Guitar Nilsson Postat 23 november 2012 Postat 23 november 2012 (redigerat) Enligt SPL blir det problem nĂ€r man ska "fĂ„ ihop" signalerna efter komprimeringen i de olika banden pĂ„ multibandskompressorer. NĂ„n som har nĂ„n kommentar pĂ„ det? "Full-Band versus Multi-Band Some compressors try to solve the problem of high frequencies being modulated by low frequency compression by moving to a split band system, so why don't we do that? Multi-band compression seems like a good idea to overcome the pumping effects caused by heavy bass compression also causing high frequency sounds to be pulled down in level. For example, with a regular compressor, you may be compressing a bass-drum but the Release time is set a little too long with the result that the following hi-hat gets ducked in level. Multi-band technology splits the original signal into two or more bands to be processed individually, and in this way, heavy gain reduction at the bass end doesnât affect the level of the high frequencies. The problem is that unless the design is very elaborate and well thought out, phase differences and other problems can occur between the bands, resulting in a less natural sound or in an obviously processed sound (âradio soundâ). Until now, you had to choose between using a conventional full-band compressor or a multi-band design, but DYNAMAXX works differently from either and has significant advantages over both. The secret is DYNAMAXXâs new Double VCA Drive TechnologyTM using the excellent â2181 Super-VCAsâ from THAT Corporation, and in addition to a very clean signal path, it provides two main advantages: 1. As explained, Multi-band technology has a significant sonic short-coming due to the way the original signal has to be split up into various bands, compressed, then mixed back together in a summing stage. Due to different levels of processing within the various bands, each bandâs output may be changed in phase response, so that when the bands are recombined, the signal tends to have reduced dimensions and sounds incoherent and coloured. Because DYNAMAXX doesnât split the signal into separate frequency bands, this problem is avoided. 2. DYNAMAXX offers simplicity of control. With Multi-band systems you have to set all the time constants plus GAIN, Threshold, and Ratio for each band. With a fully manual Four- Band-compressor, this would mean 20 parameters to set up per channel. DYNAMAXX only needs 2! OvanstĂ„ende kopierat hĂ€rifrĂ„n http://spl.info/file...9735_manual.pdf Redigerat 23 november 2012 av Guitar Nilsson
DMM Postat 23 november 2012 Postat 23 november 2012 Det Àr dÀrför motsvarande plugins "Linear phase" krÀver sÄ mycket processorkraft...
Guitar Nilsson Postat 23 november 2012 TrÄdstartare Postat 23 november 2012 Det Àr dÀrför motsvarande plugins "Linear phase" krÀver sÄ mycket processorkraft... Vad motsvarar den? Plugin, no, no - 55
DMM Postat 23 november 2012 Postat 23 november 2012 Vad motsvarar den? Plugin, no, no - 55 ...plugins som motsvarar hÄrdvara som jobbar med "linear phase". t.ex: http://waves.com/Content.aspx?id=209
Guitar Nilsson Postat 23 november 2012 TrÄdstartare Postat 23 november 2012 Aha. Man kan kanske anta att den Dynamaxx kompressor jag förhoppningsvis fÄr idag ger mindre dist Àn multibandaren i Finalizern och ha den avstÀngd o bara anvÀnda tex eq, limitern o A/D omvandlaren i Finalizern. De hÀr fasfelen, blir de fler ju fler band kompressorn jobbAr i? Man kan undra hur mÄnga som enbart öronen kan konstatera de hÀr fasfelen?
drloop (oregistrerad) Postat 23 november 2012 Postat 23 november 2012 Fasen vet om Finalizern ger nĂ„gon dist. Möjligen om den gĂ„r riktigt hĂ„rt. Finalizer har anvĂ€nts nĂ€r jag mastrat genom Ă„ren och det har funkat fint. Alltid kul med nya grejer förstĂ„s đ
Guitar Nilsson Postat 23 november 2012 TrĂ„dstartare Postat 23 november 2012 Fasen vet om Finalizern ger nĂ„gon dist. Möjligen om den gĂ„r riktigt hĂ„rt. Finalizer har anvĂ€nts nĂ€r jag mastrat genom Ă„ren och det har funkat fint. Alltid kul med nya grejer förstĂ„s đ Jag hör inte heller nĂ„n dist frĂ„n den. Bra med den i mitt fall Ă€r att jag kan ta ut ljuden ur portan och sen fĂ„ dem tillbaka utan att behöva omvandla dem DAAD. Jag tycker mig höra att det blir lite sĂ€mre vidomvandling Ă€ven om det sĂ€gs att det inte blir sĂ€mre. Finalizerns omvandlare Ă€r nog sĂ€kert bĂ€ttre Ă€n portans i alla fall. Dynamaxxen blir nog mest att tracka igenom, fast jag ska förstĂ„s testa den pĂ„ mastern med.
Signia Postat 23 november 2012 Postat 23 november 2012 LÄter lite som att SPL anvÀnder det dÀr för att slÄ sig lite pÄ bröstet för sin egna "Double VCA Drive Technology", med extra lök typ. Visst stÀmmer det att det blir lite fuffens i exakta Ätergivningen med flerbandskompressorer och grejor. Men det Àr inget som folk i allmÀnhet brukar lida av.
joachime Postat 23 november 2012 Postat 23 november 2012 Precis som all annan delning i den analoga vÀrlden lider Àven multibandsprocessorer av fasförskjutningar över brytfrekvenser/-erna. Och preicvs som dom pÄpekar krÀvs kunskap och kvalitet för att göra det till ett ickeproblem. GÀller inte i samma utstrÀckning i den digitala vÀrlden. Som Signia sÀger Àr det sÄ klart Àven en del strategiskt marknadsföringssnack inbakat. UpplÀgget för det att lÄta som att SPL ligger nÄgra lÀngder föra sina konkurrenter.
Guitar Nilsson Postat 23 november 2012 TrÄdstartare Postat 23 november 2012 LÄter lite som att SPL anvÀnder det dÀr för att slÄ sig lite pÄ bröstet för sin egna "Double VCA Drive Technology", med extra lök typ. Visst stÀmmer det att det blir lite fuffens i exakta Ätergivningen med flerbandskompressorer och grejor. Men det Àr inget som folk i allmÀnhet brukar lida av. Precis som all annan delning i den analoga vÀrlden lider Àven multibandsprocessorer av fasförskjutningar över brytfrekvenser/-erna. Och preicvs som dom pÄpekar krÀvs kunskap och kvalitet för att göra det till ett ickeproblem. GÀller inte i samma utstrÀckning i den digitala vÀrlden. Som Signia sÀger Àr det sÄ klart Àven en del strategiskt marknadsföringssnack inbakat. UpplÀgget för det att lÄta som att SPL ligger nÄgra lÀngder föra sina konkurrenter. Troligen sÄ hörs vÀl inte de dÀr fasfelen vid den mkt mÄttliga press jag kör i Finalizern. Och en fullbands kompressor kan nog aldrig göra samma sak som en multibandare hur bra den Àn Àr. Albert Engström skulle kanske ha sagt; "vi behöfva bÀgge"!
joachime Postat 23 november 2012 Postat 23 november 2012 Finalizern Àr ju digital och tampas inte med fasproblem i samma utstrÀckning.
Guitar Nilsson Postat 23 november 2012 TrĂ„dstartare Postat 23 november 2012 Finalizern Ă€r ju digital och tampas inte med fasproblem i samma utstrĂ€ckning. Ok... NĂ€r jag kör med Finalizern kan jag ju tillfĂ€lligt fĂ„ ut ljuden ur min porta utan att göra om dem till analoga. Tror det Ă€r bra. Jag tycker det analoga lyssningsljudet jag fĂ„r ur finalizern Ă€r bĂ€ttre Ă€n det jag fĂ„r analogt ur portan, sĂ„ det senare anvĂ€nder jag aldrig. Men kanske det kan vara bra att efterkomprimera vissa grejer med den hĂ€r analoga mojĂ€ngen, och dĂ„ mĂ„ste jag anvĂ€nda de analoga utgĂ„ngarna. Diverse möjligheter öppnar sig i en för moderna tider sett underlig studio. âșïž
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.