Jump to content
Annons

Frågor om renderad vågform i Cubase


Recommended Posts

Hej! Är väldigt mycket nybörjare på det här med musikproduktion men vill hemskt gärna lära mig :-) så ursäkta den låga nivån på mina frågor :-) har spelat in gitarr på audiospår och då ser man ljudvågorna eller vad det kallas.. när jag däremot spelar in (också audiospår, fast stereo) piano (ett nord piano, alltså inte ett uppmickat akustiskt), så blir det bara två tunna streck... när man förstorar så ser man att det faktiskt är ljudvågor, men gitarren behöver man aldrig förstora... Någon som vet varför? Tänklte först att det kanske har med inspelningsnivån att göra, men pianot är på högsta volym så det verkar lite konstigt..

Och ytterligare en fråga: När man addar miditrack eller VST instruments så kommer det upp en massa extra spår (ser det ut som ialla fall) och folders. Varför blir det så, det ser så rörigt ut och man får scrolla ner "i onödan" käns det som.. :-)

Ps ursäkta ifall jag borde postat detta någon annanstans istället, visste inte var det passade in så jag skapade en ny tråd..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Kanske blir de visuella ljudvågorna bara hälften så stora när det är ett stereospår?

Och ljudnivån har ju inte bara med volymen på pianot att göra, utan främst hur hög gain du har på ingången på ljudkortet.

De extra spåren du ser är för att du ska kunna redigera volym och annat. Men du gömmer de lätt genom att klicka på den öppna mappikonen framför spåret VST Instruments.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga till angående forumet... när man vill ha med det som någon svarat på ens fråga när man sedan ställer en följdfråga, hur gör man då?

Hej,

klicka på "Citera"-knappen (längst ner till höger på inlägget ifråga du vill citera).

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kanske blir de visuella ljudvågorna bara hälften så stora när det är ett stereospår?

Och ljudnivån har ju inte bara med volymen på pianot att göra, utan främst hur hög gain du har på ingången på ljudkortet.

De extra spåren du ser är för att du ska kunna redigera volym och annat. Men du gömmer de lätt genom att klicka på den öppna mappikonen framför spåret VST Instruments.

Tack så mycket :-) hur hittar jag gainen på ljudkortet (det e så många parametrar överallt och jag vet inte riktigt vad som e vad)? fast det e samma ljudkort som används till gitarren i och för sig... :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir så i Cubase och inget man kan göra något åt, däremot kan du flytta dessa spår och samla dem under ett Folder-track om du vill, eller bara lägga spåren jämte varandra, helt efter smak.

För att kunna kunna justera "gain-ratten" får du antingen dubbelklicka i den lilla rutan till vänster om ratten och skriva i ett värde eller hålla in <CTRL > samtidigt som du klickar och håller ned vänster musknapp när muspekaren är på ratten och drar muspekaren uppåt. ( tror jag det var, har inte Cubase igång just nu.. info finns annars i Operation manual som följer med programmet och sök på ordet "Mixer" )

Cubase_Mixerview.gif

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir så i Cubase och inget man kan göra något åt, däremot kan du flytta dessa spår och samla dem under ett Folder-track om du vill, eller bara lägga spåren jämte varandra, helt efter smak.

För att kunna kunna justera "gain-ratten" får du antingen dubbelklicka i den lilla rutan till vänster om ratten och skriva i ett värde eller hålla in <CTRL > samtidigt som du klickar och håller ned vänster musknapp när muspekaren är på ratten och drar muspekaren uppåt. ( tror jag det var, har inte Cubase igång just nu.. info finns annars i Operation manual som följer med programmet och sök på ordet "Mixer" )

Cubase_Mixerview.gif

Tack :-) så man ska inte fixa gainen i ljudkortets kontrollpanel då eller nåt? (jag kan visserligen inget om ljudkortets kontrollpanel, men vet att det ska finnas en...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack :-) så man ska inte fixa gainen i ljudkortets kontrollpanel då eller nåt? (jag kan visserligen inget om ljudkortets kontrollpanel, men vet att det ska finnas en...)

De flesta ljudkorts kontrollpaneler brukar vara inställda ganska optimalt från början men inget är rätt eller fel så det är bara att prova sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som ingen har kommenterat, är midivolymen. Kolla att du inte skickar ut en väldigt låg midivolym till pianot (jag antar då att du styr pianot med ett midispår och inte att du spelar live...) - för då kan ljudet bli onödigt svagt även om du skruvar upp volymratten på pianot. Stereospår skiljer sig inte från andra spår, utan det ska visa lika stora och snygga vågformer oavsett vilket, om inspelningsvolymen är rätt.

En sak som också kan ställa till det med externa syntar, är att vissa inte funkar så bra att koppla till lineingångar, utan det kan behövas högohmiga instrumentingångar för att det ska bli riktigt bra, eftersom lineingångarna har lägre impedans och därför kan belasta utgångarna för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...