Jump to content
Annons

hjärnkontoret har stannat


SuperViza

Recommended Posts

jag måste komma på en melodi och jag får inte fram en ända bra slinga. finns det något bra sätt att få igång hjärnkontoret igen? jag har testat att pilla ut line linjer i midi fönstret men inga framsteg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta en kopp kaffe. Råka spilla ut kaffet på tangenterna på ditt klaviatur. Medans du torkar av tangenterna så spelar du in. Vipps så har du fått en kick-ass melodi 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en melodi: c,c,c,e,d,d,d,f,e,e,d,d,c,e,e,e,e,g,f,d,d,d,d,f,e,c,c,c,e,d,d,d,f,e,e,d,d,c Kontakta mig sen när du skall släppa skivan 😛

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)
Här har du en melodi: c,c,c,e,d,d,d,f,e,e,d,d,c,e,e,e,e,g,f,d,d,d,d,f,e,c,c,c,e,d,d,d,f,e,e,d,d,c Kontakta mig sen när du skall släppa skivan 😕

Lätt nästa Günther hit...! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en melodi: c,c,c,e,d,d,d,f,e,e,d,d,c,e,e,e,e,g,f,d,d,d,d,f,e,c,c,c,e,d,d,d,f,e,e,d,d,c Kontakta mig sen när du skall släppa skivan 🙂

Snyggt Gubben 😏

Att ha en synth/gitarr lr va som helst vid datorn funkar ypperligt för mig.

Man plinkar lite medans datorn ska ladda (om man har en lika seg dator som mig) å vipps när sequencern är igång har man en ny melodi att spela in 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Ta fram gitarr eller piano och noter av något du inte kan. Försök spela stycket och spara alla felspel och bygg din nya melodi efter dessa. Testa att byta tonart innan du har lärt dig den helt så kommer du att spela mera fel. Låter sjukt men funkar utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar komponera i huvudet. När jag fått fram ett riktigt snyggt stycke så sätter jag mig med reason och med gitarren i näven. Funkar alltis =).

Samma här. Blir lätt att man hamnar i gamla fula (o)vanor när man tar fram melodier på sitt huvidinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra melodier(läs "Bra melodier") kommer inte på beställning...visst kan man hantverksmässigt knåpa till dom men jag menar dom riktigt bra som alltid kommer när man inte har något instrument inne i huvudet....som nu senast....

jag var med ungarna och "åkte" pulka dvs. jag stod och hmmm:ade och åkte bara vart fjärde åk...dess emellan hmmmm och så plötsligt var den där, en melodi som kommer en på trehundra och jag vet att håller jag den inte i huvudet kommer den vara borta när jag kommer hem....hmmm.under tiden kan jag svara på tilltal etc.

men inte fördjupa mig i samtal med rädsla att gå miste om melodin...då kom jag på jag ringer hem och hoppas att inte min fru ska svara utan jag vill att telefonsvararen ska gå i gång så jag kan hmmm:a in melodin där. Efter fyra signaler med rädsla för att frun ska lyfta luren och melodin kommer försvinna så går svararen igång och jag har räddat en på trehundramelodin för eftervärlden... 😏

Jag säger väl till när jag postar den på demosidan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett problem. Min kreativaste stund verkar vara precis när jag skall somna, då kommer det fantastiska melodier i huvudet. Men det blir ju lite problematiskt att hela tiden gå upp igen så att säga. Skulle behöva koppla in min hjärna direkt till Cubase på nåt vis så kunde jag komponera i sömnen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tips får bli att sätta sig vid pianot eller klaviaturen och bara spela lite. Inget speciellt, gamla låtar, flummiga improvisationer, och ibland dyker det upp en slinga man gillar. Jag brukar även sitta och skruva på syntar lite hit och dit och ibland dyker det upp ett ljud som jag bara verkligen måste spela något av. Det brukar även ge sig ganska fort vad jag vill göra med det och vad det ska vara för melodi. Oftast så det blir musik för mig, sitter sällan och skriver ner något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...