Jump to content
Annons

djupt fylligt ljud


erreth

Recommended Posts

Är medveten om att det inte finns en knapp för detta men ibland önskar man fan att det fanns det, vad är ert bästa tips för att få så rikt ljud som möjligt, har prövat allt, reeverb, kompressor, eq, mm.. det känns inte som jag kan få till bra ljud bara genom rattning i synthen, har aldrig hört en enda riktigt skön preset..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jestblack har rätt! Du kan även testa med effekten "Fruity Stereo Enhancer", den stora knappen i mitten lägger nämligen lite efterdröjning på ena stereo-kanalen (alltså allt ljud som kommer ur höger/vänster högtalare), detta brukar kunna hjälpa med ett lite fetare sound. Jag skulle inte gå över 3-4ms på efterdröjningen dock, då börjar det bli märkbart otakt. Ibland kan ju det också vara önskvärt dock!

EDIT: Håller dock inte med om att mycket effekter sällan ger ett fetare ljud, själv brukar jag lägga åtminstone 5-7 effekter på en main-lead-synt. Det handlar bara om att lära sig vad alla effekterna gör, både tekniskt och ljudmässigt, för att sedan veta exakt vad man ska använda för att komma fram till det ljud man har i huvudet.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jestblack har rätt! Du kan även testa med effekten "Fruity Stereo Enhancer", den stora knappen i mitten lägger nämligen lite efterdröjning på ena stereo-kanalen (alltså allt ljud som kommer ur höger/vänster högtalare), detta brukar kunna hjälpa med ett lite fetare sound. Jag skulle inte gå över 3-4ms på efterdröjningen dock, då börjar det bli märkbart otakt. Ibland kan ju det också vara önskvärt dock!

Jag gjorde en låt där jag hade en ganska lång delay på lead-ljudet, men där jag automatiserade så att mute-knappen slogs på när ljudet slutade spela. Då lät ljudet fetare, samtidigt som det inte blev någon otakt.

Vad jag menade med att fler effekter inte alltid ger ett fetare ljud var att man som nybörjare gärna mosar på alla effekter som finns bara för att det är så häftigt (jag har själv gjort det!). När man har hållit på ett tag märker man att det sällan hjälper. Utöver att blanda olika ljud är delay samt att snedstämma ljuden mot varandra de bästa sätten att få ljud att låta fetare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...