Jump to content
Annons

Hur streama ljud via nätet från Dawtorn?


Signia

Recommended Posts

Vill utforska möjligheterna till att streama musiken direkt från ens DAW (eller ljudkort) till en lyssnare på andra sidan molnet.

På så sätt kan man samarbeta med- eller jobba åt andra i nästan realtid. Behöver förstår pålitliga stabila lösningar. Plug-in på masterbussen, eller nåt utanför ens daw som kan lyssna av signalen.

Vet att Steinbergs Nuendo har ett system för det, som påminner mest om FTP. Men är nyfiken på Realtid.

Någon som använt sådant? Nån som känner till lösningar för sånt här, eller har hört saker sägas?

Kanske spekulera i hur det här skulle vara möjligt. Har hört att vissa använder t.o.m. Itunes för det här, på ett sätt som jag inte förstått än (använder inte Itunes). Kanske nån som vill testa kommande lösningar tillsammans med?

Alla tips, tankar o idéer välkomna.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Skype funkar bara med mono dessvärre och bambuser ustream jtv livestream tikilive etc etc har för lång fördröjning för realtid åt båda håll samtidigt.

Men har man varsin setup för tex jtv där båda parter sänder samtidigt och tittar på varandras kanaler samtidigt som man sköter själva pratet över skype så borde det funka vettigt. Dvs om man står ut med fördröjningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är svårt att få in ljudet från Asio på Skype eller liknande. Fx Teleport minns jag, men aldrig provat. Har du den, Lundin?

Tror för övrigt jag just fick en stor del av svaret, i nya Cubase 7, som kommer med precis en sånhär funktion, som funkar även för den som inte har nån DAW alls. Hoppas bara det finns för mac med.

Ska nog ändå kolla vidare, se om man kan hitta nåt bättre än det som Cubase7 erbjuder. Hittade en del på nätet nu ...

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har inte FX teleport, men minns att jag testade en nedbantad version, det blev däremot aldrig någon hit för min del..

Cubase hade något som hette Rocket network också.. Minns att vi satte upp någon av dessa här på Studioforum och provkörde.. eller om det fanns ytterligare ett gränssnitt.. minns inte vad isåfall

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...