Jump to content
Annons

Köpa en monitor och mixa i den?


Casperfren

Recommended Posts

Tjabba!

Jag funderar på att hörlurar och monitorer skiljer ju sig i deras kvaliteér, så jag kom på att jag skulle kunna köpa en bra studiomonitor och mixa i mono på den och panorera i lurarna, och gå fram och tillbaka i dem.

Jag har ett uselt rum, därför känns det overkill med 2st. + att det blir dyrt som fan med 2 gämfört med en.

Vad tycker ni?

Mvh

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Usel idé tycker jag.

Men så gillar jag att mixa i stereo... kanske inte så många som gör det.

Om rummet är kass så blir det ju lika kass med en som med två monitorer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par bra öppna lurar kanske? Jag har nyss blivit frälst på detta.

Beyerdynamic DTT 990 Pro.

Funkar inte typ de allra minsta ADAM o Genelec bra i pytterum?

Edit: Jag gillar ide´n att köpa bara en monitor. Hellre en ganska hyfsad än två ganska dåliga. Sen köper du en till när du får råd. De säljs ju styckvis.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog definitivt att det är en dum idé, då är det bättre att du köper ett par riktigt riktigt bra lurar. Eller två par bra så att du kan referenslyssna mellan dem. Finns ju grymma hörlursförstärkare som gör rätt bra jobb med att simulera monitorer. Men då är man uppe i rätt kämpiga summor pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, det där är just min situation, ena monitorn lade av för ett tag sedan. Sedan dess kör jag mono i den som fortfarande lever, samt lurar för stereons skull.

Skittrist och riktigt oinspirerande, så ingenting blir gjort hemma hos mig (som om jag skulle vara så produktiv annars...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Stereobilden är väldigt olika i monitorer och lurar.

Har prövat SPLs "nu kan du mixa i hörlurar knapp" på min monitorcontroller, det blir lite lättare att få nivåer att sitta, men absolut inte som att ha den kontrollen man har i monitorer.

Det kommer även bli konstigt med i stort sett alla stereoljud, som synthar, rumsmickar, saker med chorus på. Allting som har fasförhållanden som inte är perfekta (vilket inga stereoljud har), kommer att förändras och bli lite diffusa och hamna "längre bak" i mono, i din monitor, medan det kommer låta skitfett i lurarna, men ändå kanske vara för svagt mixat.

Skaffa hellre ett par gamla Hifi högtalare eller en billig stereo att referenslyssna mot annan musik i...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att jag har två lurar som kompletterar varandra bra, en högupplöst men med scoopad mid och en med mer komprimerat ljud och mer framträdande mid. Så det skulle vara skönt att checka med en monitor också. Jag har två st små små skitkassa högtalare som jag ställer nivåer i, men tänkte att det kunde vara bra att få fler perspektiv med en bra högtalare, som jag sedan skulle kunna komplettera med en lika dan, som nilsson sa, när jag får bättre rum.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en bra monitor, då kan du inte göra av med pengarna på onödigt skräp och godis.

Sen är du bara tvungen att gnida ihop till en till.

Håller med. Om jag tänker efter lite så verkar det ändå som en hyfsat bra idé eftersom Casperfren redan hade bra lurar att lyssna i. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha tänk så köper jag en och sedan slutar den att produceras när jag ska köpa nästa.. fail.

Inte nödvändigtvis. Om samma modell inte finns kvar när du vill köpa en till, så kan du ju sikta på att köpa två av en annan modell - och så behåller du den ensamma som monolyssningsreferens. 🙂

Det är ganska många som skaffar exempelvis en Avantone MixCube. Vanligast är förstås att man skaffar monolyssning som komplement till andra monitorer, men om man vill så kan man ju göra tvärtom också - åtminstone om man har ett par bra lurar redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...