeek.com/twinq.html

Redigerat av bodin
bodin (oregistrerad)
Postat

jag mailade den killen i veckan nÀr jag kollade runt. Fick inget svar... Men andra kanske har mer tur. Tror det Àr ett bra pris

Postat

Det rĂ„der en liten övertro ang. att rör Ă€r den allsmĂ€ktige ingrediensen i preamps. Kolla istĂ€llet efter transformator pĂ„ in- och utsidan. Det ger, vid lite överstyrning, en tjock lĂ„g-mid och mĂ€ttad diskant. För 7 papp kan du med lite tur och affĂ€rssinne 😉 hitta en Focusrite ISA 430 (mk I eller mk II). Jag köpte för ett Ă„r sedan tvĂ„ 430 mkII för 12 laxar, sĂ„ hĂ„ll ut!

Annars skulle jag nog spara tills jag hade rÄd med en Chandler TG-2 (stereopreamp) eller en Neve-klon.

Postat

Bra tips! KÀnner instinktivt att jag vill ha en monopreamp för att fÄ ut mer för pengarna, men det Àr ju inte alltid man fÄr vÀlja.

Transformator Àr det jag lutat lite Ät eftersom det Àr det vanligaste i de mixerbord jag tycker lÄter trevligast, som neve och SSL. Sen Àr det svÄrt att avgöra hur mycket det beror pÄ preampen och hur mycket som Àr alla andra kretsar som kletar av sig pÄ ljudet.

Har sett lite svensktillverkade preamps ocksÄ pÄ Claes sida, som jag aldrig hört eller fÄtt nÄgon vittnesbörd om. Hade varit intressant om nÄgon kunde uttala sig? :-)

Postat

har en antal MD 441 runt om mig.. SÄ j**la gudomliga Àr dom inte.. Men dom Àr lite svaga pÄ utsignalen.. Oavset preamp du vÀljer sÄ rekomenderar jag VERKLIGEN en Fathead!

Postat (redigerat)

Det rĂ„der en liten övertro pĂ„ SSL 🙂 Inte mĂ„nga transformatorer i en SSL. Ljudet Ă€r inte SSL's storhet. Det sitter likadana opampar, resistorer och IC-kretsar i det som i ett bĂ€ttre Soundcraft men dĂ€remot har SSL i princip ALLT pĂ„ varje channelstrip. Preamp - EQ, kompressor & gate, vĂ€ldigt flexibel routing och en knipp sends. I princip helt onödigt för en hemmastudio som inte mĂ„ste spela in ett helt band med 8 olika hörlursmixar och 12 stereobussar till bandaren pĂ„ en gĂ„ng.

Ok, det blev lite off topic.

Kolla Chandler för karaktĂ€r. Eller TK Audio DP-1. Även den Ă€r i stereo och du kan med lite flax hitta den begagnad för 7 papp. Med vintagelĂ€get intryckt sĂ„ har du det feta ljudet.

Redigerat av 8bit
Postat

Tackar för tipsen!

Tycker sjÀlv SSL-borden lÄter trevligt, Àven om jag föredrar Neve (vansinnigt mycket headroom dessutom!). Dock har jag anvÀnt större mixerbord av andra mÀrken sparsamt i studiomiljö, sÄ jag kan inte svÀra pÄ att mÀrket i sig Àr det avgörande. Kan vara att ljudet helt enkelt "sabbas" rÀtt mycket nÀr det blir mixat i större analoga bord, men trevligt lÄter det!

Hegobald: Hehe, lyxigt med tanke pÄ priset, sÀg till om du klarar dig utan nÄgon! Tycker de lÄter grymt för att vara dynamiska mickar :-) ..dock, som du sÀger, utljudet Àr av den lite sparsamma sorten.

Chandler hade jag glömt.. ska gluttas pÄ!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.