Jump to content
Annons

Hur använda pedaler vid direktinspelning av gitarr


fender__

Recommended Posts

Hejsan

Jag har precis köpt två st pedalr. En Ts9 Ibanez och en MXR 10band EQ.

GItarrinspelningarna gör jag med mjukvarupluggar. Guitar rig 4 samt amplitube 3 använder jag.

Men det jag har lite frågor om är.

Hur använder jag mina pedaler i kedjan?

Efter att ha testat ett antal olika sätt kom jag fram till att det enligt mig är bäst att köra

Gitarr - Ts9 - Mxr EQ - VTB1preamp - ljudkort

FInns det några regler eller är det fantasin som sätter gränserna här? Vill man först förstärka ljudet(genom premp) och sen lägga på dist och EQ? eller funkar det likabra tvärtom?

Tack för hjälpen!

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gitarr - Ts9 - Mxr EQ - VTB1preamp - ljudkort

Det där är helt rätt.

Det är klart att du kan experimentera "hejvilt", ibland blir felkopplingar bra; men i grunden så har du instrumentnivå/impedans på "din sida" om VTB1, och linenivå på den andra sidan. En tubescreamer hör hemma i första hand på din sida, instrumentsidan:)

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

det där med pedaler är kul. Tycker inte att du alls är fel ute med att sätta TS9:an innan MXR:en för att låta dem gå in i VTB-1:an.

Att testa sig fram har ju aldrig varit fel men såhär brukar jag göra vid gitarrinspelning;

gitarr -> pedalbord -> Marshall-toppen (8100) -> ljudkort -> GuitarRig (ihop med passande kabinett).

Om jag vill plocka ur GR helt ur ur kedjan så använder jag min Marshall-combo och kör ut ljudet från den emulerade högtalarutgången och direkt in i ljudkortet. Observera att I båda fallen frontar jag toppen/stärkaren med pedalbordet.

Sedan ser jag till att jag inte klipper nollan på mitt interface. Sedan är det rakt av rock n' roll and I'm good to go 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, känns bra å veta de nu 🙂

Hmm så du kör via marshall toppen? Hur stor blir skillnaden när du kör med GR och med combon?

vad är det för pedalbord du använder?

Tack för er input:)

Jepp från line out på toppen och till GR. Brukar sitta och dra igenom de olika kabinetten och tweaka lite om det är något speciellt jag letar efter.

Kombinationen GuitarRig + Marshall-combon kör jag aldrig eftersom jag plockar signalen från [emulerade högtalar]utgången.

Jag har ett ToneTrunk 68 med lite smått och gott 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...