Jump to content

  • Filmljud och en stor dos passion med Jennifer Bränngren

    MÅNDAGSINTERVJUN: Jennifer Bränngren är frilansande filmljudtekniker och boom-operatör som främst jobbar med kort- och reklamfilm.


    Lotta Fahlén

    elisophie_andree_red.thumb.jpg.9cd50650fa0a452e1b6b34def25a0fa6.jpgJennifer Bränngren på biograf Saga i Höganäs. Foto: EliSophie Andrée.

    I vår kan man bland annat höra hennes ljud i kortfilmen Hilda änglamakerskan som har premiär senare i år. Med studier inom film, ljudteknik och akustik i bagaget ger hon även workshops i filmljud på olika filmutbildningar i landet. 

    Hur väcktes ditt intresse för ljud? 
    – Musik har alltid haft en central plats i mitt liv och mitt allra första barndomsminne är ett pärlemorrött Hagström-dragspel som var min morfars. Han spelade gitarr i ett storband så jag växte upp omgiven av musik och ljud. Som barn tittade jag även mycket på svartvita filmer på TV. Jag blev så imponerad av de vackra skådespelarna, deras vackra hår, det vackra ljuset och framför allt - deras vackra röster. I eftertexterna såg jag att det stod “AGA-Baltic ljudsystem” och det gjorde ett stort intryck. Jag förstod inte som barn att det var något som jag själv skulle kunna syssla med. Modern teknik har ju gjort utrustning mer tillgänglig. När jag var liten krävdes det att du jobbade på SVT eller i Hollywoods filmbolag för att komma i kontakt med proffsutrustning men idag kan du som privatperson med lite besparingar ha råd att köpa väldigt bra grejer. 


    – För ungefär 12-13 år sedan började jag själv jobba med ljud på hobbynivå och införskaffade en del inspelningsteknik att experimentera med. Intresset för ljud har alltid funnits där men eskalerade då och sedan dess har det rullat på. Idag är min främsta passion att spela in dialoger - att fånga upp visionen och berättelsen från vad skådespelaren förmedlar med sin röst och sin mimik och få det att gå fram i ljudet också. 


    Vad skulle du säga det finns för utmaningar i yrke? 
    – Jag brukar skoja ibland och säga att jag önskar att jag var musiker istället för då hade jag varit omringad av människor som förstår att ljudet är viktigt. I mindre produktioner kan en stor utmaning vara att det inte planeras ordentligt för ljudet redan från början. När så är fallet är det oftast 4-5 gånger så mycket jobb i postproduktionen. Man får ljudlägga i efterhand vilket kan vara väldigt tidskrävande. Med det sagt är inget fel med ljudläggning, såvida det inte låter ljudläggning.


    dashabarm_red.thumb.jpg.26983a7d299a2f64f62cc54ebf1d3c91.jpgJennifier Bränngren Foto: Dasha Barm.

    – En annan utmaning för mig som främst jobbar i mindre produktioner är att jag ofta är den enda som sköter ljudet. Då kan man saknar någon att bolla med. Därför är det så viktigt med filmljud-communityt som, tack vare internet, gör det möjligt att komma i kontakt med professionella utövare över hela världen för stöd och gemenskap. Om man jämför med skådespelare eller musiker så är vi ganska få som jobbar med filmljud, och ännu färre kvinnor, så då är det extra viktigt att ha ett nätverk. 

    – Sedan kan det också vara utmanande att du på grund av att mikrofonerna inte får synas i kamerabilden inte kan placera mikrofonerna där de faktiskt tar upp ljudet som bäst. Men de här utmaningarna är också vansinnigt roliga - att hitta lösningar och få till proffsljud trots begränsningar.

    Kan du berätta om dina viktigaste verktyg för att spela in filmljud? 
    – Utomhus brukar jag använda mikrofonen Sennheiser MKH 60 med vindskydd som är en riktmikrofon. Inomhus använder jag en mikrofon från samma serie, en Sennheiser MKH 50 som tar upp mindre reverb. Jag använder gärna mikrofoner med samma karaktär för att få en så jämn ljudbild som möjligt. Använder jag dem rätt hörs det inte att det är olika mikrofoner. Sedan har några olika portabla Sound Device-inspelare.


    – Vad det gäller trådlösa mikrofoner använder jag myggorna DPA 4060 och sedan brukar jag hyra sändare och mottagare på plats där jag gör inspelningen. Reglerna kring vilka frekvensband som får användas för trådlös ljudöverföring ser olika ut i olika länder, även inom EU, så utrustningen kan fastna i tullen ifall du har en sändare som bara sänder över ett visst frekvensomfång som inte är lagligt att använda i just det landet. Idag finns det moderna sändare som klarar större frekvensband och kan leta upp en ledig frekvens, men för att det ska bli regelrätt behöver du tillstånd för att sända på de flesta frekvenser.

    – Det bästa inköp jag gjort är faktiskt en K-tek Harness som är ett midjebälte och en skena som gör att du får belastningen på midjan istället för på axlarna vilket är mycket mer ergonomiskt, inte minst när du gör boom-inspelningar. Det är viktigt att ha grejerna fixerade vid kroppen exempelvis om du ska springa bredvid någon och ta upp ljud då det inte ger ljud ifrån sig.

    – För postproduktion tycker jag om att använda Izotope RX. Men det som kanske är allra viktigast är varma och tysta kläder!

    Har du några goda råd till andra som vill börja jobba med inspelning av filmljud? 
    – Jag brukar säga att hjärtat inte drivs av rationalitet utan av passion och en stor dos passion är viktigt för att jobba med filmljud. En filminspelning är till 70% en ett socialt projekt så det är viktigt med god kommunikation, att tycka om lagarbete och att göra sin röst hörd. En grundläggande filmutbildning är inte fel att ha med sig för att kunna kommunicera med alla i teamet.  


    – Själva inspelningen är inte svår i sig utan det svåra är att inte ta upp störningsljud. Lägg tid på att lokalisera dessa, såsom kylskåp och fläktar, och stäng av det som går. Besök gärna inspelningsplatsen innan om du har möjlighet för att göra testinspelningar. 

    – När man spelar in i längre perioder är det bra att spela in rumsljudet flera gånger under dagen då miljöljudet kan ändras. Spela även in kompletterande ljud direkt på inspelningsplatsen om möjligt så att det inte behöver göras vid ett ytterligare tillfälle senare. 

    – Till sist - lär känna din utrustning ordentligt så du har full koll på hur den fungerar och våga prova dig fram.

    Produkter som Jennifer använder:
    
DPA 4060
    Sennheiser MKH 60
    Sennheiser MKH 50
    K-tek Harness
    iZotope RX


    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.

    • Gilla 1

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...