Jump to content
Annons

Softa till ljuden?


northpaw

Recommended Posts

OK, jag är lite nybörjare, men ändå. Ofta när jag gjort en låt så låter speciellt hihattar ganska syntetiskt. Har försökt pilla till det lite med lite olika Scream-inställningar, exempelvis lite dist och lite kompressor. Ibland blir det rätt bra. Finns det andra sätt att få syntetiska ljud att liksom smetas ut en aning över tiden, om ni fattar vad jag menar? Om man jämför med bildbehandling: nåt smart oskärpefilter?

Jag sitter med Cubase SX2 och Reason 2.5 på en PowerBook 1GHz och stortrivs med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EQ och Reverb brukar jag använda...

Lägg på ett filter med smalt q-värde och svep längs spectrat, när du kommer till det stället som är skarpt eqar du lite där...

Jag brukar köra ett kort reverb och oftast utan damping...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det andra sätt att få syntetiska ljud att liksom smetas ut en aning över tiden, om ni fattar vad jag menar? Om man jämför med bildbehandling: nåt smart oskärpefilter?

Chorus är oslagbart på syntar.

På med en Unison eller 7. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Den syntetiska delen i hihaten beror väl oftast på att det är samma ljud som spelas hela tiden. Därför blir det ingen vidare variation. Det man kan göra är att ha olika volym på alla slagen. i redrum kan man bara andra dynamiken på slagen (röd, orange, ljusgrön-Dutt) Då får man lite mer variation. Det man annars kan göra för att ge det hela mer liv är att lägga en kompressor på trummorna. Då slår andra ljud ut hihaten ibland å ger den en verklig "approach" 😛... Min favorit om jag ska göra "Beats" (inte: trance, dance, house, techno...) är att lägga på en Scream på trummorna. Ha den på Tape läget. Å sen mixtra lite med Compressor ratten på tape läget. Ha den på 3/4 eller nåt. Den kompressorn gör att hihaten växlar skit fint 🙂.

Annars är alltid lite scream på ett antal ljud skit fint. gör ljudet hur verkligt som hellst.