Jump to content
Annons

Motu 8pre + Behringer ada8000 vill inte funka ihop


Robbie666

Recommended Posts

Hej!

Jag har et Motu 8pre som funkar kalasbra. Har även en Behringer ada8000 som jag tänkte koppla ihop med mitt Motu för att få fler kanaler.

Problemet är att det vägrar funka. Någon som har lite tips på vad som kan vara galet?

ada8000 står som slave & har kopplat med 2 optiska kablar (ut 8 pre-in ada8000 & in 8pre-ut ada8000)

Använder mej av Cubase Elements 6. När man går in i kontrollpanelen i Cubase har jag aktiverat både optical input & output.

Master clock source står på internal.

I vst-connections finns alla kanaler med & är aktiva.

ada8000 funkar ju i alla fall då den indikerar på mickarna som är inkopplade, men inget ljud kommer in i Cubase.

Är det bara någon inställning som spökar tro? Vad har jag missat???

M.v.h. Robbie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det förekommer ibland att ADAT-synken inte räcker till för vissa kombinationer av burkar - och i så fall måste man köra med Wordclock för synken. http://wiki.kontrollrummet.com/Wordclock

...för det är väl inte så enkelt, att du har kopplat fiberkablarna fel - eller att du har råkat vika någon av fiberkablarna, så att ljuset inte kommer fram...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du valt rätt input i Cubase? Jag kör förvisso Logic & Saffire, men när jag skulle ha den 9:e kanalen (som då var första ingången på ADA'n) så fick jag välja kanal 11 som input.

Kanske inte funkar så alls i Cubase/Motu, men det är det enda jag har att komma med just nu.

Edit: Förtydligande

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag vände på steken och använde ada8000 som master funkade allt på direkten.

Misstänker att 8pre är bättre som master egentligen, men nu funkar det i alla fall helt okej 🙂

Tusen tack för hjälpen i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också problem i början när jag körde Saffire'n som master. När jag bytte till Behringern som master funkade det direkt. Lyckades förvisso få till det till slut som jag ville ha det (Saffire som master), men hur jag gjorde det vete sjutton. 😛

Bra att du fick igång det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man går in i kontrollpanelen i Cubase har jag aktiverat både optical input & output.

Master clock source står på internal.

Kontrollpanelen i Cubase? Du menar inte MOTU Audio Setup då?
Det förekommer ibland att ADAT-synken inte räcker till för vissa kombinationer av burkar - och i så fall måste man köra med Wordclock för synken.
8PRE har inte separat Wordclock.

Jag har själv kört 8PRE till ADA8000, åt bägge hållen och med 8PRE som master.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...