Jump to content
Annons

Inget inspelningsspår skapas i Cubase 5, Windows 7 64 bit


Alexandria

Recommended Posts

Jag har köpt ett M-Audio Fast Track C400 till min dator, kör Cubase 5 32 bit

Ljud ut fungerar, men när jag skall importera mina wav filer så går det inte att spela

upp dom, men det finns inga spår i filern, men dom går att lyssna på.

När jag öppnar ett Audiospår så aktiveras inte "Enable records" knapparna. Det händer inget när jag trycker på dom. Vanligtvis så brukar dom lysa rött.

Någon som vet vad felet kan vara?

Redigerat av Alexandria
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har köpt ett M-Audio Fast Track C400 till min dator, kör Cubase 5 32 bit

Ljud ut fungerar, men när jag skall importera mina wav filer så går det inte att spela

upp dom, men det finns inga spår i filern, men dom går att lyssna på.

När jag öppnar ett Audiospår så aktiveras inte "Enable records" knapparna. Det händer inget när jag trycker på dom. Vanligtvis så brukar dom lysa rött.

Någon som vet vad felet kan vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Det verkar som du skapat en ny tråd med samma fråga vilket inte är tillåtet, klicka istället på "svara" och skriv ytterligare ett inlägg så "bumpas" tråden.

Nu är det här en ganska komplex fråga som eventuellt kräver många motfrågor vilket kan vara svaret på att många undviker att utveckla vidare.

Jag gör ett försök.

1. Har du installerat 64 bitars drivrutinen för ditt Fasttrack i Windows? Och har du installerat drivrutinen som "Administratör"?

2. Har du sett om du får ljud in i ditt Fasttrack d.v.s att du kan se att den får in en aktiv signal så det inte är en fråga om en Volymratt du har glömt att vrida upp? I många kontrollpaneler för ljudkort av den här typen finns det också en separat nivåmätarel där man kan se om det finns signal in i ljudkortet vilket eliminerar en del huvudvärk.

3. Att spela upp en ljudfil som ligger på ett Audiospår i Cubase med rätt drivrutin vald ( ASIO) innebär det att problemet antagligen ligger någonstans i ditt Fasttrack d.s.v från Ljudkortet In i Cubase.

Redigerat av Lundin
ändrat i "dubbelmening"
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Det verkar som du skapat en ny tråd med samma fråga vilket inte är tillåtet, klicka istället på "svara" och skriv ytterligare ett inlägg så "bumpas" tråden.

Nu är det här en ganska komplex fråga som eventuellt kräver många motfrågor vilket kan vara svaret på att många undviker att utveckla vidare.

Jag gör ett försök.

1. Har du installerat 64 bitars drivrutinen för ditt Fasttrack i Windows? Och har du installerat drivrutinen som "Administratör"?

2. Har du sett om du får ljud in i ditt Fasttrack d.v.s att du kan se att den får in en aktiv signal så det inte är en fråga om en Volymratt du har glömt att vrida upp? I många kontrollpaneler för ljudkort av den här typen finns det också en separat nivåmätarel där man kan se om det finns signal in i ljudkortet vilket eliminerar en del huvudvärk.

3. Att spela upp en ljudfil som ligger på ett Audiospår i Cubase med rätt drivrutin vald ( ASIO) innebär det att problemet antagligen ligger någonstans i ditt Fasttrack d.s.v från Ljudkortet In i Cubase.

Jag formulerade om frågan och vet ju inte riktigt hur man gör här, därför skrev jag om.

Alla drivrutiner till Fast track är uppgraderade och som det ska och ljudkortet fungerar utmärkt förutom inspelninen av ljud från kortet. Jag testar på min gamla dator (XP) där det fungerar både ut och inspelning klockrent.

Det verkar som om windows 7 med 64 bitar inte fixar Cubase med 32 bitar, ser lite överallt att många har problem med det. Det går att plocka in wav filer från tidigare inspelningar i XP datorn, och att lyssna på dom, men själva ljudspåren ser tomma ut. Jag tror ändå lösningen blir att skaffa ett Cubase 6 som är kompatibelt med 64 bitar.

Tack så mycket för ditt svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört både Cubase 5 och 6 i 32-bit och 64-bitsversioner under W7 64-bit sedan några månader tilllbaks - och så här långt är det bara vissa (väldigt få) plugins som har bråkat i 64-bits Cubase och ett fåtal som inte har velat installeras alls i W7 64-bit.

Alla funktioner i Cubase har fungerat helt normalt i alla fall, så jag tror inte att ditt problem är relaterat till Cubase.

Är du säker på att du har installerat 64-bits drivrutiner för ljudkortet och alla datorns övriga delar?

Det är förstås ingen nackdel att uppgradera till Cubase 6 ändå, eftersom man får lite mer trevliga saker tillsammans med det - och om man har gamla 32-bitsplugins som inte uppdateras längre, så funkar 32-bitsbryggan i C6 mycket bättre än den gjorde i C5...

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att du redigerat din tråd och det är absolut något med ljudkortet och eller drivrutinen om audiospåren är "greyed out".. Låter som om Cubase inte hittar någon lämplig drivrutin att skicka ljudet till.. Kan det vara så att du fortfarande har en drivrutin som inte är installerad med administratörsrättighet i Windows? Funkar det att spela upp och in i Windows?

Redigerat av Lundin
Tillägg i text
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...