Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

uad2_pcie_hero.jpg

Universal Audio

...uppdaterar sitt hyllade sortiment av UAD-2 DSP-kort. UAD-2 QUAD, med fyra SHARC-processorer, har länge varit deras kraftfullaste processorkort men nu lanseras OCTO med åtta processorer på ett PCI Express-kort! Core-korten prissänks och alla korten paketeras även om. De tidigare Flexi och Omni byter namn till Custom respektive Ultimate.

Custom

Skillnaden på Flexi och nya Custom är att istället för att få en rabattkupong att köpa plug-ins för på Universal Audios webshop får du köpa tre valfria plug-ins inom 45-dagar efter registrering. Fördelen med detta är att du kan då välja de tre dyraste pluggarna och få ett varuvärde på över $1000, rabattkupongen du fick med Flexi var $500.

Ultimate

Ultimate ersätter Omni och är som namnet antyder det ultimata UAD-2 paketet. Ultimate skeppas med över 55 st plug-ins av ledande tillverkare som Ampex®, Manley®, Lexicon®, Studer®, EMT®, Empirical Labs®, Neve®, SSL®, Roland® med flera (gäller plug-ins upp till mjukvaruversion 6.3).

Octo: 12895:-

Ouad: 8650:- (tidigare ca 13200:-)

Duo: 6095:- (tidigare ca 7750:-)

Solo: 2695:- (tidigare ca 3450:-)

Mer info: http://www.uaudio.co...uad-2-pcie.html

Källa:

http://fitzpatrick.se

http://www.uaudio.com

Annons
Postat

Förstår inte att dom envist försöker tuta i oss konsumenter att det inte skulle gå att skriva bra algorithmer i nativesystem?! chockadskeptisk.gif

Dom har blivit ifrånåkta, rejält. Och bevisen finns där ute, flera gånger om. T o m Protools HD har optionen med Nativesystem.

Dyr undermålig dongel. Alla andra har lämnat dsp-träsket sen länge. Samt att priserna på pluggarna är dyrare än dom flesta Nativepluggarna på marknaden.

Plus att man måste gå lös på deras förbannade latencyhårdvara för att få pluggen att rulla!

Säger jag som har två quad i mitt system. Och jag skrattar UA i fejjan när jag köpt alla Slatepluggar samt UBK-1 nyligen!

För ett årsen gick UA ut med att det skulle komma 64 bitars system i år. Och det gör det väl förmodligen. Tycker att krutet skulle läggas på det än att så och paketera om korten i nya flashiga kartonger och kalla bundlarna nåt annat!

Hyenor! superirriterad.gif

Postat

Själv gav vi upp UAD-träsket. Körde på 3st UAD-1 i många år men gav fan i att uppdatera till UAD-2 då de hade inbytesdealen på dessa i somras. Beställde ett Duokort men ångrade oss. Saknar inte UAD-pluggarna ett dugg faktiskt.

• Gilla 1
Postat

Det va som fasen. Sitter här och är precis i färd med att utöka UAD-processorkraften.

Men jag kanske ska omvärdera hela grejen?

Postat

Köpte ett UAD-1 rätt sent, uppgraderade aldrig till UAD-2, och har lämnat UAD helt och hållet - det finns likvärdiga native-alternativ så det har känts smidigare. Flera av UADs pluggar finns dessutom i native-version från utvecklarna, ex. SPL, Sonnox och Brainworx.

Tycker verkligen också att det är dags att göra native-pluggar, SSL Duende är ju helt native nu till exempel.

Bra med prissänkning dock!

Postat

Förstår inte att dom envist försöker tuta i oss konsumenter att det inte skulle gå att skriva bra algorithmer i nativesystem?! chockadskeptisk.gif

Nä det låter ju lite märkligt. Det går att designa smartare om man har kontroll över hårdvaran också iofs men frågan är hur mycket den skillnaden blir i verkligheten.

Dyr undermålig dongel. Alla andra har lämnat dsp-träsket sen länge. Samt att priserna på pluggarna är dyrare än dom flesta Nativepluggarna på marknaden.

Haha. Ja dom vet hur man tar betalt.

Plus att man måste gå lös på deras förbannade latencyhårdvara för att få pluggen att rulla!

Jag har bara två solo-kort än så länge men jag har inte märkt av någon latency direkt. Trodde Cubase ADC tog hand om det. Och att nativesystem orsakar lika mycket om inte mer latency.

När blir det ett problem?

För ett årsen gick UA ut med att det skulle komma 64 bitars system i år. Och det gör det väl förmodligen. Tycker att krutet skulle läggas på det än att så och paketera om korten i nya flashiga kartonger och kalla bundlarna nåt annat!

Du menar att de inte har uppdaterat själva pluggarna än?

Det skulle väl i så fall vara fritt va?

Postat (redigerat)

Jag står med ett ben i båda läger.. Har som KWS lagt min själ i UAD träsket och har inte längre råd att sälja.. Så ena hjärnhalvan vill inte ha något med tanken att göra medan den andra säger sälj skiten och köp native + ny vrålkaxig mac pro.

Att de dumpar priserna är ju jättefint för nya användare, men för alla de användare som gått över eld för det här företaget först mer eller mindre blir tvingade att fatta beslut om att göra sig av med ett batteri UAD-1 kort för en spottstyver för att kunna fortsätta använda pluggarna, DSP kraften är ju fortfarande långt mer värd en den struntsumma de "betalade" för korten, och nu även förlorar hälften av värdet på sitt skitdyra UAD-2 kort och det UTAN att de har tagit fram 64-bit pluggar.. i.o.m att Octa släpptes och hela det här rullades ut kändes det som de lyckades få in en välriktad spark i skrevet och ansiktet... samtidigt.

Men orka fundera egentligen.. lurad kommer man alltid bli sålänge det finns dem som vill tjäna pengar, frågan är bara hur mycket eller lite lurad man blir 😄

Imorgon är det Fredag.

@Cborg: Undrar om jag minns fel men var det på Mac specifikt eller är det Protools jag tänker på ang. PDC? PDC på PC/Cubase funkar som det ska under uppspelning

Redigerat av Lundin
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Sålde mitt UAD-1 kort och inte ångrar jag det. Tyckte det var för dyrt med 2:an. Fanns inget som motiverade deras ockerpriser för en jättedongel nu när det finns bättre pluggar native och skaffade ny pc. När jag införskaffade 1:an spelade de i en egen division men idag har de nedgraderats. Sluta och göd hyenorna säger jag bara.

Postat

@Cborg: Undrar om jag minns fel men var det på Mac specifikt eller är det Protools jag tänker på ang. PDC? PDC på PC/Cubase funkar som det ska under uppspelning

Ah, tack för infon! Då borde det vara lugnt för min del då jag är på PC/Cubase.

Hade tänkt köra på Octa men kollar faktiskt lite alternativa lösningar nu och hur långt de eventuellt räcker.

Postat

Med en modern dator som tuffar på i 4.6ghz har iaf. jag inte stött på några begränsningar som motiverar mig att casha för en massa extra processorkraft till UADpluggar.

• 3 veckor senare...
Postat

Med en modern dator som tuffar på i 4.6ghz har iaf. jag inte stött på några begränsningar som motiverar mig att casha för en massa extra processorkraft till UADpluggar.

Du kan ha vilken NASA-dator du vill, men jag tvivlar på att den kan låta som t.ex Studer A800, ATR 102 eller EMT 250.

UADkorten (underdimensionerade som de är) är ett nödvändigt ont för att få tillgång till UA's pluginpark.

Native knappar absolut in men för oss UAD-användare som insertade en UAD-plugg för första gången för ~8 år sedan är det inte helt självklart att bara byta till en annan plugg "som gör samma sak", för det finns inte någon alternativ plugg som gör det UAD Neve 33609 gör.

(oavsett vad gratispluginfanbärare påstår).

Som Lundin förklarade på ett utmärkt sätt har UA tyvärr vänt oss "tidiga" användare ryggen och visat sig vara ett riktigt sniket skitföretag, till skillnad ifrån det hemtrevliga indieföretag de var för ett decennium sedan, då man kände sig som en uppskattad kund hos en firma som gjorde och sålde skitbra grejor till rätt pris.

Hursomhelst, om alla missnöjda UADanvändare gjort som jag och kastar årets pluginbudget uteslutande på konkurrerande aktörer borde de f-n känna av det.

• Gilla 1
Postat

Nu har jag visserligen en lite äldre dator (AMD Athlon 4200+, 2*2.2Ghz, 3 GB primärminne och WinXP), men är datorer idag verkligen så kraftfulla att man aldrig har hjälp av lite extra beräkningskraft?

När vi spelar in med TRH har vi kanske 4-8 leadsångskanaler, minst 12 med bakgrundssång, oftast 8 gitarrkanaler (med mjukvarustärkare), en baskanal (med mjukvarustärkare) plus några kanaler med syntar (trummorna spelas t ex in med digitaltrumset och körs via AD).

Även om jag kör ljudkortet (EMU1212M) på MAX latency (100 ms) så ligger processorbelastningen på 80-90% när detta spelas upp. Innan jag börjat mixa... VIlket, om jag använder ungefär samma setup som förra gången, kommer innebär runt 10 effektkanaler, plus en del individuella effekter på olika instrument-och/eller gruppkanaler.

Det går att lösa, men till priset av att man får hålla på att frysa/ofrysa spår fram och tillbaka. Och även om allt som går att frysa är fryst, så ligger processorbelastningen ändå på runt 90% när allt är klart, och det blir ganska trögjobbat.

Nu har jag köpt två UAD-1-kort (ett från DieHard, du lät inte alls så negativ när du sålde det? 🙂), hoppas att det kan hjälpa en del?

Men hade det kanske räckt lika bra om jag köpt en ny dator?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Nu har jag köpt två UAD-1-kort (ett från DieHard, du lät inte alls så negativ när du sålde det? 🙂),

😆 Ska man göra affärer så ska man inte vara negativ. Nä men jag tycker inte det finns något som motiverar deras höga priser helt enkelt för ett nytt kort.

Postat

😆 Ska man göra affärer så ska man inte vara negativ. Nä men jag tycker inte det finns något som motiverar deras höga priser helt enkelt för ett nytt kort.

Ska väl tillägga att jag är helt nöjd med kortet än så länge! Kör mest reverb och kanalstrippar från det, och även Pultec-EQ:n på någon kanal.

drloop (oregistrerad)
Postat

"Men hade det kanske räckt lika bra om jag köpt en ny dator? "

Att köpa DSP kraft bara för att få mer tryck i burken känns inte som en bra väg idag.

Gillar man UAD pluggarna finns inga alternativ.

Jag har byggt en ny burk där jag kan köra ett av mina tyngsta projekt på 88.2khz med lägsta latency 64 samples med strax över 2ms in och ut.

Detta tar under 30% av mina processor. Gitarrförstärkare och en hel del mjuka syntar.

Ca 40 kanaler, submixat flera grejer så det är nog mer upp mot 60 kanaler egentligen.

Jag använder Reason och Line6 förstärkarna som följer med i Reason.

För mig känns DSP bara som en grej som krånglar till det, men jag har förståelse för varför folk vill ha det.

En dator med samma prestanda som min, inte lika fancy med tystchassi och SSD disk med mera kostar ca 4 800 exklusive OS. Finns ingen anledning att inte uppgradera din gamla dator, det ger nya möjligheter.

Postat

Hm, det låter ju faktiskt lockande. Fast jag känner på mig att det kanske inte riktigt stannar där. Ljudkortet är som sagt ett EMU1212M, som vill sitta i en PCI-port. Och så kör jag Cubase SX3, så jag antar att man får uppgradera även det... :/

Hur menade du med sista meningen förresten, en dator för femtusen spänn, är den inte tyst?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Byter du ut cpu fläkten till nåt tyst så är nästan vilket budgetchassi som helst tystare än en tyst dator för 5 år sedan.

Lägger du 500-600 spänn på ett bättre chassi blir det lite tystare.

SSD disken är helt ljudlös till skillnad mot tjockdisk.

Ljudnivån på ett hemmabygge är inga problem, din nuvarande dator låter garanterat mer.

Lite off topic, sorry

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.