Jump to content
Annons

Behöver jag fler pluggar?


JosefK

Recommended Posts

Tjenare,

Jag har Cubase 6 fullversion och spelar musik som aldrig involverar instrumentpluggar (här hittar ni några låtar bandet spelat in http://www.reverbnation.com/oracleswe) så det är något jag redan har i överflöd. Men effektpluggar såsom kompressor, EQ, reverb, delay används flitigt. Jag är väl rätt nöjd med det utbud jag redan har, i alla fall när det kommer till EQ, men tänkte kolla om det är någon här som spontant känner att det är något som saknas i Cubase utbud? Om ni har Cubase själva, vilka pluggar har ni köpt till och varför, samt kanske allra viktigast till vilken sorts musik?

Bortsett från en Presonus Bluetube Preamp och ett 8-kanals ljudkort äger jag ingen hårdvaruenhet alls (effektpedaler till keyboardsen räknas inte). Borde jag satsa på nån helt ok hårdvaru EQ/kompressor istället för att dryga ut antalet pluggar kanske? Har ingen specifik budget då jag har en massa grejer jag vill köpa och garanterat kommer behöva stryka några till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ärligt talat så tycker jag inte att du bör köpa några extra pluggar förrän du känner att du hittar brister och inte kan komma dit du vill med de pluggar som följer med. De som hänger med Cubase är fullt godkända och det är ingen som kommer att kunna avgöra vilka pluggar du har använt, när de lyssnar på musiken - utan det är främst erfarenheten som spelar roll där. Man vinner mest på att verkligen lära sig använda ett fåtal pluggar, istället för att ha massor av pluggar där man inte behärskar någon av dem ordentligt.

Att det sedan kan vara kul att ha några extra för att de känns roligare att ratta eller för att de kanske är mer inspirerande att jobba med, har andra kul funktioner etc, är en annan sak, men du kan få i princip samma resultat med de medföljande om du lär dig pluggarna ordentligt. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv klarar jag mig till och med bra med pluggarna som följer med Reaper, så om du har Cubase tror jag definitivt att du klarar dig. Och om du upptäcker att det saknas någon plugg för något specifikt behov så finns det troligen gratispluggar som funkar.

Har kompletterat med Spitfish de-esser och W1 limiter, men annars har jag klarat mig med de pluggar som följde med, och Cubase har nog en ännu större uppsättning pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren 😄 Tror jag satsar på att leta upp lite hårdvaruprylar att fastna för istället, lär inte bli så svårt... ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle i första hand lägga pengar på lyssningen (högtalare/rum).

Har du bra lyssning så blir det mycket enklare att avgöra om t.ex. en plug är bra eller dålig, det blir lättare och roligare att mixa o.s.v .........

Instämmer absolut!

Om det är svårt att göra en tillräckligt bra akustikbehandling av rummet, så kan det också en bra idé att skaffa ett par BRA hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg all tid du har på att göra musik, så kommer du upptäcka efterhand vad du saknar.

Hårdvaru-effekter är nog inte heller något att sikta på, om du inte har väldigt gott om pengar. Du behöver köpa riktigt dyra prylar för att överhuvudtaget få något som potentiellt är bättre än vad du får i bra mjukvarupluggar.

Men som sagt, så länge du inte verkligen känner att du saknar något så koncentrera dig på att skapa musik.

Redigerat av JJRockford
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så tycker jag inte att du bör köpa några extra pluggar förrän du känner att du hittar brister och inte kan komma dit du vill med de pluggar som följer med. [...] Man vinner mest på att verkligen lära sig använda ett fåtal pluggar, istället för att ha massor av pluggar där man inte behärskar någon av dem ordentligt.

[...]

Själv klarar jag mig till och med bra med pluggarna som följer med Reaper, så om du har Cubase tror jag definitivt att du klarar dig. Och om du upptäcker att det saknas någon plugg för något specifikt behov så finns det troligen gratispluggar som funkar.

[...]

Plussettor all over 🙂

Jag har visserligen kompletterat med några "vintage"-pluggar (IK's Black och White och Softube's EQ's och kompressor) men det var just för att komplettera. Dessa pluggar använder jag uteslutande alltid på bussar för att hitta lite mer lim och kitta ihop trummor, ackar och elguror. Kom igeeeeeen, fejkade bakelitrattar och VU-mätare är ju nästan sexigt 😉😆🥰

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

EQ är i alla fall inte det första som behövs bytas ut. Ska man kompletera cubase

så är det naturligtvis beroende lite på vad man ska göra. Instrument är det jag tycker gör mest. Sedan reverb. Faltingsreverbet i cubase är väl ganska OK men drar mycket kräm. Sedan ska man naturligtvis botanisera bland gratis grejerna.

Det finns mycket skit, men kolla in forumet och se vad folk rekommenderar. Om man sedan märker att man tycker att olika compressorer är det som gör mest nytta så kan man köpa det. Tycker man att det är EQ som är gör det så köper man det. Och allt är inte bara om hur bra en viss plugin låter mycket är också hur lätt det är att ratta. Ljudskillnaderna mellan olia EQ's är liten om man bara orkar ratta i en evighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvaru-effekter är nog inte heller något att sikta på, om du inte har väldigt gott om pengar. Du behöver köpa riktigt dyra prylar för att överhuvudtaget få något som potentiellt är bättre än vad du får i bra mjukvarupluggar.

dravel

undvik cheapo-segmentet bara så kan man hitta bra saker

däremot är det viktigt att veta vad man isf behöver och till vad - det är lite olika poänger med hårdvara kontra mjukvara

det är inte alls säkert att du vill jobba på det sättet

som claes säger: identifiera vad du verkligen saknar först så kanske vi kan hjälpa dig med tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer absolut!

Om det är svårt att göra en tillräckligt bra akustikbehandling av rummet, så kan det också en bra idé att skaffa ett par BRA hörlurar.

Jag har ingen egentlig möjlighet till att akustikbehandla rummet, då studion är familjens hemmastudio som inte riktigt jag har full kontroll över, eller ekonomin att akustikbehandla, medan jag gör större delen av mixandet i mitt rum med min bärbara dator... Därför skaffade jag för ett tag sen Beyerdynamics DT-770, extremt bra hörlurar enligt mig! Brukar kontrollera mixar ibland genom att spela upp via min stereoförstärkare å högtalare, såklart inte samma som referensmonitorer men det ger mig en bild av hur det kommer låta för de som lyssnar på den färdiga produkten så det duger.

Bortsett från micpreamp, som jag redan har en rätt bra i min Presonus Bluetube, så kanske ni har rätt i att hårdvaruenheter är lite onödigt. Har varit sugen på att köpa en FMR Audio RNC compressor (http://www.thomann.de/se/fmr_audio_rnc_1773.htm) ett bra tag nu, men vet inte om det e värt med tanke på att cubase kompressor ändå är rätt bra. Jag har väl fått för mig att ju mer man kan göra innan ljudet digitaliseras desto bättre, kanske är lite naivt av mig 😄

Jag får fundera vidare över mina prioriteringar helt enkelt, men tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

dravel

undvik cheapo-segmentet bara så kan man hitta bra saker

däremot är det viktigt att veta vad man isf behöver och till vad - det är lite olika poänger med hårdvara kontra mjukvara

det är inte alls säkert att du vill jobba på det sättet

som claes säger: identifiera vad du verkligen saknar först så kanske vi kan hjälpa dig med tips

Dravel eller ej, det är min åsikt. Vad föreslår du t ex att man ska köpa för kompressor för de ca 3500 kr ett UAD-2 kort kostar, och som slår t ex LA-2:an ingår i grundpaketet? Plus Pultec-EQ:n, 1176-limitern och lite annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dravel eller ej, det är min åsikt. Vad föreslår du t ex att man ska köpa för kompressor för de ca 3500 kr ett UAD-2 kort kostar, och som slår t ex LA-2:an ingår i grundpaketet? Plus Pultec-EQ:n, 1176-limitern och lite annat.

hur är det nu... kan du köra uad-kortet vid tracking med noll latency?

isf - å om du gillar det den ger i ljudväg - finns ingen anledning att frångå det

känner du däremot att du vill kunna vrida på ett mer direkt å handson sätt (tex både threshold å ratio samtidigt för att lyssna hur det blir) så är hårdvara att föredra

för den summan pengar brukar beg dbx vara ett bra val

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men nu kan man faktiskt enkelt styra flera parametrar på pluggar med hjälp av enkla hjälpmedel demonen så man behöver inte hw bara för den featurn.

Jag kan tracka mjukvarukompressor, latencyn i mitt system är så pass lågt att jag lan lyssna via min DAW med kompressor också. Men jg föredrar att tracka med en hw kompressor.

En bra tracking kompressor är ju gött. RNC är en really nice compressor kan man säga så den är ett bra köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu kan man faktiskt enkelt styra flera parametrar på pluggar med hjälp av enkla hjälpmedel demonen så man behöver inte hw bara för den featurn.

helt sant

men jag sa aldrig att det var enda sättet 🙂

det jag vände mig emot var åsikten att hårdvara måste kosta multum för att man ska ha nytta av det

Link to comment
Dela på andra sajter

hur är det nu... kan du köra uad-kortet vid tracking med noll latency?

isf - å om du gillar det den ger i ljudväg - finns ingen anledning att frångå det

känner du däremot att du vill kunna vrida på ett mer direkt å handson sätt (tex både threshold å ratio samtidigt för att lyssna hur det blir) så är hårdvara att föredra

för den summan pengar brukar beg dbx vara ett bra val

Jaha, den kompressorn? Har också hört att just den modellen ska vara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://gpuimpulsereverb.de/

Den kan ju vara bra om du har ett hyffsat grafikkort, kör jag med nu, kan köra super duper långa högupplösta IR-reverb utan att belasta CPUn.

Om du har Nvidia så finns en gratis också:

http://www.liquidson...erberate_le.htm

Liquidsonic funkar bara på hög latency dock såg jag nu (

Low latency GPU edition (512 - 8192 samples delay)) medan GPUimpulsereverb funkar på ner till 64 bufferbitar, pluggen i sig höjer latencyn med 2 bitar (till 66 om du har 64 t ex) pga tiden mellan grafikkort och cpu, vilket är ultralåg latencyhöjning, mindre än många andra pluggar.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

http://gpuimpulsereverb.de/

Den kan ju vara bra om du har ett hyffsat grafikkort, kör jag med nu, kan köra super duper långa högupplösta IR-reverb utan att belasta CPUn.

Om du har Nvidia så finns en gratis också:

http://www.liquidson...erberate_le.htm

Liquidsonic funkar bara på hög latency dock såg jag nu (

Low latency GPU edition (512 - 8192 samples delay)) medan GPUimpulsereverb funkar på ner till 64 bufferbitar, pluggen i sig höjer latencyn med 2 bitar (till 66 om du har 64 t ex) pga tiden mellan grafikkort och cpu, vilket är ultralåg latencyhöjning, mindre än många andra pluggar.

Jag kör med en Frost Audioframe Mobile, så har ett Intel kort... men kan testa demoversionen av den första du länkade. Ett bra reverb är ju alltid intressant. Jag använder just nu uteslutande Cubase "Reverence" plugg till reverb, har aldrig riktigt gillat Roomworks, den låter säkert helt ok men varje gång jag öppnar den pluggen vill jag bara stänga ner fönstret. Reverence känns långt mer lättjobbad och pedagogisk. Vi ska ju komma ihåg att jag inte direkt är en expert på att mixa, så Reverence visualisering är guld värd för mig 😄 Ska bli intressant att se om jag märker någon tydlig skillnad mellan Reverence och GPU Impulse Reverb. Inte för att jag tror att det varit några problem med att CPU-kraften börjat ta slut hittils men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

GpuReverb funkar på samma sätt som reverence, dvs med IR-filer, dock med fördelen att ingen processorkraft används. Vet inte om Intels integrerade stödjer openCL dock.

Finns gratis extremt bra IR-filer här:

http://www.samplicit...ulse-responses/

Hmm... jag är ingen expert på detta. Måste jag ha externa IR-filer för att min demoversion av GPU Impulsereverb ska fungera? Jag testade den nu och inget hände, antagligen för att jag inte lagt in några IR filer i den? Laddar ner nånting från den senaste länken du skickade nu och hoppas på det bästa 😄

EDIT: coolt det funkade tydligen så. Tack så extremt mycket för tipset, jag testade bara i några minuter och känns redan som att jag har hittat något användbart. Jag ska fortsätta testa det lite grann, har så ont om tid just nu men detta verkar nog värt att köpa för 49 Euro.

Redigerat av JosefK
Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit sugen på att köpa en FMR Audio RNC compressor (http://www.thomann.d...io_rnc_1773.htm) ett bra tag nu, men vet inte om det e värt med tanke på att cubase kompressor ändå är rätt bra. Jag har väl fått för mig att ju mer man kan göra innan ljudet digitaliseras desto bättre, kanske är lite naivt av mig 😄

Jag upplever stor skillnad på olika kompressorer och ser definitivt e poäng i att hitta rätt kompressor. Vare sig det är hårdvara eller mjukvara.

Håller med om att Cubase kompressor har blivit rätt bra, men precis som Demonen och Doktor Loop ser jag poänger med att spela in med hårdvarukompressor. Till att börja med får man till ett sound redan vid inspelning, utan att behöva lära sig att klara spela/sjunga med fördröjning i lyssningen. Dessutom kan man, som Demonen nämnde, får man en fysisk hands on på apparaten. Man kan vrida på minst två rattar i taget och göra minimala justeringar utan att behöva hålla ned shift-tangenten.

Men... FMR RNC är en av de mest transparenta kompressorer jag har testat. Enskilt är det långt ifrån en dålig egenskap. Men som främsta egenskap ... då är jag är kluven.

Det finns massor av kompressorer som lockar fram något som annars inte riktigt kommer fram. Ta till exempel den klassiska 1176'an. Den har sin unika karaktär. Och som i de flesta fall kan man gilla det eller inte. En riktigt mångsidig kompressor är Empirical Labs Distressor. Den har flera lägen av distortion, plus att den emulerar andra kända kompressorers karaktär vid olika ratio. Dessutom har den de mest finskänsliga och kirurgiska attack- och releaseparametrar jag stött på. Men den kostar en del.

Jag förstår att du är nyfiken. Men det kan vara smart att prova runt lite innan du bestämmer dig för en investering.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever stor skillnad på olika kompressorer och ser definitivt e poäng i att hitta rätt kompressor. Vare sig det är hårdvara eller mjukvara.

Håller med om att Cubase kompressor har blivit rätt bra, men precis som Demonen och Doktor Loop ser jag poänger med att spela in med hårdvarukompressor. Till att börja med får man till ett sound redan vid inspelning, utan att behöva lära sig att klara spela/sjunga med fördröjning i lyssningen. Dessutom kan man, som Demonen nämnde, får man en fysisk hands on på apparaten. Man kan vrida på minst två rattar i taget och göra minimala justeringar utan att behöva hålla ned shift-tangenten.

Men... FMR RNC är en av de mest transparenta kompressorer jag har testat. Enskilt är det långt ifrån en dålig egenskap. Men som främsta egenskap ... då är jag är kluven.

Det finns massor av kompressorer som lockar fram något som annars inte riktigt kommer fram. Ta till exempel den klassiska 1176'an. Den har sin unika karaktär. Och som i de flesta fall kan man gilla det eller inte. En riktigt mångsidig kompressor är Empirical Labs Distressor. Den har flera lägen av distortion, plus att den emulerar andra kända kompressorers karaktär vid olika ratio. Dessutom har den de mest finskänsliga och kirurgiska attack- och releaseparametrar jag stött på. Men den kostar en del.

Jag förstår att du är nyfiken. Men det kan vara smart att prova runt lite innan du bestämmer dig för en investering.

Jo... det största problemet jag ser med RNC just nu är väl att den har obalanserad ingång/utgång vilket ändå påverkar ljudet negativt, min preamp brukar vara vid mina keyboards när vi spelar in å dom står en bit bort från ljudkortet... men ja såna saker kan man väl lösa men ändå. Kanske är bättre att satsa på något annat, som till exempel den där reverbpluggen hwasser tipsade om, eller fler mickar, eller kanske ett nytt keyboard. Jag har inte rett ut mina prioriteringar än eftersom jag fortfarande inte fått tillfälle att testa alla intressanta alternativ. Men det är alltid bra med lite rådgivning 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Balanserat eller obalanserat påverkar inte ljudet i sig, utan bara hur pass mycket yttre störningar man riskerar tas upp på vägen. Med vettig kabeldragning och lagom korta kablar så blir risken för störningar minimerad och det behöver inte vara något problem att köra obalanserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Obalanserat brukar inte innebära några större problem när signalerna jobbar på linjenivå. Undvik onödigt långa signalvägar och störande källor som dimrad belysning.

Balanserat eller obalanserat påverkar inte ljudet i sig, utan bara hur pass mycket yttre störningar man riskerar tas upp på vägen. Med vettig kabeldragning och lagom korta kablar så blir risken för störningar minimerad och det behöver inte vara något problem att köra obalanserat.

Nej jag vet. Så slutsatsen är att om jag köper en RNC så kommer jag behöva flytta preampen så den står intill ljudkortet, för att minimera längden obalanserad telesladd när man spelar in sång. Då kommer jag inte kunna justera min volym/rördistortion lika enkelt när jag lirar keyboards. Det blir nog onödigt mycket strul för vad jag får, lär vara bättre att lägga pengarna på annat ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...