Jump to content
Annons

Surfplattor med w7 - tillräckligt bra för mindre inspelningar?


Terror

Recommended Posts

Såg att Acer hade en platta med Windows 7 (Acer w500). 1ghz processor och 2gb ram. Räcker de ens för att starta ett musikprogram? Det kommer ju plattor med w8 i oktober som kommer vara mer kraftfulla.. Men nu när jag endast tänkte göra väldigt basic stuff så kanske de räcker med dem specsen? Vad tror ni? Värt de?y

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Rimligtvis borde nåt funka med tanke på att jag lyckades köra 8 spår på min gamla 233 mhz mac. Ingen behaglig upplevelse men nåt funkar ju.

Hur det är med latency är en annan fråga. Jag kör min iPad och den rockar flera spår utan problem och latency. Fram tills den senaste version av Android 4x nåt så har det varot för mycket latency för att kunna användas till nåt vettigt. Men senaste Android OS skall funka med bra latency.

Windows utan Asio drivare är ju likandant som Android, oanvändbart för livegrejer.

Funkar för att mixa i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu ska jag ju inte spela in, utan de var frågan om viss mixning i så fall, eller endast Midi. Så latencyn är ju inte prio direkt 🙂

Jag brukar ju "mastra" mina låtar i cubase idag (spelas in i Logic pro 9), och de vore ju skönt om man kunde sitta och små-"mastra" på lunchen på jobbet ect 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skriva låtar kan jag tänka mig att göra på en platta. Men mastra vette katten, det vill man helst göra i bra lyssning. Jag har skrivit flera låtar på tåg, men aldrig kommit på idén att mastra på tåget. Att mixa är svårt nog om man inte har bra lyssning.

Men vi är alla olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriva låtar kan jag tänka mig att göra på en platta. Men mastra vette katten, det vill man helst göra i bra lyssning. Jag har skrivit flera låtar på tåg, men aldrig kommit på idén att mastra på tåget. Att mixa är svårt nog om man inte har bra lyssning.

Men vi är alla olika.

Ja nu är jag inget proffs, och har ingen jättebra lyssning i min hemmastudio heller då min hemmastudio också är mitt sovrum. Men med ett par schysta hörlurar lär det ju inte vara en omöjlighet. Frågan är om 1ghz dual core med 2gb ram räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att största fördelen med Windows 8 är att det faktiskt är ett OS som är anpassat även för surfplattor.

Funderade själv på att köpa just en sådan platta när jag behövde en ny laptop i höstas. På pappret verkade det vara en bra allround-lösning, netbook (med tangentbordsdocka) och surfplatta i ett.

Men ingen av de recensioner jag läste verkade speciellt uppmuntrande, det verkade helt enkelt svårt att få något direkt flyt i arbetet när man körde i "touch"-läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att största fördelen med Windows 8 är att det faktiskt är ett OS som är anpassat även för surfplattor.

Funderade själv på att köpa just en sådan platta när jag behövde en ny laptop i höstas. På pappret verkade det vara en bra allround-lösning, netbook (med tangentbordsdocka) och surfplatta i ett.

Men ingen av de recensioner jag läste verkade speciellt uppmuntrande, det verkade helt enkelt svårt att få något direkt flyt i arbetet när man körde i "touch"-läge.

Men det är där Acer W500 fått bra recensioner på nätet. Läst många fina på XDA-dev forumet. Just med W8 installerat ska den funka asbra! Sök på "acer w500 windows 8" på youtube så får du se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat några stycken. Dells Latitude går inte att använda över huvudtaget. Sååå seg bara att surfa på.

Samsungs platta är nog den som funkar bäst. Sen kanske dom blir ännu bättre när Win8 kommer, men kan inte tänka mig att skillnaden blir stor.

Ipad är det som gäller än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat några stycken. Dells Latitude går inte att använda över huvudtaget. Sååå seg bara att surfa på.

Samsungs platta är nog den som funkar bäst. Sen kanske dom blir ännu bättre när Win8 kommer, men kan inte tänka mig att skillnaden blir stor.

Ipad är det som gäller än så länge.

Ipad är faktiskt uteslutet. De är ju inte BARA musikredigering jag vill pyssla med, utan lite Photoshop, lightroom ect ect. Sen är det ju möjligheten att installera VST's som lockar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir bara trött av att arbeta på en Windowsplatta än så länge. På pappret är specarna bra i flera fall, men har ännu inte blivit särskilt imponerad. Att köra musikprogram eller Photoshop blir ingen rekommendation. Laptop för samma pengar räcker mycket längre.

Tror inte det är lönt att vänta på Windows 8 för prestandans skull heller om du inte är beredd att slanta upp för en med bra platta med kräm i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant sant. Den här såg dock intressant ut: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

i5-processor med 4gb ram. Kan nog rätta gott och väl för att göra lite snabba mixningsarbeten on the go.

För 10 tusen är det ju mycket mer värt pengarna med en laptop.

Edit: Den använder ju dessutom en stylus penna. Det är ju inte så smidigt om det är det du söker.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Min iPad kostade under 4000:- fast jag vann den gratis typ! 🙂 Men sen jag köpte en Key Station 49 för knappt två papp så är den min alldagliga synth numera.. Skulle vilja se Korg, Propellerheads, Jordan Rudess etc vilja släppa appar för Win 7/8 🙂.. Tror inte det kommer att hända faktiskt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag tror inte man ska förvänta sig att en surfplatta oavsett om den går på android,win 8 eller apple os kan ens komma i närheten av en laptop när det gäller ljud eller film/bild. Det är nog liksom inte det tillverkarna siktar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och här har jag testat två grejer.

Musiken gjort i Garageband för iPad, blev rätt bra.

Bilderna är tagna i en test jag gjorde.

En iPhone4 tar stop motion bilder. Den kopplade jag via en Androidmobil fick jobba som wireless router så jag kunde se vad iPhonen tog för bilder i min iPad. Jag gjorde detta för att kunna sätta på och bildtagning och film på distans från iPaden. Rätt coolt om jag får säga det själv.

Skitkass video men det var som sagt ett proof of concept.

Och kul var det också.

http://www.youtube.com/watch?v=W-Y0nAbQeeY&feature=youtube_gdata_player

Link to comment
Dela på andra sajter

De jag skulle vilja ha (utöver min stationära mac och min windows laptop) är en platta som kan ladda in typ 4-8 spår i tex cubase 5, eller ett spår i wavelab, lite mindre mixningar och masteringar med mina favorit-vst's, lite bildredigering i ps och lightroom 4, styra min canon t3i med Canons egna program mm. Så egentligen är windows det ultimata för mig.

Ja, ipaden är överlägsen, men så vitt ja vet så kan du ej installera au's eller importera spår från datorn för mixning. Den kan inte heller fungera som en extra display för min kamera samt styra den, och du kan inte köra ps och lightroom 4 på den. Den tar heller inte RAW-filer för bildhandtering.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Plattan kommer säkert klara allt det du vill göra men kommer att vara ganska svår att manövrerad.

Inget programmen du vill köra är gjorda för platta. Jag har provkört vanliga program i platta och det var en fullständigt avskyvärd upplevelse. Tänk dig att du har en platta men du har på dig tumvantar. Appar gjorda för tex W8 kan bli lika bra som tex känslan i en iPad. Som du vill använda plattan är ett steg tillbaka. Finns en anledning till att man vill ha appar gjorda för platta när man vill peka.

Inget kul alls.

Lägg pengarna på en laptop istället.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...