Jump to content
Annons

Ny studiodator: Ivy Bridge eller Sandy Bridge-E?


kaveh

Recommended Posts

Hej!

Jag ska om några veckor bygga ihop en PC för som jag förutom vanligt användande (surf) kommer att använda främst för musikproduktion.

Som bekant släpper Intel sina nya Ivy Bridge-processorer i slutet av april. Vad tror folk här på forumet är att föredra mellan att köpa en sprillans ny Ivy Bridge i7 3770k som har fyra kärnor eller en Sandy Bridge-E, exempelvis i7 3930k med 6 kärnor (som ju också kostar en del mer)?

Jag använder inga externa instrument, endast virtuella instrument i datorn. Ableton Live är den sequencer jag främst använder för tillfället. Vet inte ens om det har stöd för fler än 4 kärnor, någon som vet?

Har själv inte riktigt tillräckligt mycket kunskap för att kunna jämföra vilket av de två köpen som man tjänar mest på prestandamässigt.

Vore grymt tacksam för råd eller info :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så länge du aktiverat Multicore/Multiprocessor i Live ska det anpassa sig efter hur många kärnor din dator har.

Jag hade inväntat 3770K och utsatt den för lite lättare överklockning. 🙂

Min huvudmaskin i hemmet är en överklockad 2700K och CPU-kraft är inte något problem för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för rådet! :-) Uppskattas.

Baserar du det på att prestandan skulle vara likvärdig mellan de två processorerna eller på att det är ett mer ekonomiskt alternativ? Pengar är inte så viktigt, vill ha en dator som inte dödar musikskaparlusten.

Två följdfrågor också:

Hur mycket RAM är klokt att köpa? Hört att Live bara kan nyttja 4 Gb. Men känns ju fjuttigt att köpa så lite. Ska man brassa på med 16 Gb?

Ivy Bridge har en förbättrad inbyggd GPU vad jag förstått. Skulle jag klara mig med endast den och helt enkelt skippa ett externt grafikkort? Vore ju väldigt smidigt i så fall.

Redigerat av kaveh
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det blir lite dyrare moderkort också om du vill ha 6 core som kräver 2011 sockel.

Men det är svårt att gissa eftersom processorn inte finns ännu, så få har fått prova. Men en gissning är att de är ungefär samma prestanda. Om du ändå tänker vänta tills den finns i butk varför inte vänta ett par dar till och se vad folk säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, det kan man ju göra.

Och sant som du säger att moderkortet blir dyrare, och även kylningen om jag förstått rätt. Så kanske är klokare att lägga de pengarna man sparar på 1155-sockel på annat krut i datorn.

Angående att använda den inbyggda grafikkretsen i CPUn (som tydligen ska vara bättre i Ivy Bridge jämfört med Sandy Bridge) istället för ett dedikerat grafikkort - är det en möjlighet eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, det kan man ju göra.

Och sant som du säger att moderkortet blir dyrare, och även kylningen om jag förstått rätt. Så kanske är klokare att lägga de pengarna man sparar på 1155-sockel på annat krut i datorn.

Angående att använda den inbyggda grafikkretsen i CPUn (som tydligen ska vara bättre i Ivy Bridge jämfört med Sandy Bridge) istället för ett dedikerat grafikkort - är det en möjlighet eller är jag helt ute och cyklar?

Det fungerar nog med inbyggda grafiken om du inte har för häftiga spel, och du kan ju alltid köpa ett grafikkort i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baserar du det på att prestandan skulle vara likvärdig mellan de två processorerna eller på att det är ett mer ekonomiskt alternativ?
Av förhandsinformation att döma snarlik prestanda fast mycket energisnålare (vilket leder till mindre kylningsbehov). Sedan är det mer ekonomiskt också.
Hur mycket RAM är klokt att köpa?
Minst 8 GB, men 2x4 eller 2x8 är ingen större prisskillnad. Brassa på med 16 GB.
Hört att Live bara kan nyttja 4 Gb.
Ableton Live är fortfarande en 32-bitars applikation. Det blir bättre när det kommer uppdatering med 64-bitars läge och det är på gång.
Ivy Bridge har en förbättrad inbyggd GPU vad jag förstått. Skulle jag klara mig med endast den och helt enkelt skippa ett externt grafikkort?
HD 3000 räcker mer än väl, så vad gäller HD 4000 blir svaret Ja. Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Stort tack för råden! Låter klokt som ni säger.

Blir nog en i7 3770k och provar att köra med inbyggda grafiken till att börja med då jag ändå inte lirar spel på PCn, så håller man ljudnivån nere också. Och kan lägga grafikkortspengarna på en fet SSD kanske...

Edit: Något särskilt man bör tänka på vid val av moderkort? Förutom att det är rätt socket såklart 🙂

Redigerat av kaveh
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med hyperthreading som jag vet diskuterats på t ex Gearslutz, hur ligger det till med det numera?

Är det fortfarande så att det inte uttnyttjas speciellt mycket bland DAWs?

Isf borde man ju inte få ut speciellt mycket extra ur en i7:a jämfört med en i5:a.

Jag planerar själv att byta upp mig i sommar någon gång och har börjat fundera på vad man bör satsa på och ungefärlig budget mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju använt cubase 5 fram tills nu och har ingen aning om hur det "ser" processorn. Har haft en i5:a fram tills nu och inte brytt mig om det men om man ska uppgradera till en i7:a vill man ju veta om man slänger pengarna i sjön eller inte.

Man kanske skulle byta DAW samtidigt som man byter processor? Har hört att Reaper ska utnyttja hyperthreading men vet inte om det stämmer.

Är inte så sugen på Reaper heller, tycker det verkar lite rörigt. Å andra sidan är Cubase svindyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror absolut inte du slönger pengarna i sjön. Men å andra sidan hade jag aldrig maxat min dator om jag inte kört the glue på x16, den drar cirka 45% av hela dator prestandan. Så kör man inte en massa oversampling på sina pluggar så har man svårt att maxa en 4core idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ivy är nya, sandy är gamla.

Ivy är snabbare, modernare, drar mindre ström och har en bättre inbyggt grafikdel.

Jo, det är jag väl medveten om. Fast var just Sandy Bridge-E jag funderade över i sådana fall vilket inte går att jämföra med på samma sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Ska bli nice att komma igång med producerande efter lite väl lång dvala på grund av att datorns kapacitet har dödat inspirationen till att skapa.

Hm. Kan man köra två skärmar med den integrerade grafiken i processorn, någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

1920x1080 det låter ganska ok men hur blir det med grafik som inte bara handlar om upplösning utan att det behöver gå lite snabbt oxå? Tänker inte på spel då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med hyperthreading som jag vet diskuterats på t ex Gearslutz, hur ligger det till med det numera?

Är det fortfarande så att det inte uttnyttjas speciellt mycket bland DAWs?

Isf borde man ju inte få ut speciellt mycket extra ur en i7:a jämfört med en i5:a.

Jag planerar själv att byta upp mig i sommar någon gång och har börjat fundera på vad man bör satsa på och ungefärlig budget mm.

Läste en recension av Studio där det testats med hyperthreading på en Macbook Pro och Logic och att det inte gjorde skillnad. Vilket det påståendet är fel.

När Apple släppte 6-core och 12-core så gjordes en uppdatering i Logic. Innan så klarade Logic bara 8 kärnor. Sen kom uppdateringen som gjorde att Logic kunde utnyttja 12 kärnor. Och dom som hade 6/12-core fick en massiv ökning av prestanda. Samtidigt så blev performancen sämre hos dom med 8-core. Nån vecka senare så släppte Apple en ny uppdatering där Logic klarade 16 kärnor. Vilket gjorde att dom med 8-core som hade hyperthreading på i sina macar fick 50% bättre prestanda i cpu!

Jag har 12-core med hyperthreading. Så när jag slår på hyper så läser Logic 16 kärnor varav 8 är döda.

Misstänker att nästa Mac Pro kommer att ha 16-cores med hyperthreading (32) och då kommer det en uppdatering och jag kan utnyttja mina totalt 24 kärnor!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Du menar om jag kan köra en 1080p Bluray-film i full kvalitet (runt 35Mbps) på datorn utan att missa en frame? Jajamän.

Nej jag tänkte mera på hur det skulle lira med systemet med inspelning av live video och streamat både upp och nerströms. Men iofs så är det ju bara att köpa ett kort om det inte skulle funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur ska man tänka vid val av moderkort egentligen? Förutom att det är rätt socket såklart. Jag tänkte köra på det inbyggda ljudkortet i moderkortet, om det är något som spelar in (spelar ändå inte in några externa instrument/audio).

Väldigt tacksam för råd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska man tänka vid val av moderkort egentligen? Förutom att det är rätt socket såklart. Jag tänkte köra på det inbyggda ljudkortet i moderkortet, om det är något som spelar in (spelar ändå inte in några externa instrument/audio).

Väldigt tacksam för råd 🙂

Ska du hålla på med musik så är det alltid värt att investera i ett riktigt ljudkort, men har tyvärr inte mycket erfarenhet av det då jag använder mig utav ljudkortet från min Traktor S2.

SSD är nog det som varit den viktigaste upgradering för mig. Jag skulle personligen rekommendera en Intel SSD.

Intressant, även om något gammal länk:

http://www.behardware.com/articles/843-7/components-returns-rates-5.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska du hålla på med musik så är det alltid värt att investera i ett riktigt ljudkort, men har tyvärr inte mycket erfarenhet av det då jag använder mig utav ljudkortet från min Traktor S2.

SSD är nog det som varit den viktigaste upgradering för mig. Jag skulle personligen rekommendera en Intel SSD.

Intressant, även om något gammal länk:

http://www.behardwar...ns-rates-5.html

Jo, alltså SSD är en självklarhet, där har jag inga funderingar 😉 Är moderkortet som jag funderar över hur man ska välja och vad man ska titta på för kriterier.

Och angående ljudkort kommer jag själv inte på någon övertygande anledning till att köpa ett externt sådant. Min musik är helt "virtuell". Spelar inte in någon utomstående audio alls. Tror jag kommer rätt långt med moderkortets inbygga ljudkort, ASIO-drivisar och en snabb CPU i övrigt? Eller tänker jag fel - något som jag missar i resonemanget?

Helt kort och enkelt: Varför behöver jag ett ljudkort skiljt från moderkortets inbyggda? Råd uppskattas mycket 🙂

Redigerat av kaveh
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, alltså SSD är en självklarhet, där har jag inga funderingar 😉 Är moderkortet som jag funderar över hur man ska välja och vad man ska titta på för kriterier.

Och angående ljudkort kommer jag själv inte på någon övertygande anledning till att köpa ett externt sådant. Min musik är helt "virtuell". Spelar inte in någon utomstående audio alls. Tror jag kommer rätt långt med moderkortets inbygga ljudkort, ASIO-drivisar och en snabb CPU i övrigt? Eller tänker jag fel - något som jag missar i resonemanget?

Helt kort och enkelt: Varför behöver jag ett ljudkort skiljt från moderkortets inbyggda? Råd uppskattas mycket 🙂

Drivrutinerna för integrerade ljudkort uppdateras nästan varje vecka och är allmänt riktigt stabila just nu, sedan är ju fördelen att dom kommer direkt integrerade med ditt moderkort så du kan lika gärna börja med det, och tycker du att det behövs kan du investera i ett dedicerat ljudkort i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen!

Har nu två alternativa datorpaket som jag inte riktigt kan bestämma mig mellan. Vilket tror ni på?

http://www.inet.se/k...3618/2012-04-29

http://www.inet.se/k...1585/2012-05-02

Kortfattat: Är det värt de extra pengarna för att få 2 extra kärnor? Betalar det lätt om det gör tydlig skillnad i prestandan men om det är likvärdigt känns det ju onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...