Jump to content
Annons

Windows 8 Latency?


Millen1981

Recommended Posts

Någon som har en aning om latencyn kommer bli mindre med windows 8?

Anledningen att jag undrar är eftersom macar verkar ha mindre latency (allafall dom jag har kört).

Ex så kan jag spela in med full medhörning och påslagna effekter på min mac utan strul och utan "delay" , men dock aldrig på någon av alla pc man har haft. Någon som vet om det kommer att förbättras i windows 8? Vad är skillnaden mellan macen och windows? Nånting gör ju lätencybesvären minimala på en mac men varför?

Lite rörigt här men hoppas att nån förstår min fråga.

Om jag postade fel så får jag ursäkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det kommer med all säkerhet vara problematiskt i början. Skulle tro att det tar 3-6 månader innan drivrutiner och applikationer är fixade. Så har det varit med alla andra windows versioner och det finns nog ingen orsak att det skulle bli annorlunda denna gången. Och det kommer bli folk som sitter med ljudkort som inte längre underhålls som får värre problem än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag har kört win 8 med win 7 drivar för mitt M Audio Delta 1010 och det funkar bra. Jag gillar win 8 men jag kör OS X ML 10.8 till vardags.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kärnfrågan i det här borde väl vara; behövs Asio eller något liknande i Win8 för att få låg latency?

Asio är ett steinberg påhit. Man kan använda andra apier. Så det är en fråga som du får ställa per applikation. För cubase-nuendo helt säkert.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar Naymari. Det var nåt sånt ja hade för mig också. Och grejjen e ju att den där inbyggda core audio drivern verkar helt klart bättre än ASIO då jag alltid har latency och diverse fördröjningsproblem med vindows. Men så denna core audio kommer alltså inte finnas i windows 8 tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fast jag har precis testat att köra ett arr i min dator, förvisso W7 men 40 kanaler med massa grejs och kör på 88khz och 64 samples buffer vilket ger ca 2 ms in och ut latency. Så nog kan man med bra drivisar få en windowsmaskin att rocka.

Ger inget svar på hur W8 kommer att funka dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tack för bra svar Naymari. Det var nåt sånt ja hade för mig också. Och grejjen e ju att den där inbyggda core audio drivern verkar helt klart bättre än ASIO då jag alltid har latency och diverse fördröjningsproblem med vindows. Men så denna core audio kommer alltså inte finnas i windows 8 tro?

Core audio är apples interna ljud api. Det finns motsvarande i windows världen. Det finns lager på lager för arkeologer. Microsoft har också något de kallar core audio. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dd370802%28v=vs.85%29.aspx men de har många fler. DirectX, DirectSound och sedan finns det andra leverantörer. Som steinberg som leverar asio. Men det finns fler konkurrenter. Microsoft är en riktigt soppa. och det fungerar därefter.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...