Jump to content
Annons

Mickar till upright piano


JosefK

Recommended Posts

Tjenare,

Jag har ett vanligt piano vars sound jag är väldigt nöjd med, så skulle vilja kunna använda det i inspelningar i framtiden men har ännu inga mikrofoner som passar till denna form av inspelning. Så som jag förstått det ska det helst vara ett stereopar kondensator, småmembrans. Har ni några mikrofoner som ni kan rekommendera? I bandet har vi använt en Line Audio SM3L på sång som lät riktigt bra, jag har dessutom fått för mig att Line Audio är en väldigt bra tillverkare. Så två stycken CM3:or verkar väl som ett vettigt alternativ? Spelar det någon roll att det inte verkar gå att köpa dem som matchat stereopar tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

CM3 är sällan ett dåligt val på akustiska instrument. De är väldigt raka och bra på att återge hur saker och ting faktiskt låter. När jag AB-testat mikar på akustisk gitarr så föredrar jag alltid stormembranare i första lyssningen, men CM3:an vinner alltid mark om man skär de höga frekvenserna. Dock brukar det alltid sluta med en stormembranare för mig, för eventuell färgnings skull. Det är mina lekmannaerfarenheter.

Angående matchat stereopar: Det ska nog mycket till innan man börjar märka skillnad på matchat par kontra omatchat. Dessutom är nog Line Audio väldigt petiga i kvalitetskontrollen.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Matchade par existerar inte i budgetprisklassen.

Sedan är min fråga hur du vill att pianot ska låta? Vilket piano är det och hur är dess "sound"? Dovt? Nasalt? Mjuk eller skarp attack?

Vilken genre/spelstil tänkte du lira på pianot? Och vilken budget har du?

CM3 är bra och prisvärda mickar. Det går att få ut både mjukt indie-piano och vasst rockpiano beroende på placering.

Spelar jag in flygel vill jag ha Neumann KM84, de slår aldrig fel där. Är det slamrigt pop-piano är AKG C535:or rätt "färdiga" i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar 😄 Jag kan tyvärr inte ge alltför mycket information om pianot, jag är mer påläst när det kommer till andra keyboardinstrument. Har bara ägt det här pianot, som egentligen inte ens är mitt men lite grann blivit det de senaste åren då det bara är jag som använder det och det har hamnat i mitt rum etc...

Det verkar vara något slags specialtillverkat piano av Alfred Knight (är det ens ett märke? Jag har väldigt dålig koll... men det verkar vara tillverkaren iaf). Dess sound är väl ganska klart men ändå inte skarpt, jag knappt spelat på andra akustiska pianon tillräckligt länge för att ens reflektera över hur det låter jämfört med mitt eget men jag tror inte att detta är i den dovare kategorin i alla fall.

Jag spelar i ett rockband med progressiva influenser, jag tvivlar på att jag någonsin kommer använda det akustiska pianot som ett "rockinstrument" om ni förstår, sånt har jag rhodes och electric grand presets på mitt Clavia Nord Electro 2 till... Det akustiska pianot kommer snarare användas till lugnare och mer utsvävande partier, så jag är nog mer ute efter ett fylligt och atmosfäriskt ljud snarare än något som är garanterat att sitta bra i en mix i en typisk rocklåt. Ett exempel på en låt där jag funderar på att köra akustiskt piano i framtiden istället för något från Nord Electron är denna: http://www.reverbnation.com/play_now/song_13805386?utm_campaign=opengraph&utm_content=song&utm_medium=link&utm_source=facebook

Som ni hör på den låten är det inte alls ett slamrigt rockpiano jag är ute efter. Betyder detta att jag även borde experimentera med ambient-mickar kanske? Min plan hittils har varit två småmembrans kondensator mickar mellan det halvt uppfällda locket och strängarna, men kanske att man ska köra typ en SM3L som ambientmick också (jag har tillgång till SM3L micken redan, därför jag nämner den).

Min budget är jag inte helt säker på, det beror på hur mkt andra saker jag kommer vilja/behöva köpa också. Bäst blir nog ändå om det landar på högst 3000 med mickarna + stativ å sladdar och allt (preamp har jag redan en presonus bluetube, den får duga alldeles utmärkt... hoppas jag). Jag litar nog på er när det kommer till stereopar, har svårt att tro att det gör så stor skillnad, så två cm3:or för en tusenlapp var låter som det bästa alternativet här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inga mickar sen förut? Det kan ju bli bra med två olika mickar också. Enligt AKG själva är deras kaggemick D112 bra även för piano o flygel, det måste väl nästan vara bassträngarna de tänker på då... Om du redan har den eller nåt liknande skulle planen kunna vara att bara köpa en lite finare mick...

Hur det nu var så sålde jag mina CM3, gillade dem inte riktigt på nåt vis. De två Shure SM137 jag köpte i stället gillar jag skarpt, lite dyrare men ändå. Jag la ut nåt ljudprov på dem, och då var dert nån som jämförde dem med Neumanns småmembranare. Tom att Shure var mjukare i ljudet tror jag. Mycket bra för både ak gitarr med svagt ljud, stereo körsång och trummor, de har en 15 db pad.

Ser att jag tyvärr raderat filen på Soundcloud.

http://www.thomann.de/se/shure_sm137_lc.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har tillgång till lite andra mickar, men tvivlar på att de funkar så bra. Har ärligt talat inte testat men jag är inte alltför pigg på att ha två olika mikrofoner till bas och diskant... De enda mikrofoner jag har tillgång till som är likadana är två Oktava ML 52:or som vi använder till trummor i hemmastudion. Jag vet inte varför, men tror inte bandmikrofoner är rätt för piano. Kanske är lite dumt att köpa nytt utan att ens testa, men hemmastudion är på landstället och pianot hemma så det blir lite krångel...

Att ta en baskaggemick till bassträngarna och sen exempelvis Line Audio SM3L till diskantsträngarna kan väl funka också antar jag, men återigen så vill jag nog hellre ha ett mer enhetligt sound som jag tror jag bara får från två likadana mickar. Dessutom misstänker jag att bandmikrofonerna kommer ge ett dovare sound än det jag är ute efter. Slutligen så skulle jag säkert ändå behöva två småmembrans kondensatormickar till lite allt möjligt, man kan aldrig ha för många mickar 😄

EDIT: kollade lite på Shure-micken du länkade till, den verkar ha ett väldigt naturligt och klart ljud. Men i så fall får man köra med en baskaggemick eller liknande också, två SM137 har jag inte råd med...

Redigerat av JosefK
Link to comment
Dela på andra sajter

SM137 har fått fina rewiews. Jag gjorde en liten jämförelse mellan den och TLM102 på OH nyss. TLM 102 brukar jag kunna ha helt utan eq på OH, om jag skar ca 2, 3 sb i höga midd på SM137 hörde jag sen ingen eller väldigt liten skillnad på de två. CM3 tyckte jag var aningen skrällig på ak gitarr. Men mickar man pianot på baksidan så är ju det inte skrälligt alls från början, träväggen ger ett väldigt soft snyggt ljud, så där är kanske CM3 är väldigt bra i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

en gång när jag behövde ha ett superstort pianoljud så hade jag en papperskorg gjord i plast som jag vände och vinklade upp mot pianots nedre del (fick då ta av hela nedre delen på pianot). i den satte jag sen en 421a in mot papperskorgen och fick sen i efterhand dra upp redigt med volym. konstiga studsar blev det. hur grymt som helst.

sen är det väl såklart smaksak vad man vill ha för sound. personligen gillar jag 421or på piano. med ett par coles som rumsmickar.

line audio cm3 hade jag aldrig. däremot föregångarna cm2. tyckte de var väldigt raka och tråkiga men återigen. beroende lite på vad man är ute efter. rent pengamässigt är det svinbra mickar för ditt ändamål

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... jag kommer nog hellre micka strängarna med helt öppet eller uppställt lock. Som det ser ut nu står pianot mot väggen och det lär fortsätta göra det, jag antar att akustiken inte kan vara den bästa om man mickar baksidan när den är en halv decimeter från väggen... Jag tror jag ska prata lite med några musikaffärer också, men tack för all info! Det kanske är bättre att ha två olika mickar ändå...

För tillfället blir det nog bäst med en lösning där jag enbart har två mikrofoner då mitt ljudkort här hemma är en simpel Zoom H4 med bara två kanaler... Men man vet aldrig, jag kanske får för mig att uppgradera det till något med fler kanaler i framtiden ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg ett lätt märkligt sätt att micka piano en gång, det var Povel Ramel som spelade live i en studio med enbart ståbas o gitarr som extra komp. Då hade de borrat ett lite mindre än dosfrässtort hål på pianots baksida (icke-tangent-sidan) längst nere vid golvet och längst till vänster, från kameran sett och stoppat i en ensam mick där. Antagligen hörs både bas o diskant bra där. De filmade från olika vinklar, nån annan mick syntes inte från nåt håll, alla lock stängda och inga andra kablar som slank in nånstans.

Bra lät det i TVn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line audio's CM3 ligger nog bra till för dig även prismässigt, AKG C451 är annars ett rätt givet val liksom C414 B-uls, SM57 skulle jag aldrig i helsike köra på ett piano däremot på ett gitarrkabinett eller virvel om jag inte hade bättre grejor framme...(typ Sennheiser MD421 etc)

Att inte köra med bandmikrofoner förstår jag absolut inte vad du menar med här, dom är ju svinbra på bl.a. piano/flygel och jag kan varmt rekommendera Cascade Fathead II som dessutom är sjukt prisvärda, vässa ett par-tre dB runt 3500-4500 khz så har du ett klockrent sound!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte köra med bandmikrofoner förstår jag absolut inte vad du menar med här, dom är ju svinbra på bl.a. piano/flygel och jag kan varmt rekommendera Cascade Fathead II som dessutom är sjukt prisvärda, vässa ett par-tre dB runt 3500-4500 khz så har du ett klockrent sound!

Att bandmikrofoner inte funkade bra var en gissning från min sida, jag litar nog på att du har rätt... men kör jag bandmikrofoner lär det bli att ta hem de Oktava-mickar jag har och testa dom, jag menar det är ju inte omöjligt att transportera mikrofoner, bara lite krångligt med tanke på avståndet. Köper jag något lär det bli CM3 eller liknande, för att få mer mångfald i den totala tillgången på mikrofoner. Att köpa ännu fler bandmikrofoner känns lite onödigt 😄

Återigen tack för alla svar, ni verkar kunna det här ganska bra ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Pratade med Jam här i Stockholm igår, de rekommenderade direkt Sontronics STC-1

http://www.jam.se/st...ontillb/A74189/

Märktes dock att den enda anledningen till att de inte sa Line Audio CM3 istället var att de inte hade några såna inne ^^, så jag tror dom är typ lika bra (tror inte ens jag själv kommer märka skillnaden helt ärligt...). Även om jag kan experimentera lite med Oktava bandmikrofonerna å så tror jag att det kommer sluta med att jag köper två småmembrans kondensatormickar. Frågan är bara hur mkt andra saker jag prioriterar över detta 😄

EDIT: Never mind, upptäckte nu att Sontronics gör sina mickar i Kina. Att välja mellan dem och Line Audio CM3 blev helt plötsligt mycket enklare ^^

Redigerat av JosefK
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...