Jump to content
Annons

Fasknas - en podcast om ljudteknik


Apear

Recommended Posts

Hejhej Studioforumet!

Jag är ny här som aktiv användare, men jag har läst en hel del av era diskussioner i många år. Jag jobbar tillsammans med en kollega som mixare och ljudläggare och gör en hel del tv, mycket reklam och en faslig massa webbtvproduktioner.

Tänkte bara tipsa om att jag och min kollega i veckan spelade in det första avsnittet i vår podcast om ljudteknik. Den kommer innehålla en hel del intressanta intervjuer, en massa utrustningstester och lite blandade tankar om nyheter, fenomen och sånt som har med ljudteknik att göra.

Låter det intressant? Gå in på soundcloud och lyssna. Avsnittet är bara drygt 8 minuter och av yttersta kvalité! 🙂

Ge mig gärna feedback på vad ni skulle vilja höra om, om ni har några andra frågor, eller bara vad ni tycker!

Allt gott!

/Anders

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

Jag forstätter att göra lite reklam för vår podcast om ljudteknik. I veckans avsnitt pratar vi trummor. Truminspelning, mixning, triggning, delaykompensation och lite mer med en trumbyggare och en metallguru. Lyssna vetta. Det är 25 sprängfyllda minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kaxigt om ljudet, men tyvärr tycker jag det faller ganska platt. Då tycker jag andra podcasts faktiskt låter bättre, se t.ex. Värvet eller Obiter Dictum. Basen ger en behaglig radioröst. Däremot verkar innehållet toppen, och kommer säkert följa den. Se till att få upp den på iTunes nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kaxigt om ljudet, men tyvärr tycker jag det faller ganska platt. Då tycker jag andra podcasts faktiskt låter bättre, se t.ex. Värvet eller Obiter Dictum. Basen ger en behaglig radioröst. Däremot verkar innehållet toppen, och kommer säkert följa den. Se till att få upp den på iTunes nu.

Man måste ju vara lite kaxig ibland. Men vi lovar att bättra oss och hålla vad vi lovar!

Väldigt trevligt att lyssna på tycker jag. Är det tänkt att komma ett nytt avsnitt varje vecka eller?

Tack så mycket! Det är tanken, men vi förbehåller oss rätten att inte bli arkebuserade om det skulle bli mer än en vecka mellan några avsnitt. Vi har ju ett "riktigt" jobb att sköta också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt att lyssna på. Väl mycket KInadiskant på ett av avsnitten... Vad pratar ni i?

Vi pratar i varsin KM184 och använder preamps från en SoundDevice 552 in i Protools via ett 192-interface.

Verkar intressant, lyssnar väldigt mycket på podcast själv dock aldrig svenska PC.

Då är det läge att börja lyssna nu då! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Låter intressant men man saknar bild kan ni inte sända web tv istället. Iofs så kommer man väl max bara upp 44100 Hz och 224 Kbps men duger ganska långt ändå. Lite exempel så man får höra vore skoj också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu mina vänner, nytt avsnitt. Inte om bas som utlovat, men väl om något så nyttigt och kul som inspelning av klassisk musik. Lyssna och lär!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har väl inte missat det senaste avsnittet? Kan tyckas vara ett konstigt ämne, men det är sjukt intressant. Jag lovar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

På grund av nätverksproblem under gårdagskvällen, så kom inte veckans podcast upp förens idag, men nu finns den ute och kan lyssnas på. Vi pratar i E05 om hur man kan hotta upp tråkiga VST-synthar och re-amping. Vi pratar också, som det tidigare hintats om, pluggar och one-knobpluggar i allmänhet och Sausage Fattener i synnerhet.

Håll till godo!

www.soundcloud.com/fasknas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...