Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska göra en live inspelning pÄ lördag. I en bar sÄklart. Jag har 2 bandmickar jag gÀrna skulle köra som rumsmickar. NÄgon som har en bra ide pÄ var man kan ha dom utan att riskera att dom fylls med öl eller att nÄgon buggar loss med dom?

Annons
Postat

Du fÄr gÀrna tala om vilken typ av ljudupptagning som du vill göra, annars kan man gissa hej vilt!!

Postat

Med tanke pĂ„ att bandmikrofoner Ă€r rundtagande och lĂ€r ta in en hel del publikljud sĂ„ rekomenderar jag att ha dom rĂ€tt brett i sĂ€r och aningen högre upp. Allt beror ju pĂ„ hur bred er scen Ă€r men ca 3 meter i sĂ€r och ovanför era huvuden snett riktade nerĂ„t mot scenen. SĂ„ skulle jag testa i alla fall! 😎

Postat

Med tanke pĂ„ att bandmikrofoner Ă€r rundtagande och lĂ€r ta in en hel del publikljud sĂ„ rekomenderar jag att ha dom rĂ€tt brett i sĂ€r och aningen högre upp. Allt beror ju pĂ„ hur bred er scen Ă€r men ca 3 meter i sĂ€r och ovanför era huvuden snett riktade nerĂ„t mot scenen. SĂ„ skulle jag testa i alla fall! 😎

Gud va roligt att snabbt fÄ pÄpeka at Hegobald har fel! De Àr ju 8-upptagande!

Enda sÀttet att fÄ bÄde hyfsat ljud och mickarna ickeförstörda Àr att skruva upp dem i taket. Om nÄn gÄr mellan mick o ljudkÀlla lÄter det vÀldigt konstigt. Det bör man tÀnka pÄ om man anvÀnder en rumsmick vid inspelning i tex replokalen ocksÄ, om man kanske har en avstÄndsmick till git stÀrkaren...

8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 - 55

Postat

Bandmikar Àr inte rundupptagande utan 8. Man kan exempelvis sÀtta dem i Blumlein-setup (typ som XY, fast med Ättor).

Postat

Sorry.. Jo jag menar 8 😊 Men jag tĂ€nkte rĂ€tt alltsĂ„ dom ta upp pĂ„ bĂ„da sidor som jag felaktigt beskrev som rundtagande.. SĂ„ mitt mickplacering förslag Ă„terstĂ„r! 😎

Postat (redigerat)

TvĂ„ stycken sprĂ„kpoliser som gnĂ€ller, haha! Är det bluesen vi blir sĂ„ hĂ€r av?

Vore bra att fÄ veta vad TS pysslar med för musik? Ensam med cello eller Ramones coverband?

Med 8-mickar ute i lokalen Àr det nog stor risk att publiken hörs för mycket. Typ att nÄgon skithögt skriker ut rÄa historier Ätföljda av fyllegnÀgg tre ggr sÄ starka som ett helt Ramones.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

det kommer vara 3 akustiska band, jag kommer nÀrmicka endel ocksÄ.

eftersom det Àr 8 borde jag vÀl kunna ha dom pÄ scenen och ÀndÄ fÄ med en del publik?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.