Jump to content
Annons

Någon som vet ifall man kan ställa dbfs nivå på MOTU HD192?


Dan Ö

Recommended Posts

Annons

Hur menar du? 0dBFS är ju full utstyrning av omvandlaren (alla bits används) och kan aldrig vara något annat...

När det handlar om digitala signaler, så får du skapa ett "headroom" genom att sikta lägre än 0dBFS.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej Claes!

Tack för svar. Ledsen för lite fattigt beskriven fråga.

Vad jag är ute efter är "headroomet" mellan en analog signal på +4dbu/0 VU upp till att man når 0dbfs. Jag tror vårt 24i/o har en referensnivå på -14dbfs. Dock så är jag intresserad av vad hd192:an har för specar vilket verkar vara lite hemligt. ( Jag vet inte ifall jag förklarar detta på rätt sätt. ) Jag har också ett svagt minne av att jag läst någonstans att det gick att ställa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står det specat +4dBu så borde det motsvara 0dBFS. Går det att ställa så brukar det vara +4dBu eller -10dBV.

(Båda motsvarar isåfall 0 dBFS beroende på vad som är valt)

Hmm. Tack för svar men nu tror jag du eller vi missförstår varandra. Skulle +4dbu/0 VU motsvara 0dbfs så hade det aldrig gått att gå över den analoga nollan vilket i princip hade inneburit att det varit nästintill omöligt att matcha ljudkortet med analog utrustning. ( Detta har inte heller att göra med -10dBV nivå. )

Link to comment
Dela på andra sajter

0dBfs kan ju aldrig bli annat än 24 fyllda bits, men mätarna kanske går att ställa in så att de visar på ett sätt som gör att man skapar ett fejkat headroom med dem...? Är det så du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika kort/omvandlare utgår från olika referens vad gäller "unity gain" eller vad man ska kalla det. Det innebär att styr man ut en analog signal till 0 dBVU kan den motsvara olika värden i dBFS på olika omvandlare. I en studio jag arbetar i har vi t ex två olika motu-kort med två olika referenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

0dBfs kan ju aldrig bli annat än 24 fyllda bits, men mätarna kanske går att ställa in så att de visar på ett sätt som gör att man skapar ett fejkat headroom med dem...? Är det så du menar?

Sant, det är jag med på. Men det är nog det fejkade headroomet jag syftar på. Vad jag förstår så finns det olika standarder för det där som används t.ex. inom radion eller andra institutioner. Använder man t.ex. Dorrough digitala mätare så går också att ställa mellan 14,18,20db.

Mitt problem är när jag skickar line signalen mellan i detta fallet analogbandare att den blir för het på vissa ljudkort. Kör ja t.ex. med mitt apogee som ger -16 när jag kör en testton på 1khz +4dbu/ 1.23v, så funkar det oftast bättre än med mitt motu som verkar ha en referensnivå på -14.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika kort/omvandlare utgår från olika referens vad gäller "unity gain" eller vad man ska kalla det. Det innebär att styr man ut en analog signal till 0 dBVU kan den motsvara olika värden i dBFS på olika omvandlare. I en studio jag arbetar i har vi t ex två olika motu-kort med två olika referenser.

Exakt, det är detta jag är inne på. Jag har sett att på lite exklusivare omvandlare så finns det möjlighet att ställa om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, man kan förstås ställa in referensströmmen på en AD-krets.

Men jag har bara aldrig sett eller haft ett ljudkort/omvandlare där jag kunde göra det steglöst (vad jag vet).

Intressant, alltid lär man sig nåt nytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick precis svar ifrån MOTU.

" The HD192 has the same I/O gain range as the 24i/o. Full scale I/O is 18dbu (which corresponds to -14db when using the +4db analog 0 VU reference) If you are looking for interfaces with hotter I/O, the 896mk3, Traveler mk3, 828mk3, and UltraLite mk3 models have 20dbu full scale I/O. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kanske inte är något större problem om man inte håller på med massa analogutrustning också. Man kanske även kan kalibrera om sin analogutrustning men det känns ju inte så lockande. Man vill ju hålla sig till standard. Jag byter nog hellre då interface. Jag tror ändå att man ska försöka hålla sig nära den digitala nollan för bästa adomvandling om jag tolkat det hela rätt, men det har nog Claes bra koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

I den digitala världen spelar det ingen roll så länge man inte skjuter över men för bäst SNR från den analoga sidan kan det vara bra.

Ok, ja, jag har också tolkat det så men har läst lite olika på det senaste. Men det kanske bara är relaterat till den analoga ingångsdelen i convertern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag är inte säker heller men det verkar rimligt (iallafall rent teoretiskt). Men du får gärna länka upp lite intressanta eller udda artiklar om det.

(kollade nyss mina egna konverterare: 15dB headroom => +19dBu, jahajaha. 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Ska bli intressant att läsa. 🙂

Man stöter ju aldrig på den typen av problem själv om man inte behöver koppla ihop prylar som följer olika standards...

Härligt med olika standards i prylar som används till samma sak, eller hur...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ett gissel med olika standards. ( Ett annat exempel är när t.ex. mitt mixerbord som har allt balanserat i/o på +4dbu med avvikelsen på inserterna som verkar ha så kallad internal level som är -2dbu, vilket gör att t.ex. en outboard kompressors mätare varken blir rätt i +4 eller -10 läge utan måste kalibreras om för att visa helt korrekt. )

Något jag dock inte helt fått klarhet i är dbfs nivåernas relation till "maximum input level" som ibland står i specar som t.ex. den här ssl convertern. http://www.solid-state-logic.com/post/Xlogic%20Alpha-Link/specs.asp

Där står det +22dBu. Skulle det i så fall innebära en dbfs ref.nivå på -18db? Eller är det så att ingångskretsarna klarar detta innan de börjar dista? Lite förvillande. Det borde ju också i så fall vara relaterat till vad man har för utgångsimpedans på sin utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm. ok.

Här är ett exempel på ställbar dbfs nivå.

http://support.apogeedigital.com/help/symphony-io/pgs/configuring_calibration.html

Det måste även finnas något skäl till varför man vill ställa för så nära sitt dynamiska omfång som möjligt. Jag är med på att det kan påverkar signal to noise i analogdelen men frågan är om det på något sätt även påverkar hur optimalt själva adomvandlingen jobbar. Annars så finns det ju inget större skäl till att kunna ställa om det. Då skulle ju alla jobba med -20 dbfs eller liknande för att få så mycket headroom som möjligt och undvika risken för att det klipper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan egentligen bara påverka analogdelen eftersom digitaldelen har en absolut maxnivå som aldrig kan överskridas. I det digitala systemet finns det som bekant inget som heter headroom.

Digitalomvandlingen lägger dessutom bara till en bit extra när en viss spänningsnivå uppnås, så där händer det ingenting annat som är beroende av utstyrningen.

Problemet är nog bara att det finns olika standards och att folk ändå helst vill kunna få det att se likadant ut vid samma nivå på alla burkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet inte ifall jag tolkar dig rätt men om vi låtsas att vi kan bortse ifrån den analoga delen:

Låt säga jag har ett material som har 16db dynamik över 0VU(+4dBU) så spelar det ingen roll för ljudet huruvida jag har ställt den på -16dbfs eller -14dbfs. Jag får inte distorsion vid -14 och rent ljud vid -16 utan det blir bara mätarna som visar olika.

Redigerat av Dan Ö
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, problemet är väl att det saknas universell standard för hur analoga referenser ska förhålla sig mot digitala.

Låter man de flesta signaler gå via mixerbord innan omvandlare är det definitivt en poäng med att kunna justera omvandlarnas referens så att de arbetar optimalt mot mixerbordets nivåmätare.

Men om man jobbar mot en bunt olika preamps, alla med sina referenser spelar det mindre roll. Då justerar man enkelt gainen på varje preamp så att den matchar ljudkortets nivåmätare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...