Jump to content
Annons

Enkel studio i nybörjarfasen, vad är bäst (o billigast) att satsa på eg?


tigersoul925

Recommended Posts

Jag har inga vettiga lurar tyvärr, bara ett par sennheiser hd 203, "monitoring" lurar, går väl att mixa supergrovt i möjligen, men jag inväntar lite om jag vill satdsa på akustikbehandling först eller lurar först. Bra lurförslag för övrigt, precis den prisklass där jag tänkt att de ska landa, några andra förslag på bra lurar för mixning runt de kronorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inga vettiga lurar tyvärr, bara ett par sennheiser hd 203, "monitoring" lurar, går väl att mixa supergrovt i möjligen, men jag inväntar lite om jag vill satdsa på akustikbehandling först eller lurar först. Bra lurförslag för övrigt, precis den prisklass där jag tänkt att de ska landa, några andra förslag på bra lurar för mixning runt de kronorna?

http://holmerup.noxshop.se/?category_id=54&item_id=753 - som har ersatts av en nyare modell, men fortfarande går att få tag på så länge de finns, till ett extra trevligt pris... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

http://holmerup.noxs...=54&item_id=753 - som har ersatts av en nyare modell, men fortfarande går att få tag på så länge de finns, till ett extra trevligt pris... 🙂

Ja just det ja, de där lurarna har jag hört dig nämna mer än en gång 😉 vågar man fråga vad den yare modellen kostar då o vad som är skillnaden mellan dem? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just det ja, de där lurarna har jag hört dig nämna mer än en gång 😉 vågar man fråga vad den yare modellen kostar då o vad som är skillnaden mellan dem? 😛

Listpris för efterföljaren, HFI2400, är 2295:-. Jag har dessvärre inte haft tillfälle att A/B-testa dem, men det är skillnad på färgen och så är det vissa små förbättringar i ljudet, men inget livsavgörande, utan HFI2200 fungerar utmärkt. Ska man upp på något bättre, så blir det deras Pro2900 istället - men då springer ju priset iväg lite mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man upp på 2400 känns det väl som man kan börja överväga 2900'orna på en gång isf. Problemet är väl att jag inte bor i närheten o kan provlyssna dem för att ta ställning till om jag tycker 2200'orna räcker till. Jag kör krk rp-5 monitorer i ett än så länge relativt obehandlat rum i övrigt, om det går att dra några paraleller till det vad gäller tillräckliga 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena på er!

Har precis börjat med inspelning hemma och jag är på enkel nivå. Vi pratar KRK RP-5or och en Röde NT2A mic (snart, skräpmic just nu). Jag har allt tillsammans i det sk datarummet och jag har ingen större möjlighet att börja ändra om här inne vad gäller position på dator, möbler och annat. Allt måste helt enkelt få samsas i detta rum, det finns inga möjligheter att göra på något annat sätt just nu.

Därför funderar jag på vad som är bäst, och billigast, att satsa på vad gäller akustikbehandling av rummet. Ytterst lite går ju troligen att göra, det inser jag som det ser ut, men tänkte ni experter kanske hade något att komma med? Tänker kanske främst på hörnet där jag mickar, kanske slänga upp något "tillfälligt" när man spelar in bakom även om hyllan med allt jox kanske diffuserar ljudet någorlunda hjälpligt. Ja som sagt, förslag på vad som är bäst att satsa på?

Inspelningshörnet:

http://d.pr/i/leMP

Datorhörnet:

http://d.pr/i/Jhf7

... Ja ni fattar galoppen 😉

EDIT:

Hur stora problem HAR jag egentligen? Jag kan personligen med mina otränade öron inte höra någon större rumsakustik i denna råa tagning från sc-400'an (stormembranare). Vore kul att höra vad någon med mer vana säger om ljudsituationen i inspelningen? Rå tagning, ingenting pålagt.

Jag måste bara berömma din tråd tigersoul925!!!! Den är riktigt bra och lärorik.

Jag själv sitter i samma situation som dig. För tillfället så använder jag vår dotters gamla sovrum med 12m2. Inget att skryta med. Men så är livet. För ett par år sedan gjorde jag en tillbyggnad ovan garage på 65m2. Det fick bli var sitt rum till våra underbara töser. Så nu har de plats och pappa stör dem inte så mycket med sina prylar.

Funderingar finns att jag snyltar lite utrymme i garaget och bygger ett rum där. Men risken är att jag inte kan få in någon bil i det. Eller så skiter jag i att använda det som garage och inreder det till en studio? Ja ja ... man har många funderingar.

Innan jag bestämt vad jag ska göra kommer jag förändra mitt inspelningsrum så jag i alla fall får till en sånghörna. Det kommer förmodligen göra livet lite lättare då vi spelar in sång. Alla gitarrer och trummor får jag köra via Simulatorer. Det i sig är också en utmaning att få till känsla i sitt spelande.

Jag lyssnade på dina upptagningar med sång och jag har samma problem som dig. Om inte något värre men det kan givetvis ha med micken att göra.

Bildbevis 🙁

s1.JPG

s2.JPG

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Min lösning tycker jag funkade bra. Jag har helt enkelt skaffat mig 2 st vanliga innertäcken av så rejäl modell jag kunde hitta för en rimlig penning. Jag har fixat med en krok o limklämmor på 2 väggar o använder sedan lampkroken som mittpunkt och sätter lite snabbt upp täckena för att bilda ett V (inte så noggrant i mitt fall) som jag sedan står i o sjunger utåt rummet. Du har exempelinspelningar ovan innan o efter jag sätter upp täcken. Jag tycker inspelningen med täcken är det närmaste 100% torr i mina öron. Det finns säkert någon hint rum men inte värre än att det duger kalas. UTAN täckena däremot tycker jag inte det duger. Så där har du ett tips om du inte vill göra om rummet totalt 😉

Sen har vi akustiken för själva mixningen o där har jag inte kommit så långt. Mycket står här inne som inte går att flytta på så jag tar det bit för bit. Troligen kommer jag börja fixa dit lite absorbenter (banter?) allt eftersom o komplettera med ett par bättre hörlurar så får det nog helt enkelt duga.

Man ska väl inte överdriva heller. Finns ingen poäng med att verkligen ha perfekta akustiska möjligheter för inspelning/mix o lägga timmar åter timmar på detta istället för att faktiskt utvecklas musikaliskt. Jag försöker köra lite "allt eftersom" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur pass är egentligen Thomann's grejor när det kommer till absorbenter?

T.ex svinbilliga: http://www.thomann.de/se/the_takustik_san30_noppenschaumstoff.htm

eller något mer trovärdiga: http://www.thomann.de/se/the_takustik_pyramidenschaum_5020_2er_set.htm

Tänkte ev börja lite lätt med o slänga upp något likn detta på förstareflektionerna eller vad det heter på svenska o sedan gå därifrån bit för bit ev med bass traps etc längre fram.

Tycker märkesvarianterna kostar en jäkla mycket o man misstänker att man betalar för avancerad matematik betydligt mer än faktiskt tillverkningskostnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där hängde jag inte riktigt med på?

Kör man typ nästan bara sången via mick kan man nog få till det även i ett dåligt rum.

klart man kan

precis som man kan höja sången om den blev för låg när man mixade första gången

Trumprogram, lajnad bas, keyboards mm berörs ju inte av rummet i inspelningsskedet.

och det är ju tur det - betänk att försöka rädda allt det tillsammans

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade faktiskt att lattja runt med ett bar bass traps idag, storlek typ 60x37x37, två stycken som sagt. Började även lyssna igenom basområdet med testtoner i ett svep över 50-300hz för att få en uppfattning om hur stora problem det finns (50hz är gränsen för mina monitorer). Efter mycket mätningar o provlyssningar verkar det inte som bass trapsen gör i princip någon skillnad alls för de områden där det tunnar ut eller blir starkare. Provade lite olika placeringar.

Antar att bara 2 är på tok för lite för att göra en märkbar skillnad. Tyvärr har jag varken plats eller ekonomi för att fläska på med säg det 4-dubbla så det får nog förbli som det är. Det står redan ganska välfyllda hyllor i flera hörn så de gör väl kanske redan sitt. Jag får nog helt enkelt nöja mig med absorbenter för första speglingarna o låta det duga där. För kritisk baslyssning blir det väl pro 2900 lurarna.

Finns det något över mönstret som säger något om problemen? Det jag noterade vid ren lyssning är nedan o det som mättes upp syns i bilden som är bifogad, det är dock ingen kalibrerad mic så man får ta det med en nypa salt men visst återfinns en del av det jag noterade i grafen.

Rumstorlek: 3,6 x 2,6 x 2,4 med en vägg som är aning sned mot den andra samt en utskjutande del där dörren går in, ja inte helt avlångt helt enkelt.

78hz lite starkare

128hz mycket starkare

165hz något svagare

185hz klart starkare

215hz mycket svagare

280hz en aning svagare

post-31472-0-70395500-1338327205_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

det viktigase(om man inte kan bygga helt perfeckt) är att det är akustik symetri runt lyssningspossition även om man inte sitter mot mitten av en vägg.

att man får bort störande reflektioner.

exempel på reflektioner i ett rum(4x3m)

post-19551-0-95415100-1338333181_thumb.png

det man kan göra är att placerar absobnter på förjande vis så försvinner dessa reflektioner.

anledningen att dom är vinklade är att de ska bli djupaer bakom vänster absorbent närmast vänster högtlare.

det är även viktigt at få bort reflektioner från taket, så där bör man åxå ha en absorbent, exempelvis i storleken 80cm x 100cm och placeras. mitten på denna bör vara ungefär hälvvägs från högtalare och lyssningsposition.

post-19551-0-81625300-1338333458_thumb.png

absorbenterna kan byggas så här och är fristånde på golvet:

post-19551-0-20771500-1338333531_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett 8-pack absorbeneter på väg hit från thomann, inga värstinggrejor men 7,5cm tjocka i alla fall o rejäla 60x60 så ska jag behandla de punkter nu nämnde ovan. De bör räcka till både sidor, bak och tak om jag så önskar. Det får nog helt enkelt bli "bra nog", bass trapsen kan jag lika gärna skicka tillbaka det blir verkligen noll skillnad med dem, skulle väl behövas sisådär 6 st till.

Hur mäter man egentligen upp hur pass mkt bättre det blir med absorbenter för reflektionerna? Det går väl inte att mäta på samma sätt som man mäter skillnaden för bass traps förmodar jag? Blir väl en subjektiv sak kanske 😉

Något annat jag funderar över är det här med att klämma in absorbenter för reflektioner men inte lyckas få in några bass traps som gör någon skillnad, är inte risken att rummet får underlig akustik när mid o high frekvenser dämpas men inte bas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte upplever någon skillnad med porösa absorbenter, så handlar dina problem med stor sannolikhet om stående vågor - och det finns inga enkla lösningar på sådant, utan där krävs det avstämda basfällor (Helmholtz-resonatorer eller liknande) för att ha annat än marginell effekt...

Behandlar du för mycket i mellanregister och diskant, så kommer du att få diskantrika mixar eftersom du kommer att dra på för mycket diskant för att kompensera för det du hör, så referenslyssning med lurar är absolut att rekommendera i så fall.

Du mäter på precis samma sätt med som utan behandling. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med mätningen tänkte jag mer hur man mäter skillnaden när man behandlar mellan o högfrekvens med absorbenter på spegelpunkterna.

Jag är rädd för att det handlar om just stående vågor ja eftersom det tycks ha så liten effekt att slänga upp 2 basfällor. Visst två är inte mkt, men det blir knappt mätbara skillnader. Jag har ingen bild o lägga upp nu men det man ser är att den stora dippen kring 175hz blir mindre uttalad, särskilt den enormt låga spiken försvinner. Problem på 78 och 125hz dock påverkas nästan inte alls, möjligen blir 78 puckeln förskjuten något högre upp i basregistret men är av samma amplitud.

Räknat lite på "room modes" (vad tusan heter allt på svenska eg?) o båda dessa frekvenser ligger nära frekvenser som dyker upp i uträkningen. Mao inte så mkt att göra åt eländet. Man får väl ha det i åtanke o kontrollyssna i lurarna för att vara säker på just basen för några avstämda basfällor tycker jag inte är läge att sätta igång med så här tidigt i "karriären" 😉

ps: jag läser VÄLDIGT sällan på andra, engelska, sidor om att stående vågor inte reduceras så nämnvärt med absorbent-baserade basfällor - lite lustigt! Har de inte noterat det eller har de en annan uppfattning kan man undra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Slängde upp absorbenter idag för första speglingarna, satan i gatan vilken skillnad det blev. Plötsligt översatte mixen från monitorerna till lurarna betydligt bättre. Basen är fortf relativt ojämn men det är ändå inte förskräckligt så lkänge man kan dubbelkolla i lurarna så är ganska nöjd.

Något jag funderar över däremot är vad jag ska göra med mitt mick-hörn vad gäller absorbenter. Bild finns nedan. Både handduken och den tunna absorbenten (dator-absorbent) sitter kvar sedan tiden innan jag satte igång på allvar o inte hade en aning om det här med absorbenters tjocklek o allt det där. Jag tyckte helt enkelt då att det minskade flutter ekot lite i rummet o det gör det iofs säkerligen men bara de högsta frekvenserna.

Som ni ser så står inte micken precis optimalt där med väggen precis bredvid där handduken hänger för att inte ens tala om högtalarens sida som finns nästan rakt framför mikrofonen där ljudet säkerligen studsar tillbaka. Jag har trångt som fan här inne så jag kan egentligen inte flytta på stativet så frågan är vad jag ska göra åt väggen bredvid samt högtalarsidan.

Gör jag bäst i att sätta upp så pass bra absorbenter som jag kan få plats med (typ 7,5cm på väggen, 4cm på högtalarsidan kanske) eller kommer jag bara få sämre ljud än om jag lämnar ytorna obehandlade?

FRÅGA TVÅ: Jag har nu absorbenter av ganska rejäl variant på 7-8cm med luft mellan dem o väggen på båda sidopunkterna, bakom mig och bakom högtalarna. Tjänar jag något på att även klämma upp en bibba i taket på 120x60 tror ni eller är det överdrivet? Det är 2,40 i takhöjd. Man är ju lite försiktig med taket i tanke på hur mkt åverkan man faktiskt gör, kommer ju aldrig få ner det "clean" sen.

Bild följer. Ursäkta röran 😉

post-31472-0-36776900-1338500312_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå jag läste allt du skrev men jag har läst lite motstridiga saker om hur relevant takabsorbenten är så jag lämnade det öppet lite för övriga att kommentera bara. Jag har läst otaliga gånger att det bara är i rum med mycket låg takhöjd som det är riktigt relevant med en takabsorbent och det låter lite konstigt i mina öron (hö hö) eftersom studsen högtalare tak öron faktiskt är kortare än vad den från sidoväggarna är.

Fyra hål i taket är väl inte så jättefarligt förvisso, betydligt bättre förslag än att sätta några stora häftkuddar iaf, men taken här är inte roliga att borra i. Dels rasar det bort massor runt hålet man borrar (jag gör kanske fel?) o dels så blir det ett MOLN av skit som ramlar ner så det skulle innebära en mindre utrymning av studion innan man ens kan börja så det känns inte helt lockande. Jag var lite inne på att spänna vajer över rummet i taket och hänga absorbenterna på o på så vis komma undan från takbearbetning i huvud taget. Är lite inne på det fortfarande. Två vajrar rakt över som man lägger absorbenterna på helt enkelt.

Vad tror du om ytorna runt michörnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

adrumdrums förslag är bra och du bör dämpa takreflexen. Om det är svårt att borra i betongen och det bara trasas sönder beror det på att du inte använder en riktig borrhammare (eller att du prickat in armeringen). Borrmaskiner med slagfunktion för 500 spänn fixar inte detta. Hyr en riktig borrhammare istället för en hundring och be någon hålla en damsugare intill borren, alt. tejpa upp en plastpåse som samlar upp dammet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har en borrhammare, o en metalldetektor, o det går lätt att borra. Problemet är att det spricker upp som tusan runt o kan ramla ned stora sjok av betong på flera kvadratcentimeter o bli jättefult. Vet inte om det är något knasigt med taken kanske eller om jag bara har otur / är oproffsig eller något, men borra i tak är verkligen något jag undviker i den här lägenheten.

För o vara lite wiseass med, eller tipsa kanske snarare: dammsugare tycker INTE om betongdamm, det går rakt igenom filtren o kan paja motorn i längden. Jag har en "slask" dammsugare som får köra med sådant tills den lägger av men kan vara värt att veta detta 😉

Nej jag överväger någon slags wire-upphängning, spänna upp en wire mellan väggarna i takhöjd, någon tunn 1mm-wire eller så mellan expandrar o hänga absorbenterna på helt enkelt, tror nästan det är värt den extra insatsen för o slippa att halva taket ramlar ner.

Vad jag ska göra åt mick-hörnet däremot är jag inte lika säker på, att absorbera eller inte absorbera det är frågan...

Redigerat av tigersoul925
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...