Jump to content
Annons

Stort IG på prestandatest (datorn...)


JJRockford

Recommended Posts

Hade min producent på besök för ett par timmar sen; Håller på att spela in en skiva, men för att hålla nere kostnaderna en aning så tänkte vi spela in en del, i a f bas och keyboards i hemmet. Köpte ny dator i höstas, och jag har inte tänkt på att det varit slö eller så. Men så var som sagt våran chef på besök för att kolla att allt stod rätt till innan vi lägger en massa tid och kraft på att försöka spela in något. Och han sa att datorn min inte alls presterade vad den borde!

Det som händer är att om man spelar upp ett projekt (finns bara våra slaskar än så länge, som trummisen har för lyssningen när han spelar in, vilket är några midi-spår med VST-instrument, och kanske 4-5 audiospår som mest) och går in och börja trixa lite med effekter under tiden så skorrar det något förfärligt. Stänger man ner själva effektrutan så flyter det ju på bra (tror jag), men man borde väl kunna ställa in effekter samtidigt som man lyssnar på dom?

Datorn är en Pentium 4 3.0 Ghz, med 1 GB i internminne. 160 GB hårddisk (7200-varvare) och ett EMU 1212M ljudkort. Om man tittar på prestanda-mätare så ser man att CPU-mätare rör sig uppåt 70% (på ett projekt enligt ovan) medans hårddisk-mätaren inte rör sig alls.

Antar att det här är rätt vaga frågor, men har någon något förslag om vart man ska börja? Kan jag t ex råkat ha installerat ljudkortet på fel sätt? IRQ-konflikter? Grafikkortet som sätter sig på tvären (är ett AGP-kort). Missat att stänga av någonting på moderkortet?

Tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ojsan, det var illa för en såpass snabb dator...

Vad har du gjort för ändringar i systemet?

(Hyperthreading, grafikkortsaccel, inställd på bakgrundsprocesser mm.?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lagt in senaste drivarna för ljudkortet (och grafikkortet)?

Och vilka effekter/VST-instrument är det du kör med. Vissa VST's drar sjukt mycket kraft. Provat att frysa (eller bounca) VST-instrumenten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har ju haft några instanser av Guitar Rig öppna tidigare, men dom tog jag bort tror jag. Annars kan jag inte komma på några pluggar som skulle dra så mycket kraft.

Har nog inte uppdaterat till de allra senaste drivisarna för ljudkortet, men det fick ju väldigt bra betyg i studio redan med de första versionerna. Uppdateringarna senare har väl mest varit små buggar, samt möjlighet att använda DSP-effekterna som VST-pluggar.

Det där andra har jag ingen aning om var man kollar?

Edit: Har följt Studio-guiden för att "audio-optimera" datorn så gott jag kunnat. Men jag kan ju ha missat något.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade liknande problem med min förra dator. I mitt fal värkade det som det vara moderkorts chipset som spökade. Ett via chip närmare bestämmt. Kanske inte det första man skall gissa på med kanske det sista.

Link to comment
Dela på andra sajter

guitar rig är en jättebra plugg om man vill suga processorkraft. berätta mer om exakt vilka pluggar du använder, och vilka som får cpu-mätaren att ta rejäla kliv.

är det bara en slask till trummisen så finns det ingen anledning att lägga på nått onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hm, när man stängde ner projektet så står processor-mätaren på noll i a f...

Tror inte att det är chipsetet i a f. Är ett ASUS P4P800-E moderkort med något av Intels 865PE chipset, det borde väl inte vara några problem?

Upptäckte nyss att jag visst spelade in i 32 bitars upplösning (så det har jag nog gjort hela tiden), kan det vara något sådant fånigt?

Har haft "E-MU Asio" som Asio-drivisar. Finns dock två andra att välja, "Multimedia" och "Full duplex". Det kan inte vara så att jag misslyckats med att avinstallera moderkortets inbyggda ljudkort? Har visserligen pillat ihop datorn själv, och stängde av det i BIOSen det första jag gjorde, men man kanske måste göra något mer?

Funderar på om det kanske är någon inställning i "Device setup". Där finns ju t ex en rubrik som heter "VST System link". Där kan man göra något slags "self-test". Inte för att jag förstår riktigt vad det går ut på, men det blir "errors" hela tiden, inga "receive".

På "ASIO Input" så har jag "I/O Card L" , och på "ASIO Output" står det "ASIO 31/32". (Fick upp någon dialog-ruta om att jag borde haft någonting med "ASIO" på inputen också, men man kan bara välja en av ljudkortets ingångar (två vanliga, ADAT och S/PDIF)).

Edit 1: Det kan inte vara så att jag installerat ljudkortet för drivrutinerna? För det gjorde nog jag (alltså stoppade in ljudkortet i PCI-platsen, startade datorn och installerade sen drivrutinerna). Men det stod ju i senaste Studio att man ska göra tvärtom. Sen pratade även han som tittade på datorn om att man kan prova med olika PCI-fack. I hans dator så funkade tydligen ljudkorten (han har två likadan) på plats 2 och 8.

Hehe, annars är det väl helt riktigt att trummisen klarar sig med mindre... 😏 Kvinnor är från Venus, män ifrån Mars, och trummisar från Pluto! ("Still crazy"). Så just nu är det ju inget problem. Men jag hoppas ju kunna få utvidgat användningsområde för datorn vad det lider.

Edit 2: Upptäckte nyss en sak som hade med grafiken att göra i a f... Om man håller i transport-panelen, och drar runt den på skärmen, så bildas det en hel massa transport-panelen, som dock försvinner när man släpper musknappen. Samtidigt gör CPU-mätaren ett jätteskutt. Har även märkt att det knorrar till när man spelar upp ett projekt och den där långa staven som går över hela arrange-fönstret "bytar" vy.

Edit 3: När jag gick in på Kontroll-panelen->Display->Settings->Advanced->Adapter->Properties->Resources så fanns det info på någon slags "Conflicting device list". Verkar som om minnesområdena och "I/O-range" även används av "PCI standard PCI-to-PCI bridge". Vad ska man göra åt det? (Om det nu är något att bekymra sig om).

Provade även att gå in på Kontroll-panelen->Display->Settings och ändra till 16 bitars grafik (har visst haft 32 bitar innan, säkert inte jätteviktigt om man bara pysslar med musik!). Provade även att gå in på Kontrol-panelen->Display->Settings->Troubleshoot och ställa nere "hardware acceleration" där till nästan ingenting alls, men det blev ingen skillnad på CPU-mätaren ändå.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

är du säker på att du har RÄTT ASIO drivrutiner valda så det inte är nåt typ "multimedia asio" för det är värdelöst. dom drivrutiner du ska använda antar jag har samma namn som det ljudkort du använder

Låter nästan som det skulle vara ett ASIO problem känns det som .

Det kan bli skorrigt ljud som fan, och det kan börja hacka, ungefär som ett låååååångt echo eller en lång delay.

m .m .m .m .m .m .m .m

så kan ljudet bli typ .

Testa att ändra ASIO .

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Nop, inte uppgraderat några drivrutiner för grafikkortet. Fick datorn i oktober förra året, så jag vet inte ens om det finns några nya? Får kolla det.

Ökade latecyn från 4 till 5 ms, samt dubblade buffert-storleken, men det gjorde ingen skillnad alls. Kanske var för liten ökning? Använder i a f "E-MU Asio", så det borde väl vara rätt.

Däremot, verkar som om grafikkortet är i konflikt med något; När jag gick in på Kontroll-panelen->Display->Settings->Advanced->Adapter->Properties->Resources så fanns det info på någon slags "Conflicting device list". Verkar som om minnesområdena och "I/O-range" även används av "PCI standard PCI-to-PCI bridge". Kanske borde prova att byta plats på ljudkortet? Behöver man installera om drivrutinerna för det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...