Jump to content
Annons

Enkel studio i nybörjarfasen, vad är bäst (o billigast) att satsa på eg?


tigersoul925

Recommended Posts

Tjena på er!

Har precis börjat med inspelning hemma och jag är på enkel nivå. Vi pratar KRK RP-5or och en Röde NT2A mic (snart, skräpmic just nu). Jag har allt tillsammans i det sk datarummet och jag har ingen större möjlighet att börja ändra om här inne vad gäller position på dator, möbler och annat. Allt måste helt enkelt få samsas i detta rum, det finns inga möjligheter att göra på något annat sätt just nu.

Därför funderar jag på vad som är bäst, och billigast, att satsa på vad gäller akustikbehandling av rummet. Ytterst lite går ju troligen att göra, det inser jag som det ser ut, men tänkte ni experter kanske hade något att komma med? Tänker kanske främst på hörnet där jag mickar, kanske slänga upp något "tillfälligt" när man spelar in bakom även om hyllan med allt jox kanske diffuserar ljudet någorlunda hjälpligt. Ja som sagt, förslag på vad som är bäst att satsa på?

Inspelningshörnet:

http://d.pr/i/leMP

Datorhörnet:

http://d.pr/i/Jhf7

... Ja ni fattar galoppen 😉

EDIT:

Hur stora problem HAR jag egentligen? Jag kan personligen med mina otränade öron inte höra någon större rumsakustik i denna råa tagning från sc-400'an (stormembranare). Vore kul att höra vad någon med mer vana säger om ljudsituationen i inspelningen? Rå tagning, ingenting pålagt.

Raw sample.mp3

Redigerat av tigersoul925
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä jag hör inte mkt av rummet i denna inspelning men det betyder inte att det inte finns där. Inspelningen är väldigt mjuk också så när du tar i mer och sjunger på gränsen til vad du klarar av så kommer rummet eka mer också. Det billigaste alternativet vore väll att skaffa ett Reflection Filter framför micken. Det kan suga bort lite av diskanten i sången men det är bättre än att den skapar jobbiga ljud i inspelningen som förstärks när du lägger på kompressor, reverb och dyl. Men som sagt det går inte att avgöra av det sångklippet tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag tar det ganska lugnt där, nu tror jag iofs inte att jag kommer stå o vråla så tapeterna rasar, men det är sant att problemen troligen kommer först när jag tar i lite. Jag har övervägt ett Reflection filter men problemet är att jag ofta (läs alltid) använder ipaden på stativet vilket inte direkt är kompatibelt utrymmesmässigt med ett reflection filter.

Funderade lite löst på att skaffa en uppsättning eller två av dessa o "labba runt" lite, se vad jag kan få till. Jag vill ju inte heller dämpa rummet så mkt att det blir illa som kontrollrum istället så det måste bli någon slags kompromiss-balans på lösningen som ändå är okej.

http://www.thomann.de/se/the_takustik_noppenschaum_1030_4er_set.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det där klippet låter alldeles utmärkt. Ser/hör inte behovet av något reflection filter.

Eventuellt ett sånghörn? http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#S.C3.A5ngh.C3.B6rn

Som sagt, jag tycker att det låter bra i mina öron och behovet att förändra något för att få bättre sånginspelning, baserat på bifogat klipp, verkar för mig överflödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...ipaden på stativet...

Ipad! En själsfrände. Edit: Nu såg jag på bilderna att du kanske inte använder den till inspelningar som jag gör.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Som Klasho påpekade så kommer det troligen dyka upp rumsljud när man skränar på lite, som jag faktiskt aldrig gjort än så länge, så jag gjorde ett litet test o skränade. Mycket riktigt dök det upp rumsklang och även om den inte var omfattande var den inte trevlig. Jag läste runt lite raskt på några soundonsound artiklar som tipsade om att hänga upp täcken i V-formation för att komma till rätta med lättare rumsproblem. Lustigt nog har jag en boxningssäck hänger i rummet så med en liten krok till på väggen kunde boxningssäck+lampkrok+väggkrok utgöra en liten inhägnad till inspelningshörnet där jag hängde upp de tyngsta innertäcken jag kunde hitta (sängen plundrad).

Väntade mig inte mkt, men jag måste nästan påstå att det blev över förväntan. Se inspelning, MED täcken först och vanliga rummet efteråt. Vad tycks?

Lika billig som epa lösning 😛

EDIT: Ursäkta skränet, var ju inte så att jag stod o gjorde omtagningar 😉

Täcken bakom vs ingenting.mp3

Redigerat av tigersoul925
Link to comment
Dela på andra sajter

Ipad! En själsfrände. Edit: Nu såg jag på bilderna att du kanske inte använder den till inspelningar som jag gör.

Inga inspelningar i den direkt, men jag har övervägt att köpa den där micen, dock inte blivit av då jag har andra liknande prylar, H2'a m.m Använder den främst som noteringsblock med evernote, koll på ackord, text etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga inspelningar i den direkt, men jag har övervägt att köpa den där micen, dock inte blivit av då jag har andra liknande prylar, H2'a m.m Använder den främst som noteringsblock med evernote, koll på ackord, text etc.

Du kan ju alltd prova att koppla in ditt USB-ljudkort och se om det funkar. ZOOM H4n ska funka, om din H2 har usb-ut så kanske du kan använda den som ljudkort till paddan. Jag kör bla Multitrack DAW som klarar av 8 samtidiga ljudströmmar in, och 24 stereokanaler för editering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man måste välja att behandla kontrollrum el. inspelningsrum skall man alltså prioritera k-rummet? 😳

(ja, jag vet att det är en väl tilltagen jämförelse....)

Borde det inte vara minst lika viktigt? Om inte viktigare att ta hand om problemen redan vid källan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste runt lite raskt på några soundonsound artiklar som tipsade om att hänga upp täcken i V-formation för att komma till rätta med lättare rumsproblem. Lustigt nog har jag en boxningssäck hänger i rummet så med en liten krok till på väggen kunde boxningssäck+lampkrok+väggkrok utgöra en liten inhägnad till inspelningshörnet där jag hängde upp de tyngsta innertäcken jag kunde hitta (sängen plundrad).

Smart! Ja utan täcken så hör man betongen "sjunga" med dig. Men med täcken så låter det helt ok faktiskt. Du sjunger ut i rummet va? Kan prova att sätta upp nått lämpligt dämpningsmaterial i taket oxå och se hur det låter. Annars kör på ba!! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört från de som varit med ett tag att det är viktigare med akustikbehandling vid mix än tex vid sångpålägg...

Ja men jag har också ofta hört från dom som vart med ett tag att "skit in,skit ut" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man måste välja att behandla kontrollrum el. inspelningsrum skall man alltså prioritera k-rummet? 😳

(ja, jag vet att det är en väl tilltagen jämförelse....)

Borde det inte vara minst lika viktigt? Om inte viktigare att ta hand om problemen redan vid källan....

De tänker nog på att det marigaste med alltihop är ändå att veta att den mix man gör kommer att låta lika, eller åtminstone ganska likt den mix man hör i sitt eget mix-rum. Ett sångpålägg i ett dåligt rum ställer inte till lika mycket fel som att mixa bas o baskagge i ett akustiskt dåligt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men jag har också ofta hört från dom som vart med ett tag att "skit in,skit ut" 😄

En bekant (troligen lagom på fyllan då) skrev nyligen på Facebook: "det hjälper inte med bra högtalare när man har skit på spaken"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört från de som varit med ett tag att det är viktigare med akustikbehandling vid mix än tex vid sångpålägg...

Klargörande: Det här gällde typ en sån liten studio som den jag har, med inspelning och mixning i samma rum´. Fixar man till lyssningsakustiken först, med tex "spegelmetoden", dvs att man sätter en absorbent på väggen där man i en spegel skulle kunna se monitorn, då får man ju på köpte även en dämpning av rummets inspelningsljud. Sitter man och sjunger i samma höjd som absorbenterna hamnar kan man ju testa att görs sångpåläggen framför samma absorbenter.

Claes har väl en wiki nånstans om det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltd prova att koppla in ditt USB-ljudkort och se om det funkar. ZOOM H4n ska funka, om din H2 har usb-ut så kanske du kan använda den som ljudkort till paddan. Jag kör bla Multitrack DAW som klarar av 8 samtidiga ljudströmmar in, och 24 stereokanaler för editering.

- Jag har tänkt tanken, inte provat dock! För mig jag läste att h2 slutade funka efter en viss firmware version pga energiåtgången.

Smart! Ja utan täcken så hör man betongen "sjunga" med dig. Men med täcken så låter det helt ok faktiskt. Du sjunger ut i rummet va? Kan prova att sätta upp nått lämpligt dämpningsmaterial i taket oxå och se hur det låter. Annars kör på ba!! 😎

- Jag har det oerhört trångt inrett här i rummet så jag kan tyvärr inte direkt ändra någonting alls, men ja, dess bättre sjunger jag ut i rummet som allt står nu inte riktigt från ena hörnet mot det andra men iaf från ena hörnet o lite snett utåt rummet. Var en lyckoträff att det passade med befintliga krokar o hänganordningar med täckena. Jag hade också kunnat flytta den stora matten så den hamnar under också o ja visst i taket skulle man kan kunna sätta någonting absorberande. Men redan där jag hamnade nu tycker jag det lät helt okej faktiskt, kan säkert bli lite bättre ytterliggare men jag blev glatt överaskad att jag fick så pass resultat med noll kronor i insats.

Klargörande: Det här gällde typ en sån liten studio som den jag har, med inspelning och mixning i samma rum´. Fixar man till lyssningsakustiken först, med tex "spegelmetoden", dvs att man sätter en absorbent på väggen där man i en spegel skulle kunna se monitorn, då får man ju på köpte även en dämpning av rummets inspelningsljud. Sitter man och sjunger i samma höjd som absorbenterna hamnar kan man ju testa att görs sångpåläggen framför samma absorbenter.

Claes har väl en wiki nånstans om det här?

- Tänkt lite på den biten också, men där blir det svårare. Någon absorbent här o där kanske jag skulle kunna få dit beroende på vart de skulle hamna, men monitorerna står inte optimalt alls. Nära hörnet av rummet, lite högre upp än lyssnarhöjd etc etc, icke optimalt hela vägen som kan ses på bildlänken här ovan. Väggen bakom har jag en konsollhylla så där kan ingenting sättas upp. Frågan är om det finns NÅGOT jag kan göra för att förbättra den situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

*skratt* läst igenom wikin om akustisk behandling (som f.ö var mkt bra) jag har än idag läst otaliga gånger tips om äggkartongerna... 😉 Inser dock att allt är fel här i princip *skratt* Monitorerna står på en konsollhylla som sitter fast i väggen (kan inte flyttas någon annanstans) o jag kan knappast få plats med någon absorbent bakom dem heller. Bakom ryggen har jag en konsolhylla till (kan inte sätta absorbanter där om de inte ska vara nedtagbara o sättas utanpå hyllan *omg*) kvarstår gör ev "speglingar" mot sidorna av rummet där jag ev skulle kunna få upp något men that's it i princip. Lyckat läge... rejäla hörlurar nästa? 😉

EDIT: Mer noggrant studerat KAN jag faktiskt, om än fult, placera någon slags borttaningsbara absorbanter utanpå hyllan bakom mig och samma sak på väggen till vänster och höger där förstareflektionerna uppstår. Jag kan däremot inte göra ett skit åt hörn, jag kan sannolikt inte få in något bakom monitorerna (kablarna trycker redan mot väggen bak). Golv kan jag slänga dit en matta till på vid behov. Absorbenter skulle teoretiskt vara möjligt under monitorerna men de skulle då behöva peka lite nedåt snarare än uppåt då de står ovanför monitorn, känns lite osäkert o tippa dem framåt.

Det är väl en summering av läget. Vad, om något, tror ni är värt att satsa på?

Redigerat av tigersoul925
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett par öppna hörlurar till mixning. (funkar sämre till sångpålägg då de läcker ut ljud)

De här har jag nyligt köpt, är väldigt nöjd med dem, de får superrecensioner överallt.

http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=17513

Skiftar du mellan monitorerna och lurarna sen kan du få till det bra trots litet dåligt rum. Lyssna mycket på köpe-cd med bra ljud i lurarna och försök härma det. Med bra öppna lurar kan man sen vänja sig vid lite taskigt monitorljud. Lågbasen kan du nog aldrig höra bra i rummet, men i lurarna går det fint. De här lurarna är underbara att lyssna på "färdig" musik i.

Ultrasone 2900 är andra öppna superlurar, men då blir det dyrare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

- Jag har tänkt tanken, inte provat dock! För mig jag läste att h2 slutade funka efter en viss firmware version pga energiåtgången.

Jag antar att du menar att Ipad minskade strömuttaget för USB till en femtedel, och då slutade vissa interface och USB-mickar fungera. I dessa fall så måste man ha en strömförsörjd USB-hub mellan paddan och ljudkortet. Speciellt de som ska gå på fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett par öppna hörlurar till mixning. (funkar sämre till sångpålägg då de läcker ut ljud)

De här har jag nyligt köpt, är väldigt nöjd med dem, de får superrecensioner överallt.

http://www.emusic.se...ik=1&info=17513

Skiftar du mellan monitorerna och lurarna sen kan du få till det bra trots litet dåligt rum. Lyssna mycket på köpe-cd med bra ljud i lurarna och försök härma det. Med bra öppna lurar kan man sen vänja sig vid lite taskigt monitorljud. Lågbasen kan du nog aldrig höra bra i rummet, men i lurarna går det fint. De här lurarna är underbara att lyssna på "färdig" musik i.

Ultrasone 2900 är andra öppna superlurar, men då blir det dyrare.

- Jag tänkte göra så att jag lugnar mig lite nu o ägnar mig åt musiken o kollar av vilken väg jag ska gå här sen, om jag antingen satsar mer på att behandla rummet eller om jag istället börjar titta på ett par rejäla lurar.

- Fixade ett par underlägg till monitorerna idag iaf då jag behövde vinkla dem ändå och måste säga det hjälpte en del med basen bara det, klart bättre. Så vem vet, kanske blir lite fix bit för bit med akustiken helt enkelt.

Den där boxbollen dämpar säkert en del.

- Haha ja, den är ju massiv för att säga det minsta så den borde tugga lite bas, o all skit på hyllorna runtomkring runnet tjänar väl sin roll som diffusorer. Men så får jag ett ganska hyfsat ljud när jag spelar in. Sjunger jag lågt verkar jag inte få någon rumsklang alls, sjunger jag högt däremot dyker den upp men jag hade ju mitt trick där med täckena som fixade biffen så det handlar väl främst här om att få till rummet för mixning nu.

Jag antar att du menar att Ipad minskade strömuttaget för USB till en femtedel, och då slutade vissa interface och USB-mickar fungera. I dessa fall så måste man ha en strömförsörjd USB-hub mellan paddan och ljudkortet. Speciellt de som ska gå på fantommatning.

- stämmer, och jag har tänkt testa med strömförsöjrd hub. Orsaken att jag inte gjort det ännu är att det blir så mkt kablar o förberedelse o allt möjligt att det känns som att jag nästan lika gärna kan slå på studion o köra där istället, man vill ju att det ska vara quick and easy när man kör med paddan annars blir det onödigt på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Angående Ipaden så kan man kanske använda en usb med stereo rca in och kamera kitet. Jag såg dom hade en på kjell o comp för 199 spänn.

Jag testade igår med ett mono usb ljudkort ett riktigt billigt jag köpte på Ebay från Kina och det funkade faktiskt över förväntan. Min teori är att Ipadens förmåga att hantera ljud säkert inte överstiger vad ett sånt ljudkort kan leverera om man bara stoppar in en signal med bra kvalité i det.

Jag kopplade upp mitt ljudkort i datorn mot Ipaden och drog igång Logic och klickade på sändning på Veetle.com appen i Ipaden och lirade live rakt ut på nätet. Det blev som sagt över förväntan med ljudet, att bilden är bra det visste jag redan.

Det här ger givetvis att man även kan köra med en mixer istället för en dator vilket måste innebära världens mest portabla och smidigaste inspelningslösning. Kör man med en usb mixer så skippar man ju steget med ljudkortet.

Så om det funkar bra med kortet jag ska in och köpa så blir det världspremiär för mobile broadcasting med bra eller i alla fall vettigt stereoljud ikväll på veetle.com

Nåväl liiiiiiite utanför ämnet kanske men 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sångpålägg i ett dåligt rum ställer inte till lika mycket fel som att mixa bas o baskagge i ett akustiskt dåligt rum.

skulle jag välja gör jag hellre om en dålig mix än försöker rädda en dålig inspelning

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyckeln med ipaden är ju just portabiliteten, att kunna ha med sig möjligheten att skapa idéer till låtar på springande fot utan att ha med sig en hel laptop o där är den kung. Men då kan man å andra sidan nöja sig med det interna ljudet o micen, även om den inte är kanon så duger det alla gånger till "kom ihåg" inspelningar. Sitta hemma o dra massa sladdar o allt möjligt till den tycker jag är lite redundant när man har allt tillgängligt där redan. Om man däremot vill ha så bra möjligheter som möjligt där man INTE kan få tillgång till studio på ett tag finns ju alla orsaker i världen att utrusta paddan till max.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Som skissblock på resande fot yes där kan den nog komma till användning men en laptop för samma peng slår säkert en Ipad med hästlängder ändå.

Som portabel tv studio då blir det börjar det bli lite mera intressant då man kan streama live gigs med bra ljud och vettig bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle jag välja gör jag hellre om en dålig mix än försöker rädda en dålig inspelning

Det där hängde jag inte riktigt med på?

Kör man typ nästan bara sången via mick kan man nog få till det även i ett dåligt rum. Trumprogram, lajnad bas, keyboards mm berörs ju inte av rummet i inspelningsskedet. Sjunger man nära micken spelar inte rummet så enorm roll som somliga påstår.

Värre blir det väl att mixa via monitorer i samma rum, särskilt utan ett par öppna referenslurar.

Att lägga ner ca 1400 kr eller vad mina DT 990 Pro kostar måste vara bland det vettigaste man kan göra i början av uppbygnaden av en enkel studio. De kan man ju ta med sig sen jämt, även om man flyttar till en mkt bättre lokal. Man kan sitta o lyssna på Spotify via dem i laptopen så lär man sig sakta men säkert hur bra mixar låter i just de lurarna. Det tar ju flera år att ens till hälften fatta vad det är men egentligen hör i en mix. Det krävs övning på det. Och även om man nu har akustiken och monitorerna Benny Andersson har råd med så är de öppna lurarna ändå nåt man också behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...