Jump to content
Annons

Duger de här trummorna? Eller måste vi spela in 12 låtar på nytt?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Det här är trummor inspelade hemma i min studio innan jag gjorde akustikbehandlingen. Nu när jag kan skruva ljud med bättre monitorer o reverb, i ett akustikbehandlat rumm tycker jag det låter riktigt skapligt. Med de förra monitorerna lät det inget vidare hur jag än skruvade.

Nu undrar jag om det här duger till att göra en cd på? Lägger jag om gitarrer, bas o sång, (det är redan inspelat men går att få mycket bättre ljud o lir på) så kan jag sätta igång att göra klart en cd, jag har mer låtar inspelade med trummor o allt att välja på än jag behöver. Trummorna är det som låter bäst på låtarna så får jag lägga om det mesta av det som inte är trummor kan det kanske bli en cd...

Måste jag göra om trummorna på alla låtarna med samma trummis som här, svärsonen Tomas, då kommer allt att ta en ruskig tid, han har börjat utbilda sig och har långa dagar, det är samma för mig. Duger trummorna kan jag tex rigga M/S stereomickning o lägga om akustiska gitarren på alla låtar jag vill ha med. Samma med basen genom nya basprylarna, osv, lite grann varje dag, alla arr är ju klara och låtarna kan jag utan o innan...

Trummorna är inspelade med fyramickars Glyn Johns-teknik. Det jag tycker stör lite är att pukorna ligger lite för långt bort, sänker jag OH så det blir lagom med cymbaler, blir det lite väl lite pukor eller tvärtom. Å andra sidan spelar han inte så mycket på dem, helhetssoundet är ganska rockigt o skitigt, jag gillar att ha mer cymbaler än vad de flesta vill ha, lite Keith Moon sound... så? Inte kul att gräma sig efteråt att trummorna kunde låtit bättre om man bara orkat....

0.00Trummixen här börjar helt torr...

0:23 lägger jag på lite kort rumsreverb

01:05 även ett längre plate reverb, lite överdrivet först.

01:67 enbart rumsreverbet

02:09 alltihop... Sen drar jag lite upp och ner i de fyra reglarna, ni hör själva vad jag gör

Efter trumbreaket försöker jag få till det så bra jag kan.

Går det att använda till en cd????

http://soundcloud.co...154/01-trumljud

Alltid nervös, men liksom framåt ändå - 55

post-8284-0-42683800-1347390182.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, jag blir mycket förvånad om du inte får fason på en mix med det grundmaterialet. Sen tycker jag generellt att en tagning är viktigare än ljudet... Jag har själv gamla inspelningar som jag gjort med dåliga mikrofoner och instrument, men som jag inte ens försöker göra om för jag vet att jag aldrig mer kan göra det med samma känsla. Ibland har jag köpt samlingsskivor med artister som varit verksamma från 50-talet och upptäckt att samlingsskivorna innehåller nyinspelningar med ordentligt bättre ljud än de tidigare inspelningarna men som ändå låter SKIT för att känslan och stämningen är borta. Klart ljudet är viktigt på många sätt, men man ska inte spela sönder sina låtar i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att lyssna kan jag säga att det "duger till att göra en cd på" 🙂

EDIT, nu har jag lyssnat, klart det duger.

/Jon

Det var fint att höra, du är ju en erfaren mixare vad jag förstått. Du kanske tom mixat med sämre trumljud än detta?

Låter helt ok (läs bra)! Trummixen i sig är ju en smaksak, jag skulle vilja ha lite mer ride.

Men man måste ju höra trummorna ihop med allting annat.

/Peter

Också sån kommentar jag gillar, "mer ride"! Många verkar gilla väldigt sparsamt med ride o hihat... Inte vi då. 😄

Ja, jag blir mycket förvånad om du inte får fason på en mix med det grundmaterialet. Sen tycker jag generellt att en tagning är viktigare än ljudet... Jag har själv gamla inspelningar som jag gjort med dåliga mikrofoner och instrument, men som jag inte ens försöker göra om för jag vet att jag aldrig mer kan göra det med samma känsla. Ibland har jag köpt samlingsskivor med artister som varit verksamma från 50-talet och upptäckt att samlingsskivorna innehåller nyinspelningar med ordentligt bättre ljud än de tidigare inspelningarna men som ändå låter SKIT för att känslan och stämningen är borta. Klart ljudet är viktigt på många sätt, men man ska inte spela sönder sina låtar i onödan.

Tre av tre godkände det hela hittills...

Ang samlings-cd så har du helt rätt, ibland kan det även vara tvärtom, man har tagit gamla alternativa inspelningar som ibland varit bättre än orginalen även om det varit lite dassigt ljud.

Jag kan ju testa att lägga om lite gitarrer o bas till den här låten då och försöka skruva ihop det med trummorna. Låten ifråga är "Skatön". 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker trummorna låter bra. Stör mig lite på virveln dock men det kan vara en helt subjektiv sak och det kan bero lite på musikstil och trummis med men som den låter där låter den lite... fesig. Skulle nog kunna låta riktigt fint om den spelades hårdare med rimshots (både sarg och skinn) men just sådär kanske ett något lägre stämt överskinn skulle gynna soundet (och/eller dämpning, eller så låter den finfint med resten av arsenalen igång, vem vet?). Men i övrigt låter det som du har bra grejer att jobba med. Finns nog lite att plocka bort från baskaggen med, som kan kännas lite påtaglig vid övre basregistret om jag ska gissa utanför mina sinnes fulla bruk. Men det är som sagt svårt att säga utan musik till. En stadig grund skulle jag nog kalla det i alla fall.

Redigerat av Radiomorph
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är Glyn Johns-teknik? En på virveln, en på kagge och två OH?

Från början var det så, med bara tre mickar. Sen utökades det med en på virveln.

http://www.gearslutz.com/board/attachments/low-end-theory/48836d1200605635-glyn-johns-technique-p1020810-medium-.jpg

OH placeras lite märkligt med den ena rakt ovanför virveln, den andra rakt ut åt sidan från golvpukan. Avstånden på de två ska vara på cm exakt lika, mätt från mitten av virvelns slagskinn. Finns hur mycket som helst att läsa om det nätet... Det mesta av de tidigare Stones, The Who mm är inspelade så här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från början var det så, med bara tre mickar. Sen utökades det med en på virveln.

http://www.gearslutz...810-medium-.jpg

OH placeras lite märkligt med den ena rakt ovanför virveln, den andra rakt ut åt sidan från golvpukan. Avstånden på de två ska vara på cm exakt lika, mätt från mitten av virvelns slagskinn. Finns hur mycket som helst att läsa om det nätet... Det mesta av de tidigare Stones, The Who mm är inspelade så här.

Kanske en liiiten mick ovanför riden också?? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en liiiten mick ovanför riden också?? 🙂

Nej, inte i Glyn Johns method. Riden låter ju åt alla håll, även åt sidan där den OHn, eller sidemicken sitter. Det är den micken som är svårast att placera, man ska hitta en punkt där det blir lagom mycket av både riden och golvpukan.

Jag själv tycker att riden låter snyggare ut åt sidan (på inspening) än uppåt. Med bredsidan vänd mot micken (normala OH) låter det både mer och mer plåtigt än det ljud den skickar ut rakt åt sidan. Ingen stor skillnad, men tillräckligt. Jag har haft sidemicken ca 40 cm från kanten på både golvpukan och rajden.

Glyn Johns method ger en bredare stereobild än vanliga OH. Sidemicken tar även in sejarljudet på ett snyggt sätt.

Det är även bra om trummisen gillar att ha crashar på höga stativ på ridesidan. Med normal OH blir det då problem att crashen hamnar så nära OH att den låter för mycket i förhållande till riden, med Glyn Johns kommer ju crashen lite längre ifrån.

En av de största poängerna är att det blir så väldigt fritt från fasfel om man mäter rätt, det brukar räcka att fasvända virvelmicken, de andra tre kan man ha normalfasade.

Faslig - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl i och för sig på hur/var den är placerad, så det går väl inte riktigt att säga så generellt?

Joho. I alla fall om den sitter på högt stativ, å det var det jag sa, tänkte på den här bilden:

http://www.gearslutz...810-medium-.jpg

Varför skriver man "å det var det jag sa", fast man inte säger ett knäpp vid datorn, man skriver ju, 😲

Edit: På Gearslusks-bilden så kommer de att få problem med de vänstra crasharna, de kommer att bki för starka i övre OH och hihaten för svag... Man måste se till att få lite hihatläck med i virvelmicken, annars är det risk för svagt med higat.

Higat??? Hur stänger man av Macs automatiska tvångs-rättstavning?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt! Nu lärde man sig något nytt. Ska nog till att spela in trummor själv någon gång i höst nu efter att jag skaffat 16 kanaler. Ska bara uppdatera mickförrådet lite först. Det är ju kul med prylar 🙂

Nya mickar... Lägg då lite krut på ett par bra OH, de sägs ofta vara de viktigaste i trummickningen. Till pukorna kan man ha ganska enkla grejer det funkar ändå. En bra OH-mick kan du ju ha även till sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...