Jump to content
Annons

Bellman "Noizzez" - någon som provat?


Helgon

Recommended Posts

gallery_package.jpg

Hejsan,

Jag spelar gitarr och sjunger i ett nystartat band och är mycket rädd om min hörsel då jag sedan 16-årsåldern haft tinnitus. Eftersom jag sedan dess tänkt mig noga för när jag hamnat i situationer med hög ljudnivå är den fortfarande på en relativt lindrig nivå, även om det vid helt tysta tillfällen (t.ex när man ska sova eller inga apparater eller något alls finns påslaget i sin närhet) eller under "dåliga dagar" kan väsnas oerhört högt. Jag hör suset även fast jag kollar på tv t.ex, men kan ibland lyckas filtrerea bort det om jag inte låter mig fokusera för mycket på suset.

Det är dock lite knöligt den där avvägningen av att skydda sig tillräckligt och samtidigt höra mycket nog för att ändå kunna sjunga rent och höra övriga instrument. Därför tänkte jag införskaffa några bättre hörselskydd än de billiga proppar jag har just nu (har ofta kåpor utanpå dessa dessutom för extra skydd, men känns lite bökigt och kanske en aning överdrivet? 😕 ). Till dess att vi börjar spela ute och så känner jag mig dock inte riktigt beredd att lägga ett par tusen på formgjutna, så tänkte mig något billigare alternativ till dess.

När jag sökte lite snubblade jag över Bellman "Noizzez" som, efter att ha läst på lite, låter som ett väldigt lockande val (Bellman är väl väldigt ansedda på området, dessutom). Läs mer här: http://www.bellman.s...zezz/index.html

De finns att köpa hos Audionomerna här i Norrköping för 375 kronor.

Jag undrar följaktligen om någon här provat dessa och vad ni i så fall har för intryck av dem? Varianten med dämpningsgrad på 33 decibel borde ju liksom hindra allt skadligt från att tränga sig in i örat, tycker man ju. Särskilt när de i deras egna "guide" rekommenderar 24 decibels-dämpningen för dylika ändamål (konserter). Så att den skyddar torde väl vara bortom tvivel, så då är det väl mer sjävla ljudåtergivningen man är nyfiken över. Låter det liksom "bra" men bara väldigt mycket lägre eller blir ljudet liksom helt förvridet?

Lite utmaning får man väl dock räkna med vad gäller sången, är väl lite av en vanesak att sjunga med öronskydd. =)

Tack på förhand!

Redigerat av Helgon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...