Jump to content
Annons

Fråga om mick till en Canon 600D


Terror

Recommended Posts

Tänkte köpa mick till min Canon 600D. Den ska användas till allt möjligt. Allt från interjvuer till dokumentärfilmer och lite sketcher (ala CKY).

Har hittat dem här

* Röde NTG-2

* Röde NTG-1

* Röde Videomikrofon pro

har hört bra saker om alla tre. Dem ligger också i typ samma prisklass, alla runt 1900kr.

Vilken skulle ni köpa om ni skulle köpa en utav dem? Eller har ni något annat förslag i samma prisklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar inte Video-micken, och NTG-1 kräver phantommatning, men MTG-2 är helt okej för pengarna! Har en liggande själv :-)

Då blir de inte NTG-1 alltså. Får jag fråga vad du ogillar med Videomicken? Den är ju (av vad jag förstår) nyare än MTG-2, och nyare (när det handlar om teknik) brukar ju oftast vara bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en NTG-2 och jag gillar den. Jag skulle inte säga shotgun, men hårt riktad är den ja.

Men du, du har väl kollat in deras nya? Stereo VideoMic Pro

VideoMic och Stereo VideoMic har ju fördelen med minitele-kontakt som pluggas direkt i kameran, medan NTG-2 är en normal mik med XLR-kontakt och då behöver du adapterkabel till kameran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en NTG-2 och jag gillar den. Jag skulle inte säga shotgun, men hårt riktad är den ja.

Well, vad som gör en shotgun till shotgun är att den har ett interference-rör, själv akaraktären kallas lobar.

Då blir de inte NTG-1 alltså. Får jag fråga vad du ogillar med Videomicken? Den är ju (av vad jag förstår) nyare än MTG-2, och nyare (när det handlar om teknik) brukar ju oftast vara bättre.

Jomän. Jag har inte testat den nya, men den första var extremt plastig och hade ett väldigt orent ljud. Nu ser det ut som dom bytt till metall på deras bilder, men jag har fortfarande svårt att lita på den.

Dock så rekommenderar jag starkt att inte ta något varesig jag eller någon annan säger på för stort allvar, ta med kameran till affären & testa den! Spela in lite material som du tar hem och lyssnar på, då får du en bra bild om den passar dig :-)

Fördelen med den nya videomicken är att den är väldigt lätthanterad. En NTG måste ha shockmount och sladdar, men den här är bara att skruva på och plugga in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med nyare är faktiskt en lite kul grej! :-)

I fråga om shotgun finns det flera ganska nya modeller, exempelvis Schoepps CMIT-5, en DPA jag inte minns beteckningen på, och Sennheiser MKH-60. Jag övervägde dem när jag först köpte på mig nya mickar för utomhusbruk, och deras tekniska specar är helt fantastiska, men det slutade med att jag fastnade för Sennheiser's MKH416 istället! Det är en av deras absolut första shotgun-mickar, och kostar mellan hälften och en tredjedel av de andra (en CMIT-5 ligger på runt 25K, en 416 får man för runt10-11K) :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du inte missuppfattade mig, skrev klumpigt där: Det var den första videomicken som var plastig, den nya har jag inte testat :-)

Till allt som har med röst och liknande måste man ha mono. Orsaken är att materialet blir väldigt spretigt och distraherande om ljudet panorerar mitt i tagningar, och det blir grymt jobbigt att redigera. Ett mer fokuserat ljudet ger dessutom mer seriositet :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du inte missuppfattade mig, skrev klumpigt där: Det var den första videomicken som var plastig, den nya har jag inte testat :-)

Till allt som har med röst och liknande måste man ha mono. Orsaken är att materialet blir väldigt spretigt och distraherande om ljudet panorerar mitt i tagningar, och det blir grymt jobbigt att redigera. Ett mer fokuserat ljudet ger dessutom mer seriositet :-)

Sant sant. Stereoljud är absolut inget måste. De går ju att fixa ändå med lite redigering. Men deras "videomick" är väl inte stereo? Utan de är väl bara "stereomicken" som är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh yes! Som sagt, jag har inte testat den, men att den är gjord av metall gör en enorm skillnad!

Gör de verkligen så stor skillnad om den är i metall?

Skulle du kunna länka till den du menar mer exakt? Flr jag har sätt flera olika mickar med samma namn. Typ en mer rund och en mer shotgunformad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tänkte jag på:

http://www.rodemic.com/mics/videomicpro

Jo, skillnaden är att metal har resonansen mycket högre upp, så den stör inte på samma sätt, medan en plast-mick raskt låter väldigt...plastigt.

Sen verkar det vara mycket billigare komponenter i en Videomic än i en NTG, men då får man ju tänka på att det är betydligt billigare åsså :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tänkte jag på:

http://www.rodemic.com/mics/videomicpro

Jo, skillnaden är att metal har resonansen mycket högre upp, så den stör inte på samma sätt, medan en plast-mick raskt låter väldigt...plastigt.

Sen verkar det vara mycket billigare komponenter i en Videomic än i en NTG, men då får man ju tänka på att det är betydligt billigare åsså :-)

I see! Så Egentligen är ntg bättre? Hur stor är prisskillnaden om man räknar inc phantommatning från extern källa?

Ntg (ink preamp) vs videomic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp :-)

Jag vet faktiskt inte riktigt vad priset ligger på, men köper du en NTG-2 så kommer du även behöva en hållare med shockmount & en kort kabel. Röde själva har en hållare en polare talat varmt om, & jag TROR den ligger på några hundra. Även kabeln kan du få billigt. Phantommatningen behöver du inte oroa dig om varesig med NTG-2 eller Videomic, båda har batteri!

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte, de saker jag jobbar med själv är ganska svåra att hitta på konsumentinriktade affärer, så jag har inte tittat efter så noga, men maila dom! Thomann har ganska gott rykte vad jag hört, speciellt från de andra på Voodoo, så min förhoppning är att det är av en god orsak :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte, de saker jag jobbar med själv är ganska svåra att hitta på konsumentinriktade affärer, så jag har inte tittat efter så noga, men maila dom! Thomann har ganska gott rykte vad jag hört, speciellt från de andra på Voodoo, så min förhoppning är att det är av en god orsak :-)

Nice 🙂 vet du vad sakerna heter mer exakt? Alltså kabeln jag behöver mellan micken och kameran, och själva shockmounten?

Plus, vet du om man får med något vindskydd när man köper micken? Om inte, har du någon att rekomendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, vindskydd följer inte med - men Thomann har en bundle med NTG-2 och Rodes vindskydd.

http://www.thomann.de/se/rode_ntg_2_dead_cat_bundle.htm

Shockmount som funkar både i blixtfot och på mikstativ

http://www.thomann.de/se/rode_sm3.htm

Adapterkabel

http://www.thomann.de/se/pro_snake_camera_cable_4.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, vindskydd följer inte med - men Thomann har en bundle med NTG-2 och Rodes vindskydd.

http://www.thomann.de/se/rode_ntg_2_dead_cat_bundle.htm

Shockmount som funkar både i blixtfot och på mikstativ

http://www.thomann.de/se/rode_sm3.htm

Adapterkabel

http://www.thomann.de/se/pro_snake_camera_cable_4.htm

Tack så jättemycket!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska ingå en mickmuff. Det gjorde det till min, & enligt websidan så ska det fortfarande göra det.

Skumguffiskyddet ingår, ja, och räddar alltifrån blåsten vid snabba rörelser med mikbom till takfläktar. Men hård vind hjälper den inte mycket mot.
Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, men med skumskyddet i kombination med ett shockmount och sladd så blir den motsvarande en Videomic. Personligen gillar jag dock inte redigt Rödes kattskinn, jag föredrar Rycote's prylar.

@Terror: Du får berätta hur det gått sen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...