Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag tänkte spela in gitarr + sång. Har Logic Pro(inkl dator), gitarr och en röst, hehe. =)

Så jag behöver en mic. Så långt vet jag, hehe. =)

1. Har tittar på en sE X1 för 1000kr. Vilket är en kondensatormikrofon, och det är det jag ska ha va? Pga av?

2. Sen behöver jag även ett ljudkort har jag förstått? Som jag helt enkelt pluggar i micronen i. Men hur får jag in det i datorn sen så det lirar med logic pro? Vad för sladd? Program? Vad är det man tittar på på ljudkort i prisklassen 1000-2000kr? Helst där emellan.

Stort tack på förhand!

Redigerat av Bäckwinner
Annons
Postat

1. Man kan inte säga att du ska ha nånting. Olika mickar funkar olika bra till olika röster. Men jag har en sE X1 och den funkar alldeles utmärkt för mig.

2. Ska du ha en kondensatormikrofon så måste du se till att ljudkortet har 48V Fantommatning. Kolla tex den här trådenhttps://www.studio.se/index.php/topic/95752-billigt-ljudkort-for-sanginspelning/page__fromsearch__1

Du installerar helt enkelt ljudkortet (brukar gå nästan av sig själv på en en mac), Sen väljer du (i logic) Preferences- Audio- Devices och väljer ditt ljudkort som in och output. Sen beroende på ljudkortet så kanske du måste ställa in IN-och Output där oxå (läs manualen bara).

För sång behöver du en XLR-sladdd och för gitarr en tele-tele sladd.

• Gilla 1
Postat

X1 funkar bra till sång och bra till gitarr. Men sen är det som Klasho säger att det varierar från röst till röst och även om mikrofonen låter bra på din röst i solat läge kanske soundet inte alls sitter i mixen.

Men med din låga budget kan man inte riktigt ta hänsyn till sådant.

Ljudkort har jag inte stenkoll på, men jag tycker att du bör skaffa två X1:or så att du kan spela in antingen sång och gitarr samtidigt eller stereomicka gitarren.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Verkligen stort tack för era svar! Tack för att ni förklarar så t o m en rookie som jag kan förstå och lär mig. =)

Enligt tex den här: http://www.4soundstockholm.se/faq/1014-skillnaden-mellan-dynamisk-och-kondensatormikrofon så är det iaf en kondensatormikrofon jag ska ha? =) Så då är iaf det rätt?

Vad innebär 48V Fantommatning? "Kondensatormikrofonen behöver en drivspänning (från batteri eller fantommatning) för att fungera." Alltså att den skickar in ström? Andra gör det inte utan skickar bara ljud? Rätt?

"För sång behöver du en XLR-sladdd och för gitarr en tele-tele sladd." - Jag har ingen gitarr där man kan sätta in någon sladd, då behöver jag ingen tele-tele sladd va? Blir det mycket sämre att mica gitarren ist? XLR-sladd går mellan mic och ljudkort eller? Sen mellan ljudkort och macbook pro?

Sen kom jag på en sak till, jag har en midi-klaviatur också. Som jag dock är rätt värdelös på men jag kanske vill kunna spela in den längre fram så - kopplar ju in den via usb, är det bäst?

Stereo är att man micar från två håll?

"24bit/96KHz ljudkvalité" står det på det här: http://ordermusic.se/produkter/studio/scarlett-2i2 Vad står det för?

Vad är det för utgångar man tittar efter på ett ljudkort i min prisklass? Och vad för andra funktioner?

Stort tack på förhand!

Sorry för dåliga förkortningarna och ev stavfel. Skriver i mobilen.

Redigerat av Bäckwinner
Postat

Vad innebär 48V Fantommatning?

XLR-sladd går mellan mic och ljudkort eller? Sen mellan ljudkort och macbook pro?

kopplar ju in den via usb, är det bäst?

"24bit/96KHz ljudkvalité" Vad står det för?

Fantommatning betyder att micken behöver ström som skickas från ljudkortet. Alltså måste du ljudkort kunna skicka ström, alltså fantommatning.

XLR-sladd går från mik till ljudkort, sedan är det olika vad som går till din dator men förmodligen firewire eller Usb.

Synthen kan du ta via USB till din Mac eller via Midi-sladd till ljudkortet om det går. Fast jag kör mest USB och det funkar bra.

Stereo är när du har minst två mickar på samma ljudkälla ja.

Det är den högsta upplösningen som ditt ljudkort kan spela in. Närmare bestämt har det med referenspunkter i dina ljudvågor att göra men det är en annan historia.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Jag har en Apogee One som är ett USB-ljudkort med fantommatad mickingång, instrumentingång och hörlursutgång. Den har även en inbyggd mick som verkar helt ok. Enbart mono, och bara för Mac (och Ipad som jag använder den till).

Ny går den på ca 2000kr har jag för mig, men går att få för runt 1000kr begagnad.

Tänkte att den kan funka som en allt-i-ett-lösning för dig då du kan vänta med mickinköp.

http://www.youtube.com/watch?v=anwR2q5Obzs

(Ljuddämpning i rummet kan behövas och som alternativ kan du skaffa en SE Electronics mickscreen för 999kr på Musikpunkten/Ordermusik. Även puffskydd för ett par hundringar vid sång är ett måste.)

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Verkligen stort tack för era svar! Tack för att ni förklarar så t o m en rookie som jag kan förstå och lär mig. =)

Enligt tex den här: http://www.4soundsto...ensatormikrofon så är det iaf en kondensatormikrofon jag ska ha? =) Så då är iaf det rätt?

Vad innebär 48V Fantommatning? "Kondensatormikrofonen behöver en drivspänning (från batteri eller fantommatning) för att fungera." Alltså att den skickar in ström? Andra gör det inte utan skickar bara ljud? Rätt?

"För sång behöver du en XLR-sladdd och för gitarr en tele-tele sladd." - Jag har ingen gitarr där man kan sätta in någon sladd, då behöver jag ingen tele-tele sladd va? Blir det mycket sämre att mica gitarren ist? XLR-sladd går mellan mic och ljudkort eller? Sen mellan ljudkort och macbook pro?

Sen kom jag på en sak till, jag har en midi-klaviatur också. Som jag dock är rätt värdelös på men jag kanske vill kunna spela in den längre fram så - kopplar ju in den via usb, är det bäst?

"24bit/96KHz ljudkvalité" står det på det här: http://ordermusic.se...io/scarlett-2i2 Vad står det för?

Vad är det för utgångar man tittar efter på ett ljudkort i min prisklass? Och vad för andra funktioner?

Stort tack på förhand!

Sorry för dåliga förkortningarna och ev stavfel. Skriver i mobilen.

Om du mickar gitarr stärkaren så behöver du inte tele nej. Men då är det viktigare hur ditt rum låter, att det är ljudisolerat. Ju närmre förstärkaren du mickar desto mindre spelar det roll hur ditt rum låter MEN desto närmre du mickar desto mer basfrekvenser får du med i inspelningen oxå. Proximityeffekt. Som Erik dp säger så är ett reflectionscreen en bra grej att ha när du spelar in sång om ditt rum är odämpat.

Vad gäller ut/ingångar så behöver du ett ljudkort med stabila instrument och mikrofon ingångar vilket ljudkort i den prisklassen oftast har dugliga. Själv har jag den här som kostar ca 2000 kr http://www.presonus.com/products/FireStudio-Mobile

Lycka till med inköp och musicerande!

/Niklas

Redigerat av klasho
  • Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.