Jump to content
Annons

A&H Zed R16, märklig prestanda?!?


Bullerbyn

Recommended Posts

Fick maskinen i förrgår och har nu hårdtestat i 2 dagar med inspelning och jag måste säga att jag har lite blandade känslor. Det tycks som om vi bytt ner oss vad det gäller prestanda?

Med vårat gamla Echo 3G brukar jag kunna ha 2-3 slaskgitarrer med GTR3 pluggar samtidigt som man lägger sångpålägg med några Waves Vocalrider på varje spår med 128 buffersize. Detta tycks inte vara möjligt med denna maskin under 256 i buffersize utan hack och sprak... Känns lite sådär faktiskt.

Funderar allvarligt på att lämna tillbaks den och fortsätta leta. Är det månne FW i sig som är boven? Har förövrigt testat 2 olika FW kort med TI chipset. Kanske det enda rätta är ett kort med PCI-anslutning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Konstigt, jag har kört på zed-r16 i studion i snart två år, och jag har inte haft ett enda problem. Det enda jag märkte var att man fick byta ut firewirekabeln som följde med då den höll rätt kackig kvalitet, men det verkar ju inte ha så mycket med dina problem att göra. Jag kör en i5 som har ett par år på nacken, fast den har inte protesterat nämnvärt, och då har jag ändå haft rätt feta projekt där jag har haft amplitube igång på 5-6 spår och lite kompressorer och annat. Jag tror också att du har lite tweakande framför dig för att få det att lira ordentligt. På Gearslutz finns en sjukt lång tråd om just zed-r16, där kanske du kan hitta tips, Allen & Heath är själva inne i den och skriver, och svarar på frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skitskumt. Datorn beter sig precis som när vi kört tunga projekt med Echokortet med 100-120 spår och drösvis med pluggar. Fast med den lilla skillnaden att vi kör 7-8 spår med 5-6 pluggar. Inte roligt alls. Måste upp över 512 Buffersize för att det skall rulla, knappast hållbart...

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju som att ASIO-drivrutinerna inte riktigt håller måttet. Har du provat att ladda hem/installera de senaste?

Har installerat senaste firmwire samt senaste drivrutinerna. Vet inte riktigt vad man mer ska göra. I övrigt är datorn tweakad enligt konstens alla regler och har aldrig strulat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som kan vara värt att kolla upp är vilken drivrutin som används till Firewirekortet. Många ljudkort har problem med de nya FW-drivrutinerna som kommer med Windows 7 och kräver en nedgradering till nåt som heter Legacy driver för att funka optimalt. Här förklarar Focusrite hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade även Legacy drivern... Åkte tidigare från jobbet ner till studion och fortsatte med att få det att funka. Har nu tappat allt hopp vad det gäller denna maskin. Lämnade tillbaks den i eftermiddags. 3 dagars testande och felsökande får räcka. Kommer aldrig mer befatta mig med FW. Blir något av RMEs Pci baserade lösningar alt. behålla Echokortet tills vidare.

Känns lite bakvänt att betala en massa pengar för sämre prestanda och en massa problem. Synd då jag gillade tanken med mixern.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...