Jump to content
Annons

Macbook Pro eller PC?


andy011

Recommended Posts

Kanske finns någon liknande tråd. Men hittade ingen när jag scrollade runt..

Jag tänkte köpa mig en bärbar dator som jag endast ska använda till FL Studio samt dj-mjukvara såsom traktor och virtual dj.

Är det värt att lägga ned de extra pengarna på en Macbook Pro när det finns billigare PC som har minst lika bra innehåll?

Skall tilläggas att jag inte är någon expert på datorer utan har mer ett "average" kunnande.

(Börjar bli trött att sitta på min stationära PC)

Denna tex förstår jag är minst lika bra som en macbook pro fast så mycket billigare. Och det finns säkerligen något bättre för bara någon tusenlapp upp i pris.

http://www.komplett....aspx?sku=764897

Macen:

http://www.komplett....aspx?sku=755508

Tacksam för svar med så mycket tips och information som möjligt innan jag gör mitt köp.

Mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör Traktor med min Macbook Pro från 2010. Har aldrig någonsin strulat. Kör SSD-disk på min med så blir inga laddningstider att tala om. Så har du lite extra pengar över så skulle jag satsa på en mbp.

Finns säkert lika stabila alternativ på pc-fronten, men har inte brytt mig att kolla på länge eftersom jag är fruktansvärt nöjd med min mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen med MacBook Pro är att du kan köra OS X och Windows, medan PC:n kör Windows.

Men ska du använda den till FL Studio och Traktor så kommer du att köra Windows. Lika bra att köpa en prestanda-PC isåfall och undvika de billigaste laptops.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu var den där acer-datorn borttaget ur sortimentet. Så ja vet inte vad det kostade.

Men se till att du har en snabbare disk, mycket ramminne. Så du kan kräma ut så mycket som möjligt.

Jag hade lagt mig nånstans i skiktet 8-10K

Men hade jag själv fått välja hade jag valt mac, och valt bort FL.

Link to comment
Dela på andra sajter

MBP!!

Jag har testat ett stort antal olika kombinationer av hård och mjukvara på PC och Mac genom åren. Inget fungerar så stabilt som en MacBook, helst med firewireljudkort. SSD-disk som tipsas om ovan är en bra ide eftersom du förutom kortare laddningstider också får en mer pålitlig setup där du slipper oroa dig för att hårddisken ska krascha mitt under ett gigg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sedan jag gick över från Windows till Mac OS X har jag aldrig någonsin ångrat mitt val, bara att jag inte gjort det tidigare. Allt bara flyter på bra och är driftsäkert och pålitligt i alla situationer. Mina erfarenheter med windows gör att jag aldrig någonsin skulle ha det på en dator jag ska använda när jag spelar.

Men eftersom inte FL går där så är det ju kanske inte så bra val för dig om du vill jobba med det. Det är ganska onödigt att skaffa en Mac om du till största del ändå inte ska använda den som en mac. Annars kan det ju vara bra att kolla på ett alternativt program som går att köra på mac 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kolla runt efter en "begagnad" obruten mac istället för att köpa från butik, det kan du spara sjukt mkt pengar på. Jag köpte nyligen den senaste Macbook Pro 15" 2,6 GHZ, obruten för 15k på blocket. Kostar 23k i butik. Köp inte heller retina, då de är galet omständiga (om ens möjliga) att uppgradera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyansera gärna debatten vad det gäller Mac. Har 2st Macbook varav den ena är årets modell. Har enorma problem att den hänger sig och jävlas konstant, Badbollar som aldrig slutar snurra. Mac kan strula rätt rejält de också...

Klart macar kan drabbas av fel också. Hårdvaran följer trots allt fysikens lagar. Om du har en ny Macbook som krånglar har du fått ett måndagsex och det bör du omgående reklamera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört med MPB från 09 och med windows burkar, inget har funkat så bra som med macen, tyvärr så orkade det inte riktigt med nu längre så den såldes till fördel för en riktigt kraftig stationär pc, stora skillnaden för mig iaf var att på macen behövdes inga tweak eller nånting för att det skulle fungera till skillnad mot pc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först vill jag tipsa om min forumpost där jag beskriver mina problem med att gå från WinXP/Cubase till MacOSX/Logic: http://forum.studio....05#entry1225705 . Jag tappade ca ett år av musikskapande men är numera hyfsat nöjd.

Gällande val av Mac så finns det en intressant parameter - kommer du störas av datorljud? Om du t.ex. spelar in analogt i samma rum eller är känslig vid mixning så finns en del potentiella problem med allt-i-ett-datorer som MacBook Pro och iMac. Jag valde därför en Mac mini med extern skärm och är väldigt nöjd med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört med MPB från 09 och med windows burkar, inget har funkat så bra som med macen, tyvärr så orkade det inte riktigt med nu längre så den såldes till fördel för en riktigt kraftig stationär pc, stora skillnaden för mig iaf var att på macen behövdes inga tweak eller nånting för att det skulle fungera till skillnad mot pc.

Vad har du tweakat?

Själv kör jag med win7 64bits och har inte tweakat någonting alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja tweak är kanske fel ord, menar igentligen lite småkrångel som ex skaffa rätt typ at FW kort för att ljudkort ska fungera, tog mig 3 försök att hitta rätt kort med TI chip, sen drivrutiner till allt, och nu har jag dock inte behövt göra några "tweaks" på nya pc´n då den är ganska kraftfull, men när jag kört på lite sämre pc datorer så har jag ibland fått ställa in lite systemparametrar för att få det att flyta bra, på macen kopplade jag in och körde i stort sett och det "bara fungerade"

Har man då en PC laptop så har du ju heller inte möjligheten att byta ex FW kort (om man nu kör med ett ljudkort som har det)

Det är bara lite enklare med mac helt enkelt imo:)

Redigerat av ArcLight
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag köpte ett FW kort på kjell och comp för en hundring eller nåt. Jag stoppade i det i min nya hack pro och det funkar direkt inga drivare inget strul det bara rullar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad har du tweakat?

Själv kör jag med win7 64bits och har inte tweakat någonting alls.

Min PC rullar på fint utan tweak tills jag kommer upp i ca 60% belastning då börjar den bete sig illa med knäppljud etc.

Med rätt inställningar i BIOS, ta bort alllt power saving tjafs plus annat så rockar PC upp tills att CPUn tar slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör enbart med stationär PC som är rensat på allt som jag inte behöver, funkar klockrent, stabil, startar snabbt är tyst genom vattenkylning och har prestanda så det räcker och blir över. Krånglar inte och har aldrig gjort det kanske eftersom jag byggt ihop den själv eller pga. de valda komponenterna?! Det trevliga med denna burk och stationära PC's rent allmänt är att det är enkelt att uppgradera om behovet uppstår. Det är säkert jättetrevligt att använda en MBP osv, men det blir svårt att byta processor i en sån. Självklart kan man ha otur när man köpt eller byggt en dator själv och få fel komponenter som strular, men att Mac skulle vara förskonat från problem är helt fel. Man gör ju inte bättre musik för att man kör OS X 🙂

//Mina 2 cent!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Min PC rullar på fint utan tweak tills jag kommer upp i ca 60% belastning då börjar den bete sig illa med knäppljud etc.

Med rätt inställningar i BIOS, ta bort alllt power saving tjafs plus annat så rockar PC upp tills att CPUn tar slut.

Tack, bra att veta. Jag har en i7 3770 och har nog inte ens varit i närheten av 60 %, men det är bra att veta när det behövs ngn dag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tack, bra att veta. Jag har en i7 3770 och har nog inte ens varit i närheten av 60 %, men det är bra att veta när det behövs ngn dag.

Det kan visa sig tidigare också, jag körde på 64 samples buffer då började det stöka vid 40% cpu belastning om jag körde på 88.1khz samplingsfrekvens.

Efter tweak nemas problemas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att vi uppgradera till en i5 och klockade den till 4.6ghz så förstår jag inte när jag skulle behöva mer kraft. I alla projekt hitills har vi legat på 10-20 % belastning som max. Gav upp UADkorten också då de kändes förlegade samt att jag knappt använde pluggarna längre.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...