Jump to content
Annons

Bok om musikteori


Pluffo

Recommended Posts

Hallå eller!?

Har bestämt mig för att läsa upp mig lite på musikteori så att jag inte sitter som ett fån nästa gång någon slänger sig med termer som cresendo och legato. 😱

Skulle vilja ha någon riktig kioskvältare som tar upp så mycket som möjligt av vad som man bör veta när det gäller musikteori ( harmonier, stämmor, skalor och en massa andra grejer som jag antagligen inte ens känner till än.. )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja Pluffo...

Denna lilla godbit är i.ofs på anglosaxiska men jävligt bra och lättförståelig ( bör kunna språket en aning dock )

http://www.chordwizard.com/theory.asp

jag skaffade två böcker som heter

Praktisk harmonilära och Ackordspel...+ Jazz och Popharmonik ...båda av Sten Ingelf ( finns på bibblan ) men dessa är väldigt tekniskt skrivna och åtminstone jag tyckte att dom var t.u.n.g.a att plöja igenom.

Prova en annan bok som heter Arrangering i pop o rockstil av Hans Hjortek

( denna finns oxå på bibblan ) och den har en medföljande CD med midi-filer.

den är lätt att fatta samtidigt som den går in på hur man arrangerar olika instrument m.m

Tja

/ D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajajaja...nu är jag med...är inte van vid att folk på internet slänger sig med sådana fina uttryck. 😏 Jag laddade hem den och den verkar ju faktiskt riktigt bra. Står ju lite om det mesta. Antagligen väldigt bra att börja med. Danke schön!

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh... Jag tycker personligen att det där såg mycket skumt och b-igt ut. Jag rekomenderar att gå på teorilektioner. Jag har gått i öh.... 6 år snart. Jag kan det mesta som man bör kunna för lättare arrengering och komposition, man blir även en bättre instrumentalist av gehör och musiklärestudering. Lektioner is the way to go, tror jag faktiskt, speciellt om du vill öva intervaller och harmonilära. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

..och gratis skit-bok smäller som bara den...

Så Pluffo: Du ska ju helt klart gå teorilektioner o lägga ut en massa pengar...för en person som rekommendera så b-iga grejer kan ju inte vara helt frisk?

..Jag tror att om du inte tänkt satsa på att bli studiomusiker eller bli musiklärare....bara gör musik för att det är jävligt kul...tror jag att du kommer snappa upp en hel del...

Komiskt nog så släppte jag en Maxi-CD innan jag lärde mig harmonilära teoretiskt..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hehe, nu kommer detta att låta som någon efterlysning i lokalposten men;

Du som skrev två PM till mig och tippsade om lite böcker..Skulle du kunna höra av dig? Jag skulle gå in på mina PM idag och kolla upp vilka det var för att sedan bege mig till någon affär och känna på dem IRL 😛 men då var alla mina PM inlägg borta. Verkar tydligen som om dem automatiskt raderas efter ett tag om man inte anger något annat. Nåja, om jag inte får tag på dig så kanske man kan få några fler tips av någon här eftersom nu tråden återupplivas ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Stinkey (oregistrerad)

Hej Pluffo. Det var jag som skickade två PM till dig i Mars. Min inloggning strejkade och strulade så jag kunde inte skriva ett "normalt" inlägg. Nu sitter jag här och rotar lite i gammla trådar och hittade dig igen. Tydligen hade PM:en försvunnit för dig. Men boken jag tipsade om var Hans Renners "Musikens Grunder". Den används bl.a. på Lunds Universitet, musikvetenskap. Och finns det någon butik som säljer begagnade Guitar player, Guitarist m.m. så är dom guldgruvor. Bättre sent än aldrig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan vara svårt tycker jag är att hitta böcker som inte har för torrt språk, vissa författare är verkligen knalltorra. Jag har Hjorteks bok om arrangering (pop o rock) och jag tycker den är väldigt bra, låtarna har väl några år på nacken så de kan låta lite 80, men man lär sig ju ett antal "verktyg" som man kan använda i sitt eget arrangerande.

Sen kan jag ju skryta med att jag har haft Hr Hjortek själv som lärare under 4 års tid i arrangering och han är verkligen GRYM. Jag har dock upptäckte ett fel i boken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...