Jump to content
Annons

Sångbås/trumbås?


tryff

Recommended Posts

hej,

Nu är det dags. Kan vuxna män ha en tågbana hemma så kan jag ha en lekstuga/hemstudio bara för att det är kul (utan särskillda krav på vad som skall komma ut av det)

Efter att ha spolat vindsiden tar jag helt enkelt ett rum 3,60x3,30 till kontrollrum och en dörröppning plus ett litet utrymme av ett annat rum till sångbås.

Så jag tar minst 1,20 x 1,20 till ett sångbås

Hur mycket bör jag ta för att även få det att fungera som trumbås? Ett vettigt alltså? Och räcker 60cm bred ingång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är Du hemma så jag fattar att det inte går att åstadkomma vad som helst men....

Ett sångbås brukar man ju vilja få ganska så rejält dämpat, ett trumbås/rum brukar man ju vilja ha en sjujäsikens rumsklang i. Ett trumrum brukar ju ha högt i tak och/eller vara stort. Man brukar ju inte heller vara rädd för hårda, kraftigt reflekterande material som "studsar" ljudet kraftigt. Marmor, hårda träslag etc har jag sett i de trumrum jag har fått titta på.

Jag tycker Du ska fundera på vad rummet kommer att användas mest till och inrätta Dig efter det. Skall Du lägga trummor och även andra instrument i stor utsträckning så tycker jag att det blir viktigt med ett rum, om än ett litet. Sång brukar man ändå kunna dämpa väldigt bra med fyra mickstativ och ett par tre tjocka täcken som man vräker över dessa. Sen står man under detta och sjunger. Brukar funka jättebra.

Vad säger Ni andra? Kan ett sånt här litet rum låta bra akustiskt och vad för material bör väljas? Hjälp oss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Njau....

Jag har ett kontrollrum som är 3,30x3,60....det är givet eftersom det är ett 150 år gammalt korsvirkeshus.....

Detta rum har 2 ingångar så jag tänkte ha en som ingång till kontrollrummet och en som ingång till ett heldämpat bås för sång på i alla fall 120x120....

Min fråga gällde mer hur stort bör jag ta till för att kunna utnyttja båset lite mer? T.ex. för gitarrspelande (bör jag då t.ex. ha 180x120) och skall man köra tummor kanske man behöver 300x200?

Men min tanke är hellre ett praktiskt sångbås än ett klaustrofobiskt trumrum...är lite ute efter fungerande mått....

Takhöjden är 2,20 till takbjälkarna (öppna nakna) sen är bjälkarna ca 15 cm innan det igentliga taket kommer.

Vill veta vad jag kan göra innan jag sätter igång..

Men det blir bara 1 rum/bås utöver kontrollrummet

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekomendera om du vill kombinera lite att skärma av ett större rum med 4 skärmar till den storleken du vill ha. Bara att flytta runt och då kan du till och med lägga de flesta instrument i samma rum, så länge du är nöjd med reflektionerna från skärmarna.

Förstod du hur jag menade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Saverman: jo jag fattar...men vill ha controllrum + sångbås nu när jag kan.

Båsets skjutdörr kommer också att fungera som kontrollfönster...och man kommer också att kunna köra med dörren öppen om man vill ha mer direktkontakt med den som sjunger.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...