Jump to content
Annons

Softa till ljuden?


northpaw

Recommended Posts

OK, jag är lite nybörjare, men ändå. Ofta när jag gjort en låt så låter speciellt hihattar ganska syntetiskt. Har försökt pilla till det lite med lite olika Scream-inställningar, exempelvis lite dist och lite kompressor. Ibland blir det rätt bra. Finns det andra sätt att få syntetiska ljud att liksom smetas ut en aning över tiden, om ni fattar vad jag menar? Om man jämför med bildbehandling: nåt smart oskärpefilter?

Jag sitter med Cubase SX2 och Reason 2.5 på en PowerBook 1GHz och stortrivs med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EQ och Reverb brukar jag använda...

Lägg på ett filter med smalt q-värde och svep längs spectrat, när du kommer till det stället som är skarpt eqar du lite där...

Jag brukar köra ett kort reverb och oftast utan damping...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det andra sätt att få syntetiska ljud att liksom smetas ut en aning över tiden, om ni fattar vad jag menar? Om man jämför med bildbehandling: nåt smart oskärpefilter?

Chorus är oslagbart på syntar.

På med en Unison eller 7. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Den syntetiska delen i hihaten beror väl oftast på att det är samma ljud som spelas hela tiden. Därför blir det ingen vidare variation. Det man kan göra är att ha olika volym på alla slagen. i redrum kan man bara andra dynamiken på slagen (röd, orange, ljusgrön-Dutt) Då får man lite mer variation. Det man annars kan göra för att ge det hela mer liv är att lägga en kompressor på trummorna. Då slår andra ljud ut hihaten ibland å ger den en verklig "approach" 😛... Min favorit om jag ska göra "Beats" (inte: trance, dance, house, techno...) är att lägga på en Scream på trummorna. Ha den på Tape läget. Å sen mixtra lite med Compressor ratten på tape läget. Ha den på 3/4 eller nåt. Den kompressorn gör att hihaten växlar skit fint 🙂.

Annars är alltid lite scream på ett antal ljud skit fint. gör ljudet hur verkligt som hellst.

När det gäller "utsmetning av ljud" Kan det i vissa fall lösas i Mixningen. Ibland handlar det helt enkelt om att vissa ljud får för mycket andrumm. Göm undan dem istället 😛...

Har exempel på trum grejen i mina låtar på http://www.soundclick.com/bands/3/ricardojosemusic.htm

Låtarna : The beauty of Neitush, och The saga är de bästa exemplen...

Jeje hoppas de funkar te nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

Pazo:

Lysnar på låtarna du har på den sidan.

Hur bra som hellst! Kan du inte berätta lite om hur du tillexempel gjort TheSaga?

Väldigt intresserad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min favorit om jag ska göra "Beats" (inte: trance, dance, house, techno...) är att lägga på en Scream på trummorna.

En fråga bara... varför skulle Scream vara mer lämpat för andra musikstilar och inte trance, dance, house, techno som du skriver...?

annars bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag är lite nybörjare, men ändå. Ofta när jag gjort en låt så låter speciellt hihattar ganska syntetiskt. Har försökt pilla till det lite med lite olika Scream-inställningar, exempelvis lite dist och lite kompressor. Ibland blir det rätt bra. Finns det andra sätt att få syntetiska ljud att liksom smetas ut en aning över tiden, om ni fattar vad jag menar? Om man jämför med bildbehandling: nåt smart oskärpefilter?

Jag sitter med Cubase SX2 och Reason 2.5 på en PowerBook 1GHz och stortrivs med det.

Sorry, läste ditt inlägg för snabbt - chorus på hihats kanske är lite kul, men knappast den effekt du söker. 😕

Carl B har svarat jättebra; fram med eqn bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg på ett filter med smalt q-värde och svep längs spectrat, när du kommer till det stället som är skarpt eqar du lite där...

Du menar att man skär smalt? Det ska jag prova.

Har en annan idé som jag inte testat än, men som kan bli bra. Man dubblerar alla hihattar, lägger ena gänget på stängd och andra på halvöppen. Så mixar man nivåerna mellan dem, individuellt för varje slag, så borde man kunna få en ganska flytande bild mellan stängd och öppen, ungefär som när man lirar på riktigt och är lite halvslapp med foten. Återstår att se om det låter naturtroget.

Link to comment
Dela på andra sajter

i redrum kan man bara andra dynamiken på slagen (röd, orange, ljusgrön-Dutt) Då får man lite mer variation. Det man annars kan göra för att ge det hela mer liv är att lägga en kompressor på trummorna.

Jag kör från Cubase, och brukar rita in varienrande nivåer mest hela tiden för att få lite liv. Problemet är ju att det hela tiden är precis samma ljud, med olika nivåer bara. Det hörs. Vissa trumkit som man kör i NN-XT kan ju alternera mellan olika samplingar, det skulle jag vilja testa men jag har inget sånt kit. Man kan i och för sig bygga ett själv, men det ska ju till samplingar som är nästan exakt lika varann, med bara små variationer, för att det ska låta riktigt.

Kompressor tror jag på, jag har använt Scream på lite olika sätt och det verkar vara rätta vägen. The Saga lät ju riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg på ett filter med smalt q-värde och svep längs spectrat, när du kommer till det stället som är skarpt eqar du lite där...

Du menar att man skär smalt? Det ska jag prova.

Du börjar med smalt för att lokalisera de skarpa frekvenserna... sen kan du justera lite som du vill..

Link to comment
Dela på andra sajter

Min favorit om jag ska göra "Beats" (inte: trance, dance, house, techno...) är att lägga på en Scream på trummorna.

En fråga bara... varför skulle Scream vara mer lämpat för andra musikstilar och inte trance, dance, house, techno som du skriver...?

annars bra tips!

hmm...Tänkte efter lite nu. Och komm på att till Dance, house och Preogressive trance, så funkar de oxå redigt fint 🙂...Det jag tänkte på isf är att i dessa stilar så letar man precis efter ett syntetiskt ljud. Då vill man inte förstöra synthetisismen (bra ord?).

Men nu eftersom jag tänkte så används trotts allt den "distade" typen av trummor i house osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo:

Lysnar på låtarna du har på den sidan.

Hur bra som hellst! Kan du inte berätta lite om hur du tillexempel gjort TheSaga?

Väldigt intresserad!

ehh..okey...Var börjar man...hur detaljerat vill du ha de?

Man börjar med en sampling. Vidare efter det bygger jag alltid ett passande trumkomp. "grunden" på kompis iaf. Sedan kan man intigen leka lite med basen, eller börja på att bygga de olika delarna i låten.

I "The Saga" fallet låg basen i kaggen så jag slapp tänka på den. Därför började jag å mixtra med samplingarna jag hade. Byggde upp 4-5 olika "sektioner" utav dessa samplingar. efter det bygger man upp hela låten. och till sisst lägger in de små detaljerna + Automatisering osv... Det är ju i detaljerna mycket sitter. Det är där man gör så att låten inte blir så monoton som den kan bli 🙂...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du öppnar samplingarna (t ex hihat) i en NN19, alt, NNXT så kan du manipulera ljudet än mer än i en Redrum.. jag använder faktiskt NN19 till hihats väldigt ofta när jag tänker på det..🙂

Men varför snackar alla om Scream? 😄 Jag gillar D-11.. använder den mkt mer än Scream.. Underskatta inte den.. 😛

//smulan

Redigerat av Smulan
Link to comment
Dela på andra sajter

Syntetiska hihattar brukar jag ibland softa till med Bandpass-filter

(Env controlled filter maskinen) .. trixet är att skära lagom mycket i de högre frekvenserna. Kan man göra med Eq också men jag gillar att filtrera bort saker av nån anledning..

Ställ in en freq där det låter nice. Ingen eller bara lite reso.

Följt av något av

lätt chorus/unison (som send fx, icke insert) -> lätt reverb

lätt dist/tape saturation (scream) -> lätt reverb

Det brukar bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag skulle tipsa om att lägga en scream 4 mellan mixern och hardware interface, med warm distortion-patchen som finns i In Full Effect. Detta brukar göra så att alla ljud låter mer "osamplade" tykcer jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle tipsa om att lägga en scream 4 mellan mixern och hardware interface, med warm distortion-patchen som finns i In Full Effect. Detta brukar göra så att alla ljud låter mer "osamplade" tykcer jag iaf.

Spännande! Då kanske man kan minska ned antalet Scream-instanser och spara processorkraft. Ska prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry, det blev lite fel... det ska inte vara "warm distortion"-patchen utan "compress master". Tänkte på en annan patch som finns i cubase... 😉

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Detta var ju en väldigt bra tråd!!

Att realisera ett ljud kan man väl göra genom att ändra längden på det upprepade ljudet vid vissa tillfällen, och flytta den i 32 eller 64 delar en aning. Brukar funka om man kör samma sampling hela tiden. Även knep som att ändra cent/pitch lite, lite grann kan funka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Mainstream.. Du har helt rätt..

Men skulle du orka lägga ner tid på att sitta och ändra längd och pitch för varje enskilt slag för att få det att låta naturtroget? 😄

På nått sätt hoppas jag inte det.. 😄 Men säg att man gör som du säger i 8 takter eller lite mer.. Och sen loopar, är inte det en förfining av tipset? Eller om man vill slippa en massa besvär.. Reason Drum Kits.. Kanske det enklaste och bästa sättet? (ursäkta reklamen, använder det inte själv om det kan vara en ursäkt.. 😄 )

Dessutom? Naturtroget? Vad är det?! Northpaw, syntetiskt är grejen! Bara å inse! 😄

//smulers

Link to comment
Dela på andra sajter

Northpaw, syntetiskt är grejen! Bara å inse! 😲

Jaha! OK! Jag byter helt enkelt musiksmak, det blir billigast och enklast.

Har för övrigt beställt Reason Drumkits, det var specialpris på det + Reason 3.0 + en fin tröja. Hoppsan, nu blev det visst reklam igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha! OK! Jag byter helt enkelt musiksmak, det blir billigast och enklast.

Ehrm. Vad har hihatar som låter onaturligt att göra med musikstil? Byta musiksmak.. Det var inte det jag sa. Det finns "riktiga instrument"-baserade band som använder syntetiska inslag, syntetiskt baserade band som använder "riktiga insturment"-inslag, det finns syntetiska trummor, VSTi osv som låter mycket naturtroget. Det har väl absolut inget med genere att göra om man använder syntetiska hihats eller inte.. Och vad har det med pris att göra? Och vad är det som säger att det är enklare att jobba med ljud som låter syntetiskt? ..

(Jag vet inte riktigt hur jag ska försvara ovanstående OT.. Jag antar att jag inte kan det. Men jag kunde inte låta bli. Detet tog överhanden.. Kan man väl säga.. 🙂 -----> DumbDan, flåt flåt flåt 🙂 ..)

Dock är det nog väldigt klokt att använda Reason drumkits, det verkar förträffligt om man vill uppnå ett organiskt och "äkta" sound. Men tröjan? Haha.. Fattar inte varför man inte kan få beställa t-shirten istället.. Den tycker iaf jag är snyggare..😄 (pik pik.. till Propelleskallarna alltså)..

Lycka till med trummorna. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl absolut inget med genere att göra om man använder syntetiska hihats eller inte.

Haha, min tur: det var väl inte genre jag pratade om? Musiksmak för mig innebär exempelvis huruvida man gillar plastljud eller inte. Kan vara totalt genreöverskridande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...