Jump to content
Annons

Sprakande från externt Firewireljudkort


Andwuu

Recommended Posts

Tjenare!

Sedan jag i Augusti köpte mitt PreSonus Firestudio Project har jag till och från haft problem med sprakande ljud vid uppspelning av ljud. Det läggs till ett tydligt knaster till och från på det ljudet som spelas upp (och det hörs enbart när något ljud faktiskt spelas upp) och kan hålla på från 30 sek till 1 minut innan det försvinner, en omstart av ljudkortet åtgärdar problemet direkt.

Jag kör ett par Sennheiserhörlurar ur ljudkortet som fungerar felfritt (testat i andra enheter) och har testat bägge firewireportar både på ljudkortet och på firewirekortet i datorn (detta firewirekort) utan framgång. Har även testat att byta drivrutiner i enhetshanteraren bland de tre som finns (1394 OHCI Compliant Host Controller OCH Legacy-versionen på samma, samt Texas Instruments 1394 OHCI Compliant Host Controller) och även detta utan framgång.

Jag kan ej riktigt säga om detta problem finns även i mitt DAW (Studio One) då jag för det mesta är i Windows och kör ljudet genom detta ljudkort, men tror mig minnas att jag vid åtminstone ett tillfälle haft samma problem där. Problemet i Windows märks nästan omedelbart om jag ringer upp/blir uppringd på Skype, det börjar mer eller mindre direkt att spraka (om inte direkt så efter en kort stund). Det kan även märkas under uppspelning av YouTube-klipp. Jag har testat ett antal olika bufferstorlekar, och ingen tycks göra någon skillnad. Tvekar på att datorn i sig skulle vara för klen för att klara av ljudkortet (Intel i5 3570k, 8 GB RAM).

Jag har dock ett litet problem till. Om nu något skulle vara defekt, hur kan jag veta om det är ljudkortet eller firewirekortet som felet sitter i? Någon som skulle kunna hjälpa mig med detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säga säkert, men är det en laptop så kan det vara nätverkskortet som bråkar. Det är ett vanligt problem och enda lösningen kan ibland vara att stänga av nätverkskortet.

Det kan också handla om bakgrundsprogram, som exempelvis virusdödare eller diverse "hjälp"-program som ligger och snurrar och äter kraft - eller vissa program som går ut automatiskt och letar efter uppdateringar och därför drar kraft momentant...

Testa att köra DPC Latency Checker och se hur det verkar där: http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga säkert, men är det en laptop så kan det vara nätverkskortet som bråkar. Det är ett vanligt problem och enda lösningen kan ibland vara att stänga av nätverkskortet.

Det kan också handla om bakgrundsprogram, som exempelvis virusdödare eller diverse "hjälp"-program som ligger och snurrar och äter kraft - eller vissa program som går ut automatiskt och letar efter uppdateringar och därför drar kraft momentant...

Testa att köra DPC Latency Checker och se hur det verkar där: http://www.thesycon....ncy_check.shtml

Kör på desktop via Ethernet, men vet inte riktigt hur det skulle påverka ljudet..? Då jag alltid varit väldigt mån om att all datorns prestanda ska gå till det jag vill har jag inaktiverat en stor mängd onödiga tjänster och i princip alla autostartprogram, så det bör inte finnas några "hjälp"-program som tar prestanda.

Enligt DPC fick jag ett absolut maximum på 240µs och ett genomsnitt på runt 100µs, och detta med andra program körandes samtidigt så kan tänka mig att det gör en viss skillnad. Fick dock alltid under testperioden meddelandet "This machine should be able to handle real-time streaming of audio and/or video data without drop-outs."

Redigerat av Andwuu
Link to comment
Dela på andra sajter

Nytt problem; ingångsvolymen från mikrofonen jag använder (gammal dynamisk, har ej hittat några detaljer om den) tycks ibland sänkas oavsett hur mycket jag drar upp förstärkningen på, den tystas mer eller mindre helt (detta i ingång 1). Testade att byta till ingång 2, och där tycktes det fungera.

Misstankarna om ett defekt ljudkort blir bara fler och fler. Någon som har nån aning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...