Jump to content
Annons

[LÖST] Strul EMU 0404 PCI/TC Near Konnekt 6


Tracer

Recommended Posts

Halloj!

Har nyligen köpt mig en ny dator med Windows 7 (64)

Har två stycken ljudkort och olika problem med dem.

1. EMU 0404 PCI (inte PCIe-varianten alltså)

Drivrutiner uppdateras inte längre och har läst att det finns problem att få det att fungera i 64-bitsmiljö.

2. TC Electronics Near Konnekt 6 (Firewire)

Köpte moderkortet (ASUS P8Z68-V PRO/GEN3) specifikt för att det skulle finnas IEEE 1394 (firewire) portar på det. Nu var problemet att det fanns portar men enbart internt på moderkortet, ingenstans på utsidan. Chassit har bara USB3-koppling på frontpanelen.

Hur ska jag gå till väga? Antingen slänger jag ut pengar på ett PCIe-firewirekort eller så testar jag att flytta över PCI-kortet vilket kanske inte ens fungerar. Vad skulle ni rekommendera?

Kör Cubase 5 förresten.

/ Mvh Fredrik

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sök på Beta till 0404 PCI. Sen får du gå in i ljud och välja så det är 44100 khz på allt. Sen ska det funka, men mitt tips är att slänga ut det, då jag får bluescreens tit som tätt! Drivarna är helt enkelt inte uppdaterade, vilket är synd för kortet låter sjukt bra.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Sök på Beta till 0404 PCI. Sen får du gå in i ljud och välja så det är 44100 khz på allt. Sen ska det funka, men mitt tips är att slänga ut det, då jag får bluescreens tit som tätt! Drivarna är helt enkelt inte uppdaterade, vilket är synd för kortet låter sjukt bra.

Ah, jag har haft problem med bluescreens och liknande med 0404-kortet även när jag körde 32-bitars. Lutar åt firewire faktiskt, men som du säger, EMU-kortet låter finemang.. och har rätt bra DSP-effekter.. Men det är ju med ljudkort som med allt annat i dator-världen, de lär också bytas ut då och då för att man ska hänga med. 😛

Tack för svaret i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Köpte mig ett Firewire400-kort och körde i en PCI-plats, installerade drivrutinerna och kopplade sen in TC-kortet. Öppnade mjukvaran och möttes av detta meddelande.

NO DEVICE FOUND

Avaktiverade firewireporten i Enhetshanteraren och aktiverade den igen. Hittades!

Så nu har jag bättre ljud än interna kortet i alla fall. 🙂

EMU-kortet får sitta kvar i XP-burken.

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...