Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en s k netbook, någon Asus-variant med en 11.6" skärm. Processorn är en Intel Atom Z520, 1.33 Ghz, och det sitter 1 GB minne i burken. Kör Windows XP.

Det är ju inget prestanda monster, men jag köpte den för att ha som typisk "surfdator". Men det går lite si och så med det.

Kör jag Firefox, och kanske har en sida som Grooveshark uppe för att lyssna på musik, och sen går in här på t ex Studio-forumet, så är processorbelastningen över 50%, Firefox käkar upp ungefär 400 MB minne och allting går segt som tjära.

Inte ens att skriva i text i en ruta som denna flyter på. Rätt vad det är så händer ingenting, sen ingenting, och sen kommer texten. Och så håller det på.

Gjorde en total ominstallation när jag köpte datorn, så det finns ingen bloatware och sånt. Laddade ner alla drivrutiner jag kunde hitta på Asus hemsida som hörde till datorn. Förutom antivirus-programmet (Avira, som ändå verkar mycket snålare än Avast) finns ingenting i auto-starten. Och hårddisken har ca 15% ledigt utrymme.

Finns det något man kan göra, förutom att köpa ny dator?

Annons
persuader (oregistrerad)
Postat

Har något liknande som jag köpte billigt på Blocket.

Valde att ominstallera med Win 7 x86. Kastade ut

Firefox då den blivit allt mer klumpig på sistonde

och började köra Chrome istället. Hittade nya

drivisar för win 7 på Asus eller Acers hemsida

Testa det vettja

Postat

Går det att köra Win7 på 1 GB minne?

Har provat Chrome som webläsare också, det går faktiskt ännu segare. I a f på Grooveshark, som jag använder ganska mycket, och som är bra att testa på eftersom det tydligen är rejält tungt för datorn.

Stänger jag av flash så blir det väl en massa saker som inte fungerar?

Har funderat på att köra in någon Linux-operativ, men inte bestämt mig för vilket jag ska prova än. På jobbet har vi Gentoo, på förra jobbet körde vi Ubuntu. Där fick jag fixa ganska mycket själv eftersom IT-killarna satt i Göteborg. Men nu har jag inte provat det på några releaser, har mest läst att dom ändrat GUI:t och att det är många som inte är så nöjda med det. Fast det kan ju vara en liten högljudd skara "Linux-intresserade" som vill att allt ska vara så likt ett terminal-fönster som möjligt... 🙂

Går JoliOS enkelt att lägga in som dual-boot? Är ju ändå lite praktiskt att kunna starta upp Windows också om man känner för det, om man t ex är på resande fot och vill sitta och skissa lite låt-idéer och sånt i Cubase (man får dock vara väldigt försiktigt med vilka pluggar man lägger på 🙂).

pme (oregistrerad)
Postat

Har något liknande som jag köpte billigt på Blocket.

Valde att ominstallera med Win 7 x86. Kastade ut

Firefox då den blivit allt mer klumpig på sistonde

och började köra Chrome istället. Hittade nya

drivisar för win 7 på Asus eller Acers hemsida

Testa det vettja

? Tycker precis tvärt om. Det är de senare releaserna som har blivit bättre. flashblock adawere och noscript så blir ff funktions duglig även på atoms.
Postat

Inte ens att skriva i text i en ruta som denna flyter på. Rätt vad det är så händer ingenting, sen ingenting, och sen kommer texten. Och så håller det på.

Stoppa in mer minne så löser det nog sig

Postat
Går det att köra Win7 på 1 GB minne?
Nej, du kommer att få värre problem än med XP.

Som redan sagt är minnet lågt och OS/program blir mer krävande med tiden. Glöm Flash player till att börja med.

Sedan skulle jag föredra Ubuntu framför XP på en Netbook.

Postat

Japp! Laddar du ner .exe filen så fixar den dualboot helt automagiskt. JoliOS är baserat på Ubuntu för övrigt. 🙂

Går JoliOS enkelt att lägga in som dual-boot? Är ju ändå lite praktiskt att kunna starta upp Windows också om man känner för det, om man t ex är på resande fot och vill sitta och skissa lite låt-idéer och sånt i Cubase (man får dock vara väldigt försiktigt med vilka pluggar man lägger på 🙂).

persuader (oregistrerad)
Postat

Prestandan på min är Intel Atom 250 1 Gb minne 160 Gb Hdd

och Win 7 x86 funkar utmärkt.

Postat

Nu har jag provat JoliOS, upplevde det tyvärr som minst lika segt som XP. Kändes t o m som att det tog längre tid att starta. Men jag kan ha fel där har inte suttit och tagit tiden, den känslan kan ju lika gärna ha med förväntningar att göra. Man vet att XP tar tid på sig, medans man förväntar sig att JoliOS ska starta på ett kick.

Men rent generellt, egentligen är det väl ganska dåligt att man har de ladd-tider man har på en vanlig dator, i a f när det gäller vanliga program? Tänker på min telefon (en Samsung Galaxy S2), där startar ju t ex webläsare på 1-2 sekunder. Och den klarar ändå av det allra mesta man försöker gå in på. Nu efter uppgraderingen till Android 4.0 kan man t o m svara på inlägg på Alfa Romeo-klubbens forum! 🙂 Eller gå in på Grooveshark och spela låtar (deras gränssnitt är dock dåligt anpassat till pekskärmar.

Egentligen skulle man ju vilja ha en sådan där pekskärmsnetbook typ Asus Transformer Prime. Men det stora hindret där är ju att det inte finns några vettiga musikprogram, i a f inga jag har provat.

Postat

Jag har en liknande, fast Acer. Uppgraderade från 1GB till 2GB det första jag gjorde. Det blev väldigt stor skillnad!

Postat

Jo det var det första jag gjorde också. Sen råkar jag ha en liten SSD på 32 GB i den också så den är en tyst racer min Acer D250 🙂

Jag har en liknande, fast Acer. Uppgraderade från 1GB till 2GB det första jag gjorde. Det blev väldigt stor skillnad!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.