Jump to content
Annons

Externt billigt USB-interface + Dyr DAC ansluten digitalt!?


Martin

Recommended Posts

Annons

Precis som drloop säger bör man undvika at justera volymen digitalt då försvinner ju också finessen med en bra D/A. Sen verkar den där DACen sakna balanserad utgång också som gör att den känns lite tveksam i kvalitén speciellt också då Adam monitorerna har balanserad ingång.

Sen att den färgar ljudet på ett vintagesätt med ett rör från 70-talet är nog inte heller att föredra enl mitt tycke i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej, kör ju obalanserad RCA ut till Adam idag, funkar väldigt bra. Och har inte mycket störningar i hemmet här... Det finns också en solid-state utgång på DAC:en, så man kan välja mellan rör och ss 🙂

Då vet jag det med bitdjupet då.

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Såg att AVID's nya c400 och c600 ljudkort dom är ganska dyra kör med digital volymratt på utkanalerna...

http://www.m-audio.c...tTrackC600.html

Borde inte ljudet bli bättre av att ligga max-gain analogt, och sedan skala av bitarna digitalt för att sänka volymen? Mest ström kvar då.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte ljudet bli bättre av att ligga max-gain analogt, och sedan skala av bitarna digitalt för att sänka volymen? Mest ström kvar då.

Att sänka digitalt blir i princip samma sak som att bitreducera. 24-bit=144dB dynamik, 16-bit=96dB, 8-bit=48dB etc...

Om du sänker på analogsidan så har du fortfarande fullt bitdjup (24-bit) och alltså bästa möjliga ljudkvalitet ända ner till 0dB i volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fick svar från han som tillverkar DAC:en jag länka till att man visst kan sänka volymen digitalt till en annan enhet utan problem! Han svara i alla fall så här:

Edit: Han sa också att latency inte ökar närmvärt.

2. On the D2, how do I controll the volume? If I lower the output on the digital out from the USB-soundcard, won't I be loosing bitrate by doing this? How does that work?

2) You will not be loosing bit-rate by lowering the volume on the USB sound card. That's the only way to control the output volume for the D2.

Let me know if you have any further question.

Cheers,

Ryan

Customer Support

Maverick Audio

Så hur ligger det till?

Borde inte den digitala signalen bibehålla sitt bitdjup om det finns två källor.

 

1. Sänk/Höj digital ut (USB-ljudkortet) 2. Maxvolym på (DACEN) -> Analogt -> Monitorer. !?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tja, du förlorar i princip inte bitdjup, så kan man säga. Men filen som spelas upp kommer inte uttnyttja fulla 24 bitar utan färre eftersom den har en svagare signal.

Å andra sidan är det precis samma sak som händer när du mixar internt i din DAW och det har dom flesta inga problem med, om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skulle gissa att skillnaden i ljudkvalité är nära nog försumbar om du digitalt ställer nivån vs analog volympot. Fast teoretiskt så låter det sämre.

Så det är upp till dig att bestämma vad som känns bäst.

Så är det med det mesta med ljudteknik.

Personligen vill jag ha en analogvolymkontroll mellan ljudkort och högtalare för att snabbt kunna vrida ned om det blir rundgång etc. För mig känns det bäst. Digitala kan ju hänga sig på ett eller annat sätt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, är helt med på vad du menar. Gillar det inte heller. Kikar på en annan converter nu, med volymkontroll. Hur går det med din testfiler till mig? Jag har lyssnat på musik i 10 timmar isträck nu! Öronen är på topp! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rätt stor skillnad på att sänka internt i mixen jämfört med att sänka utsignalen från ljudkortet.

Internt kör man med 32-bit Floating Point - något som innebär att man alltid har 24-bits upplösning oavsett vilken signalnvå man ligger på.

När man sedan går ut från sin DAW, så måste man ner på 24-bit för att omvandlaren ska kunna spela upp det - och då blir resultatet jämförbart med bitreduktion om man sänker utnivån ytterligare.

Även om det inte blir någon hörbart revolutionerande försämring förrän man kommer ner på riktigt låg volym, så tycker jag inte att det känns bra att tulla på ljudkvaliteten, utan jag kör med det som har alla förutsättningar för att ge bäst ljudkvalitet; Alltid fullt blås ut från DAW/ljudkort/omvandlare och så sänker jag till lagom volym med en analog kontroll före monitorerna.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...