Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Jag startade för ganska lÀngesen en trÄd om porta vs PC. Jag fick en del hjÀlp dÀr men tyvÀr förstod jag inte mycket dÄ jag Àr HELT grön vad gÀller inspelning och prylar generellt. Mina datorkunskaper Àr inte mycket att hÀnga i granen heller, sÄ jag har just köpt mig en Zoom r8 och 2 mickar av mÀrket ADK A6 (efter ett tips frÄn en studiokille).

Jag lÀser runt en del hÀr ibland och det Àr knappt jag vÄgar mig pÄ att frÄga mig fram hÀr bland proffs och kunnigt folk, sÄ oerfaren som jag Àr, men har ju inte mycket att förlora pÄ det.

Det jag ska spela in Àr i första hand enbart dragspel. Sen framöver kanske spela in dragspel med gitarr bas och keyboard. Jag har stÀllt upp prylarna i en stor lokal jag kan hÄlla till i. jag var just nere och gjorde en första snabb testinspelning (utan nÄgra som helst instÀllningar alls). Till min förtjusning fick jag iaf ljud lol.

Mickarna som Àr kond.mickar (riktade, fast det sÀger inte mig mycket), har jag förstÄt rÀtt, att dem ska sitta upprÀtade (peka uppÄt) i stativen och inte pekas/riktas mot ljudkÀllan?

Hur nÀra "ska" dem vara, 40cm, 1 meter? Jag kör alltsÄ 2 mickar, men pÄ den lilla snutten jag spelade in hörs mycket riktigt nÀstan bara diskanten pÄ ena filen, men pÄ den andra, som tar upp basen, tog Àven upp diskanten sÄ mycket att det lÄter precis som ett dragspel ska lÄta, den tar alltsÄ upp pÄ tok för mycket diskant, men ska testa att stÀlla den micken nÀstan bakom basdelen pÄ spelet, ljudet kommer ju ut pÄ sidan dÀr. Jag körde bÄda pÄ 40-50cm avstÄnd. Dock Äker ju bassidan fram och tillbaka kanske nÀra en halvmeter nÀr man spelar och drar i bÀlgen.

Jag kommer efterÄt redigera lÄtarna i datorn, slÀnga pÄ lite reverb och kanske chorus. AnvÀnder Magix music maker, men vet vÀl egentligen inte riktigt vad jag gör nÀr jag "redigerar". Det Àr en senare frÄga dock, först fÄr jag försöka fÄ till inspelningen med portan. NÄn som vill ge sig pÄ nÄt tips till mig?

Är det föresten nĂ„n effekt eller nĂ„t annat jag borde stĂ€lla in i portan i stĂ€llet för att göra det med magix efterĂ„t?

Annons
Postat

Framsidan pÄ micken Àr dens lyssningssida, dÀr loggan stÄr oftast. Jag tycker att du borde experimentera med en mick först, med micken rakt mot dragspelet fÄr du mer diskant, om du vinklar mikrofonen fÄr du mer och mer "avrullad" diskant. NÀr du sÀtter mikrofonen, hÄll för ena örat och rör dig runt instrumentet, i djupled ocksÄ och hitta sweetspoten. StÀll micken dÀr och utgÄ frÄn det, vinkla gÀrna micken som örat Àr vinklat, om man tÀnker sig att man har en gitarr framför nÀsan skulle man alltsÄ ha micken lutad 45grader iom att öronen Àr vinklade mer Ät sidan, om man vill utgÄ frÄn den hÀr tekniken som jag tycker Àr superbra.

Om du ska ha tvĂ„ mickar i stereo, checka in XY Och ortf pĂ„ google, men börja med en mick 🙂

Mvh

Postat (redigerat)

jag funderar lite över vad du har för akustik i det rum du befinner dig nÀr du ska micka upp dragspelet. om det Àr ett "odÀmpat" utrymme med dÄlig akustik sÄ tenderar man att flytta mickrofonen nÀra ljudkÀllan, men precis som du skriver sÄ hasar man runt pÄ bas-sidan en del nÀr man spelar.

har du funderat(redigerat "t") pÄ nÄgon mikrofon som du fÀster pÄ spelet?

Redigerat av Itzhak
Postat

Skrattade lite nu. Bra att veta att lyssningssidan, som du sÀger, Àr dÀr loggan Àr. Den var vÀnd helt bort frÄn spelet pÄ bassidan. Men jag mÄste frÄga, nÀr du sÀger luta och vinkla micken menar du det bokstavligt, eller menar du enbart att vrida den? FrÄgar för jag har för mig studiokillen sa nÄt om att denna micken alltid ska peka uppÄt, men jag kan sÀkert ha missuppfattat honom. Det Àr jag sjÀlv som spelar sÄ behöver nÄn annan som drar i spelet för att kunna röra mig runt och lyssna av, ska nog kunna ordnas. Jo jag ska absolut testa med enbart en mick ocksÄ. Anledningen till att jag köpte tvÄ Àr egentligen för att det Àr ett s.k Cassotto-spel, dvs det har inbyggd ljudkammare som förstÀrker diskantdelen rejÀlt, och i min egen smak lÄter basen lite svagt förhÄllandevis, sÄ min tanke var att kunna mixa bas och diskant separat. Men det kanske man kan komma runt om man hittar ett bra stÀlle att placera micken pÄ.

Rummet Àr en fest/föreningslokal som stÄr oanvÀnd 350 dagar om Äret, sÄ den Àr mer eller mindre min. Minst 12x5 meter och lÄgt i tak. En del plattor i taket för att dÀmpa akustiken finns. Jag vill dock inte ha med nÄt av den, det Àr en vÀldigt kort reverb och tycker inte den lÄter speciellt bra.

NÀr jag köpte spelet köpte jag faktist Àven JTS svanhalsmickar till det (dyra grejer). Har testat att spela in med dem (pÄ en BOSS JS8 - gitarrprocessor med inspelning) men lÀt vÀldigt dÄligt, gissar att dem gör sig bÀttre i livesammanhang.

Jag fick inte med mig SD-minnet nÀr jag gick ner igen förut sÄ blev inget mer inspelat ikvÀll. Kommer dock troligtvis exprimentera hela morgondagen. Kanske kan fÄ till nÄt imorn och lÀgga upp pÄ youtube för granskning och tips. Jag vet inte hur det funkar, men jag vill ha ljudet vÀldigt nÀra mig. LÄten jag testade att spela in lÀt allt annat Àn nÀra, och det var innan jag lagt en enda effekt pÄ det. Har dock inte ens öppnat manualen för portan, man Àr ju kille.. Men fÄr nog ta och göra det imorn.

Postat

AnvÀnd bÄda mickarna .Som sagt rummet gör mycket .. Men StÀll ena micken ca en meter i frÄn kÀllan fÄgel perspektiv alltsÄ lite ovanför vÀnster hand och halva distansen 50 cm ca Grod perspektiv ca jÀmn höjd med Höger hand som med trumma ..Spelade in min morfar pÄ detta sÀtt för lÀnge sedan med gott resultat .Man fÄr laborera lite pg av rum kÀnsla tort, öppet .Akta sÄ du inte fÄr blÄs ljudet i inspelningen dÀr av avstÄnd, varav distanserna sÄ kan du reglera dom mixa dom bÄda sÄ det passar in till musiken.

Lern and Try

mvh/Hemmpe

Postat

Kommer basljudet ut frÄn sidan ska du absolut köra med tvÄ mickar, den ena pÄ bassidan, dÄ kan du ratta lagom volym av bas o diskant sen nÀr du mixar. Snyggt Àr oxÄ att panorera isÀr de tvÄ lite grann inte för mycket.

Din kompis sÀger att mickarna ska peka uppÄt, de har troligen membranen satta inuti sÄ att de har bredsidan Ät sidan, micken tar upp ljudet Ät sidan. De flesta kondingmickar Àr gjorda sÄ till skillnad frÄn vanliga sÄngmickar typ Shure SM58 mfl, de tar ju upp ljudet frÄn Ànden.

Hittade din mick hÀr

Den tar ju upp ljudet frÄn sidan, det blanka guldiga membranet syns ibland. Den fÄr vÀldigt fina kommentarer hÀr...!

Micka frÄn ca en meter sÄ blir det bra, att bÀlgen rör sig gör inget,

Postat

Kommer basljudet ut frÄn sidan ska du absolut köra med tvÄ mickar, den ena pÄ bassidan, dÄ kan du ratta lagom volym av bas o diskant sen nÀr du mixar. Snyggt Àr oxÄ att panorera isÀr de tvÄ lite grann inte för mycket.

Din kompis sÀger att mickarna ska peka uppÄt, de har troligen membranen satta inuti sÄ att de har bredsidan Ät sidan, micken tar upp ljudet Ät sidan. De flesta kondingmickar Àr gjorda sÄ till skillnad frÄn vanliga sÄngmickar typ Shure SM58 mfl, de tar ju upp ljudet frÄn Ànden.

Hittade din mick hÀr

http://www.youtube.com/watch?v=toDFChn7Tfs

Den tar ju upp ljudet frÄn sidan, det blanka guldiga membranet syns ibland. Den fÄr vÀldigt fina kommentarer hÀr...!

Micka frÄn ca en meter sÄ blir det bra, att bÀlgen rör sig gör inget,

vi Àr pÄ samma spÄr tack Nilsson

=)

Postat

Jag menar att du kan vinkla micken bokstavligt ja, (hur annars..? 🙂 ) FrĂ„n kĂ€llan mer eller mindre

Jag tycker absolut inte man kan sÀga: sÀtt ena micken dÀr och andra dÀr, om man inte har lyssnat pÄ kÀllan i frÄga, mickplaceringar som lÄter bÀst kan se onaturliga ut, det har ingenting med hur det ser ut att göra, jag har fÄtt jÀttebra elgitarrupptagningar med min mikrofon vinklad ner i marken tex. SÄ lyssna, nu i början kan du absolut kolla pÄ standardmikrofonplaceringar för hur det kan se ut, med inte nödvÀndigtvis, (om du inte kör stereo, dÄ Àr det bra att du inte fÄr för mycket fasfel osv.)

Mvh

Postat

Du kan Àven prova X/Y stereo, med mickarna sÄ nÀra varandra det gÄr, se lÀngst ner hÀr

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon

Sen stÀller du dig och spelar, helst med hörlurar pÄ med mickparet framför dig, kanske lite grand Ät spelets bas-sida. Det ger en stor rymd pÄ stereoljudet, och risken för fasfel blir minimal.

Har man lurar pĂ„ huvet Ă€r det ganska lĂ€tt att hitta var mickarna ska vara för att det ska lĂ„ta bĂ€st. Med X/Y blir det Ă€nnu enklare, upp med mickparet i dragspelshöjd, sen smĂ„dansar du omkring lite för att hitta bĂ€st ljud. GĂ„r du lĂ€ngre frĂ„n fĂ„r du förstĂ„s ha lite mer gain, det ger mer brus. Är du nĂ€ra fĂ„r du nog med lite knappljud, det gillar jag. Har du bra akustik i rummet kanske du kan vara lite lĂ€ngre ifrĂ„n, du kommer rummet med mer. Och tvĂ€rtom...

Älskar dragspel - 55

Postat (redigerat)

Det hÀr Àr en inspelning dÀr man hör lite mer av basregistret frÄn dragspelet. NÀr man kommer till solot vid 2:28 blir det tydligare.

http://www.youtube.com/watch?v=MdV7imMqOrY

Redigerat av Fredrik71
Postat

Jag har sett youtubevideon om ADK-micken. Köper aldrig nÄt utan att kika runt pÄ youtube, harmony central och mÄnga andra stÀllen. KÀnner inte studiokillen jag snackat med. Det jag gjorde var att ringa eniro o frÄga efter telenr till nÄgra olika studios i Göteborg. Sen ringde jag slumpmÀssigt och pÄ första försöket snackade jag med en vÀdigt trevlig och hjÀlpsam kille som tog sig tid och berÀtta lite om inspelning och som pratade varmt om denna micken. Sen ringde jag Golden Age i AlingsÄs, som jag tror Àr generalagent för ADK, och pratade till mig en fin rabatt pÄ 2 st, ocksÄ en mycket trevlig kille dÀr föresten. Sen slÀngde jag mig i bilen och Äkte dit och handlade, allt samma fredagseftermiddag.

Har testat lite olika mickplaceringar idag. Helt j***a makalöst vilken skillnad det kan göra. NÄgra lÀgen kunde inte ens mÀta sig med hur en gammal webcam tar upp ljudet. Jag lyckades hitta nÄgorlunda "nÀrhet" i ljudet med nÄgra placeringar. Tror det var ditt förslag, Hemmpe, som funkat bÀst hittills. Dock tycker jag nÀrheten i ljudet försvinner ju mer av micken pÄ bassidan jag blandar in vilket Àr lite synd.

Jag Ă€lskar dragspelsmusik som lĂ„ter just nĂ€ra, och precis som du Guitar Nilsson, har jag inget emot att knappljud tas upp, jag diggar det. LĂ„ter nĂ€stan som man sitter precis bredvid den som lirar och ger lite mer kĂ€nsla i ljudupplevelsen. Är dock lĂ„ngt ifrĂ„n helt nöjd Ă€n, men höll inte pĂ„ sĂ„ lĂ€nge idag heller som jag tĂ€nkt.

Mycket tacksam för tipset att testa sig fram med hörlurar, hade jag inte tÀnkt pÄ Àn. Ska testa det imorn.

En sak Àr rummets akustik som jag tycker Àr förfÀrlig. Den verkar komma med hur jag Àn placerar mickarna. Ett vÀldigt kort, ganska kraftigt, och dÄligt, nÀstan mekansikt lÄtande reverb. Jag lÀgger inte mÀrke till det alltför mycket dock, det blir mest i snabba avslutningar man hör det. Jag lÀgger upp ett par bilder frÄn lokalen jag sitter i. Inte bÀsta stÀllet för att göra lyckade inspelningar gissar jag. DÀremot inget dumt stÀlle att bjuda in en kontrabasist och en gitarist och jamma lite, Àven annan musik, jag spelar ju egentligen gitarr, inte dragspel. Mina 6 gitarrer samlar damm sen flera mÄnader tillbaka dock. Grejerna i lokalen stÄr alltid dÀr eftersom den inte anvÀnds. Kalas att ha det stÀllet.

Jag ska hÄlla pÄ ett tag tills jag Àr nÄgorlunda nöjd och sen lÀgga upp ett exempel (oredigerat) och se om ni har nÄgra synpunkter. Eller om jag inte blir nöjd alls frÄgar jag efter fler rÄd först. Tackar och bockar för hjÀlpen jag fÄr, Àr mycket tacksam för det.

P1030413.jpg

P1030443.jpg

Postat

Ähum... Jag tror du fĂ„r med mindre av de jobbiga vĂ€ggstudsarna om du placerar bĂ„de mickar o dragspel mer mitt i rummet Ă€n nĂ€ra vĂ€ggen. Kanska du kan skaffa ett par sĂ€ngmadrasser o stĂ€lla mot vĂ€ggen.

Postat

<p>Ett tips Àr ju att ta pÄ hörlurarna och "svepa" med mikrofonerna pÄ diskant, respektive bassidan. Spelade in accordeon för inte sÄ lÀnge sen, och kom fram till att det var en jÀdra bra skjuts pÄ bassidan, lite bakom bÀlgen pÄ bassidan. PÄ diskanten var det dÀremot mer pÄ framsidan. Men, att micka för nÀra med fasta mikrofoner blir lurigt dÄ dragspelaren tenderar att dra bÀlgen ut och in hela tiden, vilket ju medför att man hela tiden fÄr olika avstÄnd till mikrofonerna. </p>

<p> </p>

<p>Men, som sagt, pÄ med studiolurarna och ta mikrofonen i handen och svep runt instrumentet, det blir otroliga skillnader. Eller, ja, det rÀcker faktiskt med att bara gÄ nÀra och svepa med örat, för att fÄ en god bild hur instrumentets klang Àndras beroende pÄ placering. </p>

<p> </p>

<p>Lirar Àven med en accordeonist, som har myggor pÄ sitt, han har tvÄ myggor pÄ diskanten och en pÄ bassidan. Blir jÀdra fett dÄ det blir bra... </p>

<p> </p>

<div id="myEventWatcherDiv" style="display:none;"> </div>

Postat

Ä för er som undrar lite över begreppen "dragspel" och accordeon"

Generellt och lite hafsig förklaring;

Dragspel har akordsbas (ett helt akord lÄter om man trycker in en knapp pÄ basen)

Accordeon har melodibas (en baston för varje knapp)

SĂ„, det var allt frĂ„n "Dragspelsnytt" för ikvĂ€ll 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.