VacUm Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Det finns vÀldigt mÄnga hÀr som har en otrolig kunskapsbank gÀllande diverse teknikaliteter i ljud- och inspelningssammanhang. Det kan gÀlla allt frÄn bitljup till kabelimpedans, och min uppfattning av dessa personers instÀllning till musik Àr att vikten lÀggs pÄ HUR saker spelas in snarare Àn VAD som spelas in. Anledningen till att jag tar upp detta som en trÄd Àr att jag vill vÀcka debatt kring denna teknikhysteri. Jag blir ingen bÀttre lÄtskrivare, basist, arrangör eller ens producent av att spela in i 32bit/196kHz. Speciellt inte om jag gör det hemma i lÀgenheten dÀr lyssingen Àr sÄdÀr och prylarna jag har inte heter Neumann och Neve. Det gÄr faktiskt göra en bra mix pÄ 16bitars/44.1kHz-spÄr. MÄngas instÀllning verkar vara att Àven om man inte hör skillnaden sÄ kan man alltid mÀta den, och dÄ spelar det roll. SÄ, vad Àr viktigast, perfekt ljud eller en perfekt lÄt? Baserar man sin favvoplatta pÄ ljudkvalité eller pÄ musikalisk kvalité?
Claes Holmerup Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Det Ă€r ganska skönt de fĂ„ gĂ„nger det kommer vĂ€lgjorda, nya covers pĂ„ de bĂ€ttre Beatles-lĂ„tarna, om det svarar pĂ„ din frĂ„ga... đ SjĂ€lvklart Ă€r alltid det musikaliska innehĂ„llet det primĂ€ra - men det Ă€r trevligare att lyssna pĂ„ en bra lĂ„t om ljudet ocksĂ„ Ă€r bra. En dĂ„lig lĂ„t blir dĂ€remot inte bĂ€ttre av att inspelningen Ă€r perfekt. DĂ€remot stör det mig om en bra lĂ„t Ă€r dĂ„ligt inspelad - och dĂ„ lyssnar jag inte lika gĂ€rna pĂ„ den, trots att den Ă€r bra...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 pÄ nÄgot sÀtt kan man tycka att de behövs för varandra. men nog Àr det alldeles för mycket fÄnerier om teknik och utrustning. Mina favoritmusiker Àr ljusskygga poppare som spelar in med farmors stereo och en femstrÀngad gitarr.
lavrell Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Perfekta lÄten Àr sjÀlvklart viktigast! Det som ljudkvalitén inte har i det fallet vÀgs sÀkerligen upp av lÄten i sig. Sen kan ju en lÄt fullkomligt lyfta pga en bra produktion. Men musiken Àr ju alltid viktigast.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 (redigerat) Det Ă€r ganska skönt de fĂ„ gĂ„nger det kommer vĂ€lgjorda, nya covers pĂ„ de bĂ€ttre Beatles-lĂ„tarna, om det svarar pĂ„ din frĂ„ga... đ BANG! jag tror den hĂ€r trĂ„den hĂ„ller som lĂ€ngst tills pĂ„ onsdag, och innan dess kommer Claes, jag och Lavrell stĂ„ och skrika pĂ„ varandra. đ Redigerat 13 mars 2005 av maxmaxmax
VacUm Postat 13 mars 2005 TrÄdstartare Postat 13 mars 2005 AlltsÄ, jag kanske var oklar, men jag menar absolut inte att dÄligt ljud innebÀr dÄlig mix. Det Àr en skillnad dÀr.
Pluffo Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Jag ser ljudkvaliten som kryddan i matlagning. Du kan lyfta en matrÀtt till himmelska höjder genom att krydda rÀtt men det Àr inte gott att sitta och helt sonika Àta kanel eller oregano för det.
lavrell Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 AlltsĂ„, jag kanske var oklar, men jag menar absolut inte att dĂ„ligt ljud innebĂ€r dĂ„lig mix. Det Ă€r en skillnad dĂ€r. Fast man kan ju förbĂ€ttra ljud enormt genom en bra mix. SĂ„ det hĂ€nger ju ihop. Men man kan ju heller inte jĂ€mföra en sketen kasettporta med Pro Tools HD fan den hĂ€r diskutionen kommer bli konstig tror jag đ
lavrell Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Jag ser ljudkvaliten som kryddan i matlagning. Du kan lyfta en matrĂ€tt till himmelska höjder genom att krydda rĂ€tt men det Ă€r inte gott att sitta och helt sonika Ă€ta kanel eller oregano för det. Skön jĂ€mförelse đ
VacUm Postat 13 mars 2005 TrÄdstartare Postat 13 mars 2005 Pluffo har gjort ett otroligt bra inlÀgg tycker jag. Grejen ligger vÀl lite i att man stöter pÄ folk som anser sig ha en jÀvla koll, men dom fÄr inte ett skit gjort sjÀlva eftersom dom mest bryr sig om saker som faktiskt Àr ganska ovidkommande i sammanhanget. Om man hamnade pÄ en öde ö, dÀr det bara fanns ett behringerbord, nÄn sketmick och en p3a med nÄn gammal sequencer frÄn 1997 sÄ Àr det nog inte sÀkert att vissa teknikfetichister ens skulle slÄ pÄ burken.
lavrell Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Pluffo har gjort ett otroligt bra inlÀgg tycker jag. Grejen ligger vÀl lite i att man stöter pÄ folk som anser sig ha en jÀvla koll, men dom fÄr inte ett skit gjort sjÀlva eftersom dom mest bryr sig om saker som faktiskt Àr ganska ovidkommande i sammanhanget. Om man hamnade pÄ en öde ö, dÀr det bara fanns ett behringerbord, nÄn sketmick och en p3a med nÄn gammal sequencer frÄn 1997 sÄ Àr det nog inte sÀkert att vissa teknikfetichister ens skulle slÄ pÄ burken. Exakt, man fÄr ju se det som att man skapar musik och inte ljud. Musik Àr en kÀnsla medans ljud hjÀlper till att förstÀrka den kÀnslan. eller hur man nu ska sÀga...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Pluffo har gjort ett otroligt bra inlĂ€gg tycker jag. Grejen ligger vĂ€l lite i att man stöter pĂ„ folk som anser sig ha en jĂ€vla koll, men dom fĂ„r inte ett skit gjort sjĂ€lva eftersom dom mest bryr sig om saker som faktiskt Ă€r ganska ovidkommande i sammanhanget. Om man hamnade pĂ„ en öde ö, dĂ€r det bara fanns ett behringerbord, nĂ„n sketmick och en p3a med nĂ„n gammal sequencer frĂ„n 1997 sĂ„ Ă€r det nog inte sĂ€kert att vissa teknikfetichister ens skulle slĂ„ pĂ„ burken. touchĂ© đ vi Ă€r alla olika. Lyssna pĂ„ Demoniqus nĂ€r han lyriskt och sirligt berĂ€ttar om 70-90 hz, det Ă€r svĂ„rt att inte beundra honom lite grann..
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Om man hamnade pĂ„ en öde ö, dĂ€r det bara fanns ett behringerbord, nĂ„n sketmick och en p3a med nĂ„n gammal sequencer frĂ„n 1997 sĂ„ Ă€r det nog inte sĂ€kert att vissa teknikfetichister ens skulle slĂ„ pĂ„ burken. nej, man mĂ„ste vĂ€l vara teknikfetischist för att fatta att det inte finns el pĂ„ en öde ö? đ
Claes Holmerup Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Det Ă€r ganska skönt de fĂ„ gĂ„nger det kommer vĂ€lgjorda, nya covers pĂ„ de bĂ€ttre Beatles-lĂ„tarna, om det svarar pĂ„ din frĂ„ga... đ BANG! jag tror den hĂ€r trĂ„den hĂ„ller som lĂ€ngst tills pĂ„ onsdag, och innan dess kommer Claes, jag och Lavrell stĂ„ och skrika pĂ„ varandra. đ đ Jag Ă€r ingen större fan av Beatles och andra "klassiska" och "odödliga" band - men de gjorde nĂ„gra riktigt suverĂ€na lĂ„tar. SĂ„ lĂ„ngt Ă€r allt frid och fröjd, eller...? đđ Jag tycker dock att det Ă€r synd att de inte spelades in med dagens teknik, eftersom jag dĂ„ hade kunnat tĂ€nka mig att köpa skivor ocksĂ„. Jag skulle faktiskt inte kunna förmĂ„ mig att köpa nĂ„gon Beatles-platta, just pĂ„ grund av det dĂ„liga ljudet. Deras senare plattor var bĂ€ttre inspelade, men dĂ„ var det ofta ganska utflippat och passar inte min smak.
Itzhak Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 SÄ, vad Àr viktigast, perfekt ljud eller en perfekt lÄt? Baserar man sin favvoplatta pÄ ljudkvalité eller pÄ musikalisk kvalité? ett perfekt ljud kan ju göra lÄten perfekt. men jag kan inte se nÄgot i min erfarenhet som kopplar ett perfekt ljud till en jÀvligt hög samplingsfrekvens. hög ljudkvalite Àr ju subjektivt och för mig kan det finnas jÀttehög kvalité i en gammal raspig vinylskiva frÄn 50talet. gÀller vÀl att placera det i ett sammanhang. och sen nÀr nÄgot fÄnigt dansband stÄr och gör cover pÄ den gamla 50tals-lÄten sÄ kÀnns det bara sliskigt med deras polerade ljud. nÀ, lÄter det bra sÄ Àr det bra, oberoende vilken samplingsfrekvens. sen ska vi ju inte glömma att vi ofta lÀgger ner en massa jobb pÄ att skita ner ljudet i efterhand. fan vad jag dravlar.
Itzhak Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 (redigerat) Jag skulle faktiskt inte kunna förmÄ mig att köpa nÄgon Beatles-platta, just pÄ grund av det dÄliga ljudet. Deras senare plattor var bÀttre inspelade, men dÄ var det ofta ganska utflippat och passar inte min smak. det ger oss ju bÄda rÀtt. jag skulle inte kunna köpa en beatlesplatta ifall de hade varit inspelad med dagens tech-standard. exempelvis, strawberry fields innehÄller ju en mellotron. det var en riktigt bristfÀllig teknik och de försvann sen ocksÄ. paradoxalt sÄ lever de fÄ som finns kvar, gör det mycket just för att beatles anvÀnde dem, och det anses sÀkert i vissa kretsar vara ett riktigt bra ljud ocksÄ. men om beatles hade spelat in "strawberry fields" idag sÄ hade de antagligen valt nÄgot annat -och naturligtvis mycket bÀttre ljud-, Àn den sunkiga, brusiga mellotronen som vÀger as och kÀmpar med band som gÄr av. Redigerat 13 mars 2005 av Itzhak Skenström
Katla (oregistrerad) Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 (redigerat) DĂ€rför Ă€r det intressant att Mtron existerar som en del av vĂ„r moderna teknik. En mjukvara som skapats dĂ€r man kĂ€mpat för att hĂ„lla ned ljudkvalitĂ©n för att simulera ett allt annat Ă€n perfekt instrument. Det ska lĂ„ta skit för att lĂ„ta sĂ„ bra. đ För min del Ă€r rullband och analoga mixerbord det bĂ€sta som nĂ„gonsin skapats. Det lĂ„ter bĂ€st och man kĂ€nner att man har nĂ„got att ta pĂ„. TyvĂ€rr Ă€r det dyrt idag. Redigerat 13 mars 2005 av equinoxe
wonderboy Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 (redigerat) LÄten alla gÄnger! LÄten Àr mycket viktigare Àn bÄde instrumentering, arrangemang, mixning, produktion, ljudkvalitet etc. DÀremot inte sgat att allt det andra skulle vara oviktigt pÄ nÄgot sÀtt, absolut inte. Personligen vet jag mÄnga lÄtar dÀr man gÄtt och önskat sig att nÄgon hade spelat in den med dagens teknik och ljudkvalitet, nÀr sÄ det sen har hÀnt, sÄ har man blivit besviken. DÄ har nÄgonting annat saknats, trots den överlÀgsna ljudkvaliteten och produktionen. Sen Àr det vÀl sÄ att det Àr bra mycket enklare att diskutera sidechaining och EQ-anvÀndning Àn att diskutera och ta stÀllning ang t ex lÄtskrivarprocessen. Sen tycker jag att Maxmaxmax har blivit bra mycket sötare pÄ sistone! Redigerat 14 mars 2005 av wonderboy
Henrik Andersson Vogel Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 SlÄs det inte in rÀtt öppna dörrar hÀr? Jag menar, sjÀlvklart finns det folk som fokuserar fel i sitt musikskapande, men det Àr vÀl ganska okontroversiellt att det sÀllan kommer bra musik frÄn dessa? HÀlsningar /Henrik
joachime Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Grejen ligger vÀl lite i att man stöter pÄ folk som anser sig ha en jÀvla koll, men dom fÄr inte ett skit gjort sjÀlva eftersom dom mest bryr sig om saker som faktiskt Àr ganska ovidkommande i sammanhanget. TrÄden kanske borde handlat om det istÀllet, hur irriterande det Àr med besserwissrar, oavsett omrÄde.
VacUm Postat 14 mars 2005 TrÄdstartare Postat 14 mars 2005 SlÄs det inte in rÀtt öppna dörrar hÀr? Jag menar, sjÀlvklart finns det folk som fokuserar fel i sitt musikskapande, men det Àr vÀl ganska okontroversiellt att det sÀllan kommer bra musik frÄn dessa? HÀlsningar /Henrik Agree, men det Àr ett bra Àmne för debatt. Har aldrig begripit mig pÄ dessa snubbar som tror att en kabel avgör den musikaliska kvalitén.
Henrik Andersson Vogel Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 SlÄs det inte in rÀtt öppna dörrar hÀr? Jag menar, sjÀlvklart finns det folk som fokuserar fel i sitt musikskapande, men det Àr vÀl ganska okontroversiellt att det sÀllan kommer bra musik frÄn dessa? HÀlsningar /Henrik Agree, men det Àr ett bra Àmne för debatt. Har aldrig begripit mig pÄ dessa snubbar som tror att en kabel avgör den musikaliska kvalitén. Vissa intresserar sig mer för ljudet Àn för musiken. Det Àr samma sak som att vissa intresserar sig mer för gamla vintagegitarrer Àn det som spelas pÄ dem, och andra intresserar sig mer för datorer Àn det arbete man kan utföra pÄ dem. Det kan de vÀl fÄ göra. Det Àr vÀl bara att rycka pÄ axlarna, och jobba vidare med sin egen musik.
VacUm Postat 14 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 14 mars 2005 SlĂ„s det inte in rĂ€tt öppna dörrar hĂ€r? Jag menar, sjĂ€lvklart finns det folk som fokuserar fel i sitt musikskapande, men det Ă€r vĂ€l ganska okontroversiellt att det sĂ€llan kommer bra musik frĂ„n dessa? HĂ€lsningar /Henrik Agree, men det Ă€r ett bra Ă€mne för debatt. Har aldrig begripit mig pĂ„ dessa snubbar som tror att en kabel avgör den musikaliska kvalitĂ©n. Vissa intresserar sig mer för ljudet Ă€n för musiken. Det Ă€r samma sak som att vissa intresserar sig mer för gamla vintagegitarrer Ă€n det som spelas pĂ„ dem, och andra intresserar sig mer för datorer Ă€n det arbete man kan utföra pĂ„ dem. Det kan de vĂ€l fĂ„ göra. Det Ă€r vĂ€l bara att rycka pĂ„ axlarna, och jobba vidare med sin egen musik. đ Nu nĂ€r du lĂ€gger fram det pĂ„ detta viset sĂ„ har du ju helt rĂ€tt. Faktiskt. Kan Ă€ndĂ„ inte hjĂ€lpa att dom ibland retar mig till förbannelse.. Och nu nĂ€r du tar upp dessa instrumentsamlare.. brrr đ
Mr Keys Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Man fĂ„r vĂ€l helt enkelt inse sina begrĂ€nsingar......har man inte koll pĂ„ produktion (tenkik, pilla effekter osv) men Ă€r grym lĂ„tskrivare sĂ„ kanske man bör satsa pĂ„ just att skriva lĂ„tar.....!!! Ăr man istĂ€llet grym pĂ„ att producera sĂ„ kanske man bör satsa pĂ„ det istĂ€llet för att skriva...... Dvs....var man gör det man Ă€r bĂ€st pĂ„....! Resultatet blir en grym lĂ„t som Ă€r grymt proddad.....hela vĂ€rlden köper plattan, krigen upphör och allt blir frid och fröjd....typ...! đđ
Fredster Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Pluffo har gjort ett otroligt bra inlÀgg tycker jag. Grejen ligger vÀl lite i att man stöter pÄ folk som anser sig ha en jÀvla koll, men dom fÄr inte ett skit gjort sjÀlva eftersom dom mest bryr sig om saker som faktiskt Àr ganska ovidkommande i sammanhanget. Om man hamnade pÄ en öde ö, dÀr det bara fanns ett behringerbord, nÄn sketmick och en p3a med nÄn gammal sequencer frÄn 1997 sÄ Àr det nog inte sÀkert att vissa teknikfetichister ens skulle slÄ pÄ burken. WORD! Har varit vÀldigt mycket teoretiskt "tjafs" hit och dit (jag sjÀlv Àr ej exkluderad) och alla har sina egna synpunkter vad som ska lÄta bra eller inte. Det gÄr att fÄ en lÄt att lÄta bra i nÀstan all utrustning. Det gÄr inte att komma ifrÄn att en viktig aspekt i inspelningssammanhang Àr att om gruppen/artisten inte kan spela sÄ kommer det aldrig att kunna lÄta riktigt bra.
joachime Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Har varit vÀldigt mycket teoretiskt "tjafs" hit och dit (jag sjÀlv Àr ej exkluderad) och alla har sina egna synpunkter vad som ska lÄta bra eller inte. Trodde det var det som forumet var till för.
Lindeberg Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Snackar vi dansmusik sĂ„ Ă€r ljudet viktigast; ljudet Ă€r lĂ„ten! Det gĂ€ller givetvis inte alla sorters dansmusik, men till exempel en (nog sĂ„ vĂ€lskriven) soulhouselĂ„t funkar inte om trummorna suger! Vissa technolĂ„tar bygger pĂ„ 1 ackord, 1 ton - resten Ă€r rytm och tekniska trix. Men givetvis, spelar man melodisk fm-rock utan starka lĂ„tar men i Perfect Hi-Fi đ Ă€r det ju bara att tĂ€nka om. FrĂ„ga Toto. Eller inte...? đ
VacUm Postat 14 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 14 mars 2005 Snackar vi dansmusik sĂ„ Ă€r ljudet viktigast; ljudet Ă€r lĂ„ten! Det gĂ€ller givetvis inte alla sorters dansmusik, men till exempel en (nog sĂ„ vĂ€lskriven) soulhouselĂ„t funkar inte om trummorna suger! Vissa technolĂ„tar bygger pĂ„ 1 ackord, 1 ton - resten Ă€r rytm och tekniska trix. Men givetvis, spelar man melodisk fm-rock utan starka lĂ„tar men i Perfect Hi-Fi đ Ă€r det ju bara att tĂ€nka om. FrĂ„ga Toto. Eller inte...? đ SjĂ€lvklart. Men det Ă€r inte riktigt sjĂ€lva mixningen/anvĂ€ndandet av diverse pluggar jag försöker gnĂ€lla pĂ„. Det Ă€r ju en rent konstnĂ€rlig handling som kan vara lika viktig som allt annat i vissa genres. Jag försöker mer peka pĂ„ uttryck som "det gĂ„r inte att ha kort attack pĂ„ kompressorn om man ska komprimera en baskagge", "det gĂ„r inte mixa utan genelec", "spela in flöjt med en sm58? nĂ€nĂ€, det funkar inte", "spela inte in i ett fyrkantigt rum. dĂ„ blir det stĂ„ende vĂ„g" och sĂ„ vidare.
Fredster Postat 14 mars 2005 Postat 14 mars 2005 Har varit vÀldigt mycket teoretiskt "tjafs" hit och dit (jag sjÀlv Àr ej exkluderad) och alla har sina egna synpunkter vad som ska lÄta bra eller inte. Trodde det var det som forumet var till för. Absolut! Klart att forumet Àr till för att diskutera olika saker.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.