Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag köpte nyligen en OB12 ifall nÄgon Àr intresserad av att höra hur den lÄter sÄ kan ni lyssna pÄ nÄgra lÄt exemplar..Jag köpte den först och frÀmst för att skapa berlin school musik, och det var "Ken Martin" som fick mig att köpa den dÄ han anvÀnder den. Och nu nÀr jag sjÀlv anvÀnt OB12 kan jag sÀga att Ken Martin mÄste processa ljudet extremt för att fÄ det att lÄta som det gör.

http://www.youtube.com/watch?v=vGH87An8L2M

Jag mÄste sÀg nu efter jag provat den i ca 2 dagar mÄste jag sÀga att jag Àr ganska besviken, den lÄter verkligen digitalt, den Àr bra för pads och lo-fi digtala ljud, men passar till mer mordern elektronisk musik ocksÄ..men den lÄter inte fet som en analog synth som min oberheim expander. OB12 Àr verkligen inte bra pÄ leads! den lÄter alldeles för tunt för det, Men interfacet Àr unikt och man kan ha jÀvligt kul att morpha fram olika ljud i real-tid. Det Àr ju det som Àr OB12's styrka, och andra synth tillverkare har ett och annat lÀra frÄn OB12... men nu förtiden ska det ju helst vara sÄ fÄ knobs och reglage som möjligt...

Är jag besviken ja ? men Ă€r det vĂ€rt pengarna ? jag köpte min för 5000 kr, och jag mĂ„ste sĂ€ga, för dom pengarna Ă€r den EXTREMT prisvĂ€rd, och jag kommer ha mkt kul med den.. den Ă€r verkligen inspirerande..

Men hur som helst, med hjÀlp av externa pluggar kan man fÄ vilken synth som helst att lÄta mer analogt, sÄ jag tycker den hÀr synthen ÀndÄ Àr vÀldigt anvÀndbar förutsatt man har externa pluggar/enheter som förbÀttrar ljudet...

oberheim_ob12_angle_lg.jpg

Nedan har gjort mitt bÀsta för att fÄ det att lÄta anlogt och old scholl/vintage..dÄ det Àr det jag vill ha.. Observera att jag bara spelar runt med diverse presets pÄ synthen dÄ jag inte börja gör egna patchar och börjat programmera pÄ djupet..

Samma inspelning fast med with Lexicon reverb

Redigerat av Ekstasis
Annons
Postat

Om du Àr ute efter analogt ljud Àr det bÀttre att leta efter originalen. En Matrix 1000 hittar du för nÄgra tusenlappar. Om du har tur kan du till och med hitta en Matrix 6 för typ 5000.

Postat (redigerat)

Om du Àr ute efter analogt ljud Àr det bÀttre att leta efter originalen. En Matrix 1000 hittar du för nÄgra tusenlappar. Om du har tur kan du till och med hitta en Matrix 6 för typ 5000.

Du kanske missade det men jag Ă€ger Oberheim Xpander 🙂

Som sagt OB12 Àr sÄ sjukt billig sÄ jag tyckte att det var bara riktigt prisvÀrt kan dessutom sÀlja det för bra mkt mer om jag vill.

Som sagt interfacet Àr unikt, och jag gillar hur mÄnga kan morpha ljud i realtid... pÄ det sÀttet ger ett vÀldigt smidigt och inspirerande arbetsflöde..som i stort sett alla andra synthar saknar..

..

Men den ser bÀttre ut Àn vad den lÄter det Àr sÄ klart! Men digitala synthar Àr ju inte direkt kÀnda för att lÄta bra sÄ...detta Àr vÀl vad man fÄr om man köper en digital...

Det finns ju givetvis udandtag dÄ...Waldorf m.m

Redigerat av Ekstasis
Postat

Du mÄste va tÀt som ett troll.

hehe nja, jag har sparat i 3 Är sÄ... tyvÀrr kan jag ju inte köpa mer synthar nu innan studion Àr byggd. Men finns en lÄng rad med andra synthar jag vill ha ocksÄ...

En moog mĂ„ste jag banne mig ha 🙂

Dom nya Oberheim 4 voice SEM PRO fÄr mig att dreggla..bland annat

Postat

hehe nja, jag har sparat i 3 Är sÄ... tyvÀrr kan jag ju inte köpa mer synthar nu innan studion Àr byggd. Men finns en lÄng rad med andra synthar jag vill ha ocksÄ...

En moog mĂ„ste jag banne mig ha 🙂

Dom nya Oberheim 4 voice SEM PRO fÄr mig att dreggla..bland annat

Vad gör du för musik?

Postat

Vad gör du för musik?

AlltsÄ jag gillar ju Berlin school vÀldigt mycket, men Àven ambient.

Men annars gör jag Dynamisk Metal! med MYCKET effekter ofta, Det Àr vÀl det jag sysslar med huvudsak..men sysslar med igentligen alla former av musik..har en bred musiksmak om man sÀger sÄ

mkt clean gitarr kör jag med, och tunga riff..nedstÀmt..

Postat

Du kanske missade det men jag Ă€ger Oberheim Xpander 🙂

Haha, ja dĂ„ har du ju vad du behöver. 🙂

Jag gillar verkligen matrixsyntharna. Komplexa och feta.

Kan tipsa den som Àr nyfiken att hÄlla utkik efter rackversionen Matrix 1000. Brukar gÄ pÄ Vend, Blocket och liknande för nÄgra tusenlappar.

Postat

Haha, ja dĂ„ har du ju vad du behöver. 🙂

Jag gillar verkligen matrixsyntharna. Komplexa och feta.

Kan tipsa den som Àr nyfiken att hÄlla utkik efter rackversionen Matrix 1000. Brukar gÄ pÄ Vend, Blocket och liknande för nÄgra tusenlappar.

okej Jag har inte direkt lÀst nÄgot gott om Matrix 1000 eller rack versionerna. Men dom Àr nog prisvÀrda!

Ja jag har knappt anvÀnt min Xpander Ànnu, behöver fortfarande köpa lite midi kablar och sÄdant. SÄ jag kan kontrollera via Xplorer editorn, om ni frÄgar mig sÄ Àr Xpandern nÀstan oanvÀndbar om det inte vore för denna underbara editor, dÄ Xpandern inte Àr speciellt rÀttvÀnlig speciellt inte i real-tid. Det frÀmsta problemet Àr att det gÄr för lÄngsamt att navigera sig till olika saker, t.e.x för att komma Ät filtret, mÄste man första trycka pÄ VCF knappen sedan hitta rÀtt ratt, det gÄr t.e.x inte att ratta filter och VCO samtidigt, man kan bara ratta en parameter i taget, detta Àr en enorm begrÀnsning, men sÄ vitt jag vet sÄ löser Xplorer editorn det, vilket öppnar upp nya dörrar och möjligheter med denna synth

Postat

Skaffa ett par moog filters och lÀgg till pÄ slutet! DÄ kommer det att lÄta analogt! http://moogmusic.com...lter/#sound-tab

Fan bra idé! tror den kan vara riktigt prisvÀrd, för den dÀr kan man nog anvÀnda pÄ precis allt som man vill ge lite vÀrme eller analogisera. Ska hÄlla utskick pÄ vend om nÄgon sÀljer. Ska Àven kolla lite youtube om den kul att höra hur stor skillnad det blir osv.

• Gilla 1
drloop (oregistrerad)
Postat

Har du en Xpandern, det Àr en bra synt. Jag skulle nog inte lÀgga mer pengar i Oberheimland. DÄ Àr det ballare att köpa tex modulsystem, dÄ kan man ju bygga ut lite pö om pö.

Postat (redigerat)

Har du en Xpandern, det Àr en bra synt. Jag skulle nog inte lÀgga mer pengar i Oberheimland. DÄ Àr det ballare att köpa tex modulsystem, dÄ kan man ju bygga ut lite pö om pö.

NÀÀ du har rÀtt, Àr igentligen bara Matrix 12 jag vill ha men den Àr omöjlig att hitta.

SÄ ja fÄr nog gÄ vidare nu till andra mÀrken.

Jag skulle t.e.x vilja ha en prophet 5. Undrar vad man fÄr ge för en sÄdan begagnad.

Redigerat av Ekstasis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.