Jaker Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Jag ska göra en live inspelning pÄ lördag. I en bar sÄklart. Jag har 2 bandmickar jag gÀrna skulle köra som rumsmickar. NÄgon som har en bra ide pÄ var man kan ha dom utan att riskera att dom fylls med öl eller att nÄgon buggar loss med dom?
Fredrik71 Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Du fÄr gÀrna tala om vilken typ av ljudupptagning som du vill göra, annars kan man gissa hej vilt!!
hegobald Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Med tanke pĂ„ att bandmikrofoner Ă€r rundtagande och lĂ€r ta in en hel del publikljud sĂ„ rekomenderar jag att ha dom rĂ€tt brett i sĂ€r och aningen högre upp. Allt beror ju pĂ„ hur bred er scen Ă€r men ca 3 meter i sĂ€r och ovanför era huvuden snett riktade nerĂ„t mot scenen. SĂ„ skulle jag testa i alla fall! đ
Guitar Nilsson Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Med tanke pĂ„ att bandmikrofoner Ă€r rundtagande och lĂ€r ta in en hel del publikljud sĂ„ rekomenderar jag att ha dom rĂ€tt brett i sĂ€r och aningen högre upp. Allt beror ju pĂ„ hur bred er scen Ă€r men ca 3 meter i sĂ€r och ovanför era huvuden snett riktade nerĂ„t mot scenen. SĂ„ skulle jag testa i alla fall! đ Gud va roligt att snabbt fĂ„ pĂ„peka at Hegobald har fel! De Ă€r ju 8-upptagande! Enda sĂ€ttet att fĂ„ bĂ„de hyfsat ljud och mickarna ickeförstörda Ă€r att skruva upp dem i taket. Om nĂ„n gĂ„r mellan mick o ljudkĂ€lla lĂ„ter det vĂ€ldigt konstigt. Det bör man tĂ€nka pĂ„ om man anvĂ€nder en rumsmick vid inspelning i tex replokalen ocksĂ„, om man kanske har en avstĂ„ndsmick till git stĂ€rkaren... 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 - 55
MrBluesman Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Med tanke pĂ„ att bandmikrofoner Ă€r rundtagande och lĂ€r ta in en hel del publikljud sĂ„ rekomenderar jag att ha dom rĂ€tt brett i sĂ€r och aningen högre upp. Allt beror ju pĂ„ hur bred er scen Ă€r men ca 3 meter i sĂ€r och ovanför era huvuden snett riktade nerĂ„t mot scenen. SĂ„ skulle jag testa i alla fall! đ Bandmikar Ă€r inte rundupptagande utan 8. Man kan exempelvis sĂ€tta dem i Blumlein-setup (typ som XY, fast med Ă„ttor).
hegobald Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Sorry.. Jo jag menar 8 đ Men jag tĂ€nkte rĂ€tt alltsĂ„ dom ta upp pĂ„ bĂ„da sidor som jag felaktigt beskrev som rundtagande.. SĂ„ mitt mickplacering förslag Ă„terstĂ„r! đ
Guitar Nilsson Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 (redigerat) TvĂ„ stycken sprĂ„kpoliser som gnĂ€ller, haha! Ăr det bluesen vi blir sĂ„ hĂ€r av? Vore bra att fĂ„ veta vad TS pysslar med för musik? Ensam med cello eller Ramones coverband? Med 8-mickar ute i lokalen Ă€r det nog stor risk att publiken hörs för mycket. Typ att nĂ„gon skithögt skriker ut rĂ„a historier Ă„tföljda av fyllegnĂ€gg tre ggr sĂ„ starka som ett helt Ramones. Redigerat 12 september 2012 av Guitar Nilsson
Jaker Postat 13 september 2012 TrÄdstartare Postat 13 september 2012 det kommer vara 3 akustiska band, jag kommer nÀrmicka endel ocksÄ. eftersom det Àr 8 borde jag vÀl kunna ha dom pÄ scenen och ÀndÄ fÄ med en del publik?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.