Jump to content
Annons

Latency på USB ljudkort, min suger, vad kan man vänta sig eg?


tigersoul925

Recommended Posts

Tjena!

Skaffade just ett USB interface, ett M-Audio Fast Track Pro. Populärt o gillat som jag förstått det. Det låter bra, funkar finfint, MEN den lägsta jäkla latency jag kan få till är 10.8.ms som i min värld är helt hutlöst högt som minsta möjliga. Det interna ljudkortet i min mac klarar av 2.5ms (som egentligen är 4ms har jag märkt vid mätning) men det är ändå en lång jäkla väg från 10.8ms, kan man inte vänta sig mer än så här från externa ljudkort? Känns lite som live monitoring med effekter bara är att glömma i sådana fall.

Vad är era upplevelser? Jag talar nu om TOTAL latency, roundtrip latency, dvs input + output latency. Jag har mätt upp att det faktiskt stämmer också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hänger på mer än bara ljudkortet. En snabb och stabil dator är A & O - sedan tillkommer givetvis gjutna drivrutiner (som t ex RME har). RME har för övrigt de bästa USB-ljudkorten, vilket till stor del beror på deras drivrutiner, och där kan man få markant lägre latency än de 10.8 ms som du nämner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så betyder datorns prestanda och ljudkortets drivrutin väldigt mycket.

Förutom det så kan andra inkopplade USB-prylar ställa till det. Många USB-prylar har inget behov av hög hastighet, så de håller bara USB1-standarden. Om en sådan pryl kopplas in på samma controller som ljudkortet, så kommer all kommunikation på controllerns portar att dras ner till USB1 - även om ljudkortet är USB2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va faktiskt precis på 4sound idag med brorsan och han köpte sig ett M-Audio Fast Track Pro alltså likadant som du har.

Inga problem alls. Hem och satte in usb sladden i datorn och körde. Inga drivisar behövs eller nånting bara tuta och köra.

Kör ju iofs bara i garageband men vilket program använder du. Datorn han använder är en hembyggd hackintosh med os x lion 10.7.3. Har även ett m audio fast track mkII själv som ja heller aldrig har haft problem med. Men som sagt låter ju konstigt det där med latency att det är så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn i fråga är en iMac av senaste modellen, maxad vad gäller prolle, minne o allt annat man kan peta in i princip så det är definitivt inte där problemet ligger. På usb är det enda andra som är igång tangentbordet o de sitter inte på samma port så jag tvivlar p åatt det är problemet heller.

Så det här med drivrutinen, svar till Millen bl,a då, du kan koppla in det utan drivrutin, men då får du inte 24bit o det är lite som att kasta pengarna på en sportbil o sedan bara köra i 50, ska man ha 24bit måste drivrutinen in. Jag har märkt med tester på min macbook dock att utan drivrutinen så ger det faktiskt lägre latency. Så drivrutinen kan mkt väl vara skräp helt enkelt. Reason rapporterar en lägre latency men jag litar inte på den för både ableton o logic visar exakt samma sak.

Det lutar tyvärr åt att jag kliver in på 4sound imorrn o byter det till något annat. Säga vad man säga vill men ett studio kort ska klara mindre än 11-12ms, det bara är så.

Skulle ni rekommendera ett firewire kort istället i detta hänsende? Det bilr ju iaf ensamt på bussen? Jag har spenderat hela dagen med att ruska runt på allt o analysera eländet men jag hittar fan ingen möjighet att göra något åt det. Var på väg att ringa m-audio o fråga om det ska vara så här, fan kanske skulle göra det är ju dag där fortf 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad händer om du provar att spela in lite ljud i ex garageband bara för att testa om du har mer eller mindre latency i det programmet. Bara en tanke. Ska själv prova att installera senaste drivrutinen för mitt kort o se om ja då får latencyproblem eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat att uppdatera mitt ljudkort till senaste drivrutinen och det är ingen skillnad alls. Ingen latency överhuvudtaget.

Sen det där om att ja inte skulle kunna spela in i 24 bits utan att ha senaste drivern e ju helg galet. Har alltid kunnat göra mina inspelningar i 24bits utan eller med senaste driversen. Går nämligen att välja när man spelar in.

Har även provat spela in lite i både pro tools och logic också utan fördröjning. Kanske bara nåt galet med ditt ex av kort. Men som sagt prova att bara spela in några sekunder i garageband så ser du ju direkt om du har latency där i eller inte. Kan ju va nåt med det inspelningsprogram du kör också. Nån inställning eller nåt. Ja e inte bra på sånt här utan försöker bara hjälpa så gott ja kan så inga sura miner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Millen: Om du kilar in i logic lite snabbt o går in på inställning -> audio, o så ställer du in buffer: 32, och kollar vad du får för värde i latency som står under där, det kan antingen stå output latency eller roundtrip latency o du skiftar genom att trycka på texten, berätta gärna vad du har för uppgifter där så kan vi jämföra, jag får output = 5,8, roundtrip 11,7, så det tar mao nästan 12ms för ljudet att gå ett varv runt vilket är klart märkbart om man te.x spelar gitarr med effekter i logic o lyssnar live.

Att bara "spela in en snutt" säger inte så mkt om latency. Man märker det först när man kör medhörning live som te.x när man spelar gitarr eller sjunger o har medhörningen i lurar. 11.7ms i lurar när man sjunger är oerhört obehagligt, nästan oanvändbart.

Sist men inte minst, kunde du alltså köra 24bit UTAN drivrutinen, är du helt säker på det? Vad jag vet så ska inte "class compliant" usb ljudinterface i mac kunna stödja mer än 16bit, rätta mig gärna någon om jag har fel? Det står iaf så i manual till kortet att driverutinen krävs för att spela in i 24bit och nu när jag tänker efter kollade jag även audio-midi-kontrollpanalen på kortet när jag hade det inkopplat på macbooken o där stod det enb 16bit, så jag tror inte du faktiskt spelat in i 24bit utan drivrutinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Att bara "spela in en snutt" säger inte så mkt om latency. Man märker det först när man kör medhörning live som te.x när man spelar gitarr eller sjunger o har medhörningen i lurar. 11.7ms i lurar när man sjunger är oerhört obehagligt, nästan oanvändbart."

Har du provat att spela in och ha medhörning ? blir det eftersläpning ?

undrar då det för mej (kör laptop med w7 och cubase) står latency 17-18 ms nånting men det är aldrig problem även om jag använder pluggar när jag spelar in. har ett tascam us 122 mkII. det står att man har "latency-free monitoring" om man kollar tex tysken; http://www.thomann.d...am_us122mk2.htm

kanske någon kunnig här kan reda ut begreppen ?

Om du ska byta tycker jag att du ska köpa ett firewire eftersom du har mac.

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

Latency är i många fall bara en vanesak... Tänk på att 10ms latency ger samma fördröjning som om du spelar gitarr på scen och har stärkaren stående ca 3,4m bort. Det är inga bekymmer att spela där eftersom man anpassar sig snabbt till den lilla fördröjningen.

Om man ändå vill ha så lite latency som möjligt, så har många ljudkort en intern mixer som man kan använda, där man kan routa lyssningen så att man får latencyfri medhörning (förutom ca 1ms som omvandlingen tar). Medhörningen av det man spelar in för stunden, kan inte innehålla några effekter från DAW-programmet, men det klarar nog de flesta sig utan ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt i huvud taget att du inte får exakt samma som mig Millen, men 9,6, är ändå långt ifrån bra på 32 samplingar. Det finns hårdvaru monitoring på interfacet absolut det stämmer, men jag spelar ofta gitarr med effekter o amp sims te.x på datorn o då hjälper inte det. Sen visst, man kan väl vänja sig vid hög latency om det är så, men som sagt ska jag köra interfacet på en "normal" buffer som 128 får jag hela 17 ms latency. 17ms med en gura som du kanske sitter 2 meter från högtalarna med dessutom o det kommer kännas väldigt onaturligt. Samma sak om man vill ha live monitoring med reverb när man sjunger in vocals, där är 17ms inte ens värt att överväga att använda, det blir en flange effekt när rösten "inuti huvudet" ligger så långt ifrån det du hör i lurarna.

Sen beror väl allt på vad man väntar sig förmodar jag... men i ärlighetens namn, ska jag lägga 1500 spänn på detta när te.x interna ljudkortet i macen klarar 2.52 ms total latency? Visst det är ingen höjdar AD för inspelning o inga balanserade in/ut-gångar men jag menar, det är på sätt o vis ett rejält nedköp som jag faktiskt betalar pengar för.

Jag har läst runt lite om andra kort, som iofs är något dyrare, men där fungerar det betydligt bättre så jag kommer troligen göra just så att jag byter. Jag har siktet inställt på ett duet2, det är utvecklat till mac exklusivt o det erbjuder utan vidare en total latency på 3-4ms. Känns som man hellre lägger några tusen till o får det istället för en halvbakad produkt som känns som värsta amatörkortet. Herre gud 17ms latency känns som man är tillbaka på tidiga pc-tiden när asio just kommit o man med nöd o näppe fick till en latency på 15-20ms o jublade, vad låga anspråk ni har 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ja har ju förstärkarsimuleringar tex guitar rig 5 igån med medhörning och massa effekter på och ja får inget latency problem alls. Provade även att spela in lite spår och solade till det och d va absolut inget problem.

Ja tror bara nåt e galet typ nån inställning eller så eller så har du haft otur och fått ett kort där nånting e fel på.

Men som ja sagt förrut, koppla upp garageband o testa eftersom du har en mac så borde du få svar direkt på om d e programmet som ska fixas med nån inställning eller om d e kortet. För funkar det i garageband vilket ja tror att det gör med medhörning och utan latency problem så e det väl nåt i logic som strular. Värt ett försök allafall för att se om kortet e bugg eller vad det nu kan vara. Sen tänkte ja på en annan sak också, hur du använder ditt ljudkort. Kör du usb kortet som utljud också eller kör du utljudet via datorns "normala utgång" så kan det ju bli fördröjning därför eller? för ja kör mitt externa ljudkort som ett komplett ljudkort alltså även allt ljud ja kör tex filmer, youtube,mp3 allt ljud kommer UT ur mitt usb ljudkort. Bara en tanke. Hoppas du förstod va ja menar. Ja har alltså kopplat ur mitt integrerade ljudkort i bios alltså disablat det helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte mätt upp min latency, men det står att kalkylerad roundtrip latency är 11,9ms och jag upplever inga irriterande problem vid inspelning. Varken av sång eller gitarr.

Kör även GR ibland.

Och jag har ett fw-kort.....

Hjälper tyvärr inte TS, men jag tänkte bara delge lite info. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag kommer ner i 1.7 ms output latency med fireface 800 och babyface i cubase 6.5 på osx 10.7.3. Men då är det minimal last. Typ 2 ggr FM8 eller något sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme: SÅDÄR ska det låta, fan 1,7ms du lär ju få runt 3,4ms total roundtrip då låter betydligt bättre, måste ju inte vara så lite som 3,4 men va fasen 5-6ms ska man väl kunna vänta sig i roundtrip iaf.

Garageband använder jag inte, men jag har det installerat. Det går inte att ställa in latency alls där, programmet gissar o tar något som troligen funkar så det är ganska svårt att jämföra med det.

Slutligen om man tycker 10-12ms inte märks när man te.x lirar amp sims... är väl en smak sak, men vi kan väl summera det så här: Jag har gjort mig van vid att spela in o arbeta på ett sätt som inte tolerar så höga latencies o jag tycker det är jäkla dåligt av studiokort o inte klara mer än så. Visst 11,8ms är väl inte SÅ farligt, men tänk nu på att det här var med en 32 buffer som är jäkligt extremt, jag kommer inte kunna köra någon större last troligen på den inställningen utan kommer iaf behöva gå upp till 64 o då har vi plötsligt börjat braka iväg uppåt 14-15-16ms o jag vet inte med er men kör jag ett plockkomp på en gitarr o inte hör resultatet förrän efter 16ms så kommer jag märka det o tycka det är störande. Man sitter ju oftast några meter från högtalaren med så den reala latencin är troligen brutalt dålig.

Pme: vad kör du för buffertstorlek när du når 1,7, 32?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett babyface är nog snäppet bättre ja. Att kalla Fast Track pro för ett studiokort är att ta i även om man rent tekniskt skapar en "studio". Mer en typ av prosumer-kort som gör det de ska näppeligen. Går man i stället upp i 10K och över så börjar man nog närma sig hoppas jag. RME är fortfarande gjutna (nya UCX kom väl nyss?). MOTU med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl lite så faktiskt, lika bra att skaffa något rejält på en gång. BF kan dessutom utökas med upp till 8 kanaler in ut med extern preamp kopplat till ADAT vilket är ett jäkla stort mervärde: ingen oro över om 2/4 faktiskt kommer räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...