Jump to content
Annons

Micka upp stärkare med två mickar


NutCase

Recommended Posts

En noobfråga, jag vet. Har alltid lirat gura med Guitar rig och aldrig mickat upp för. Kör rakt in i en preamp.

  • Hur gör jag om jag vill micka upp en riktig stärkare med två mickar?
  • Antar att jag måste köpa ett litet mixerbord då?
  • Vad ska jag göra av min braiga preamp då?
  • Blir den överflödig?
  • Är de inbyggda preampsen i små budgetmixers ok?
  • Kan någon rekommendera en bra liten mixer?

Många frågor?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_820i.htm

Här har du ett litet bord med inbyggt ljudkort dessutom. Det som är kul är att du har insert och eq på varje kanal vilket kan vara bra vid inspelning, typiskt mig som är lite av ett analogfan.

Det du gör med mickarna är att du börjar med den ena och sätter på valfri position framför ett av högtalarelementen sedan lyssnar du dig fram till du hittar bästa positionen. Sedan tar du den andra micken (om du nu måste använda 2, inte alltid självklart) och gör exakt samma, då får du även leta fasfel mellan mikrofonerna. Se till att du löser det vid inselning då det förmodligen inte kommer var 180° fasfel så kommer en vanlig fasvändning inte göra jobbet.

Hoppas det varit till någon hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där, Bader 🙂

@NutCase; ett annat tips som kan lira gött (om du har en open back-stärkare) är att införskaffa en bandmik och en vanlig dynamisk mik. Trixa med Baders tips och komplettera med bandmiken bakom stärkaren. Glöm inte att vända polariteten på bandmiken.

Lyssna in dig och justera efter tycke och smak. Imo så får man ett stort och trevligt sound om man har möjligheten att göra såhär. Frontmiken plockar upp direktljudet ja, men miken bakom stärkaren plockar något mer av ambiensen.

Notera att om du vill köra med en bandmik (eller en annan valfri kondensatormik) så måste ditt interface eller mixerbord ha fantommatning.

Ingen open back? No worries; en bandmik gör sig fin även framför konen tycker jag. Lite dovare och kompletterar exempelvis en 57:a på ett skönt sätt.

Lycka till med experimenten 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen open back? No worries; en bandmik gör sig fin även framför konen tycker jag. Lite dovare och kompletterar exempelvis en 57:a på ett skönt sätt.

Tänk på att om du använder bandmick och öser på mycket med stärkaren så vinkla micken lite så du inte sliter för mycket på micken.

Detta är speciellt viktigt vid sång men även vid gitarrstärkare då elementen skickar ut luftpuffar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ev micka upp en Blackstar HT-5 med en SM57/58 och MD421. Troligtvis enbart SM57. Sen måste jag spela in med bedroom vol och hoppas det låter tillräckligt fett ändå, men ska man tro alla youtubeklipp så ska det gå.

Funderar på att köpa en 8-kanalig Mackiemixer. Skulle det funka? Vad ska jag göra med min preamp då? Då behövs inte den antar jag? Meningen med den är att ge lite vintage värme.

Kanske ska skita i mixern och bara micka upp combon med en sm57. Tror ni det räcker?

Tack för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ersätt inte din mikpreamp med ett litet mixerbord. Köp en preamp till? ART har helt okej mikpreampar för billig peng.

Men tänk på att om du spelar in stärkarna på svag volym, då fångar du samtidigt upp mer brus och rumsljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...