Jump to content
Annons

Jag stirrar när jag spelar


Ziggy

Recommended Posts

Varför när jag spelar gitarr, piano eller dragspel måste jag titta på vad jag gör?

När det gäller gitarr behöver jag inte titta när jag byter mellan öppna ackord, men ska jag upp 4-5 band åker blicken ner till greppbrädan direkt.

Samma när jag solar. Jag kan tex improvisera väldigt snabbt helt obekymrat på nån skala utan att titta, men ska jag ta skalan längre ner/högre upp måste jag titta när jag byter plats på greppbrädan, såvida jag inte "spelar mig" uppåt eller neråt, då behöver jag ju inte heller titta.

Nu när jag spelar dragspel stör detta mig oerhört mycket. Att spela dragspel inför folk och sitta och stirra ner på instrumentet ibland hela låtar igenom känns nästan ohövligt. Det ger nog även ett osäkert intryck, vilket iofs inte spelar nån roll i dagsläget, då jag faktsit är just osäker, men det känns knappast som en fördel att det ska vara så. Jag ser 6-åringar spela dragspel, som inte lirat länge, som aldrig ens vänder ner blicken för att titta.

Detta stirrandet gäller alltså endast när jag behöver förflytta mig längre än fingrarna räcker/kan känna. Det har väl knappast med muskelminnet att göra, för iaf när jag lirade väldigt mycket gitarr spelade jag sällan eller aldrig fel även om det för mig var lite svårare grejer. Och jag hade en 10-års period då jag inte ens vill tänka på hur sjukt mycket jag ständigt lirade på mina elgitarrer och kände mig aldrig ett uns osäker i fingrarna. Därav tror jag inte det har med muskelminne att göra.

Vad är det för känsla/feeling jag saknar här egentligen?

Jag tror jag själv kom på svaret precis nu. Eller iaf ett av flera möjliga svar. Tänkte på bassidan på dragspelet som man aldrig ser, där funkar det ju ganska problemfritt, även om det ofta är rejäla hopp ibland. Det är nog så att det beror på hur man tränar upp sig, dvs tränar man stirrandes på det man gör blir det nog så. Men jag tror fortfarande att jag saknar nån känsla/feeling rent fysiskt för det jag gör. Vet ni svaret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Offt kanske, men jag skulle nog tycka det skulle vara lite obehagligt om en dragspelare stint stirrade på mig när han spelade. 😄

Nåja. Det är säkerligen en träningssak. Du får öva på att helt enkelt skita i att titta... det är garanterat psykiskt kopplat till någon trygghet att titta för säkerhets skull.

Kan göra en parallell, jag har inte behövt titta på datortangentbordet när jag skriver sedan jag typ var runt 15 och lärde mig den rätta tekniken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Joe Pass pratade ofta om att ha split-vision på greppbrädan 🙂

Vad betyder det, att även kunna se sina fingrar på greppbrädan på en skärm typ?
jag skulle nog tycka det skulle vara lite obehagligt om en dragspelare stint stirrade på mig när han spelade. 😄

haha, ja det låter faktist lite tröstande för mig just nu.

Nåja. Det är säkerligen en träningssak. Du får öva på att helt enkelt skita i att titta... det är garanterat psykiskt kopplat till någon trygghet att titta för säkerhets skull

Jo, nån slags osäkerhet är nog inblandat. Har dock övat lite på det men det blir fel så ofta att jag snabbt tröttnar. Jag skulle nog själv inte uppskatta om nån satt och stirrade ner på sitt instrument så mycket som jag gör iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer med tiden om man ger sig lite tid till att träna på att inte se ner på greppbrädan. I början spelar man så mycket fel men sakta så kommer det allt mer att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma "problem" just nu när det gäller gitarr. Så jag håller på att öva upp det för tillfället.

Anledningen till att det blir så är väl att man har fått gråzoner på greppbrädan/klaviaturet. Jag har börjat öva alla användbara skalor stegvis och i olika "intervallmönster" (från 1-7) i alla boxar - uppåt och nedåt. På så sätt har man täckt upp de flesta melodiska kombinationerna. Målet är t.ex. att känna sig bekväm i alla skalor och kombinationer att man inte behöver tänka eller titta.

Jag körde denna metoden för ett år sen, och det gav resultat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller dragspel så tittar inte alla nånsin ner på klaviaturen, men ja de flesta gör det åtminstone nån enstaka gång. Fick för mig att det är nån feeling för instrumentet som saknas, men det är nog bara är en övningssak trots allt.

Kommer nog inte att orka bry mig att öva upp det dock. Fullt sjå att träna in nya låtar som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också på det du säger själv och på det som D Vibe var inne på.

Jag tror att det handlar om något kontrollbehov. I grunden kanske att du inte litar på vad dina fingrar gör. Vi är nog alla mer eller mindre uppväxta med att vi med ögonen ska kontrollera det resten av kroppen gör. Totalt onödigt egentligen. Men mycket i våra liv, i vårt samhälle handlar mer om vad vi ser och inte vad vi hör.

Så jag tror bara det gäller att träna upp kopplingen mellan dina öron och dina muskler. Alltså inte öron- öga- muskler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt. Var i butik häromdan och snackade med en äldre dragspelare om just detta. Då skrattade han och sa

att för honom var det precis tvärtom.

Han spelade knapp, vilket jag antar saknar betydelse, men sa att han KAN inte titta när han spelar för då går det åt skogen.

Inte om det var nån väldigt simpel låt, men om det är lite lätt fart i den spelar han fel när han tittar sa han.

Jag tror att det handlar om något kontrollbehov. I grunden kanske att du inte litar på vad dina fingrar gör..

Och där slog du nog huvudet på spiken. Förmodligen även därför jag inte heller orkar/vill träna utan att titta, pg a just kontrollbehov. Då var kanske frågan löst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...