Jump to content
Annons

Förstärkare till passiva monitorer


stud

Recommended Posts

Tjapp, jag skaffade ett par Yamaha NS-10M Studio högtalare och jag undrar om nån har ngt tips på stärkare att driva dem med. Man vill ju ha någorlunda rent och ofärgat ljud.

För övrigt kör jag med Event TR-5 (aktiva).

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bra fråga. Jag skulle också vilja veta ifall t.ex. en skapligt bra Hi-Fi förstärkare är kompetent att driva studiomonitorer.

om jag skulle gissa så borde det funka med vilken förstärare som helt... bara det är kraffull nog att orka driva högtalarna, borde ju inte vara någon skillnad på om högtalarna är gjorda för att köra i studio eller någon annan stans,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Ja, om nu passiva monitorer är så bra, så måste man ju få veta vilka stärkare man ska ha till. Kom inte och säg att det kvittar, för i så fall kunde ju lika gärna förstärkarna inuti aktiva lådor duga...

Vad jag har förstått från andra här på forumet så färgar inte slutsteget ljudet märkvärdigt mycket om det inte är underdimensionerat, vilket det kan vara i de billigare aktiva modellerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om nu passiva monitorer är så bra, så måste man ju få veta vilka stärkare man ska ha till. Kom inte och säg att det kvittar, för i så fall kunde ju lika gärna förstärkarna inuti aktiva lådor duga...

Det kvittar nästan, eftersom en minst sagt medioker hifi-stärkare är bättre än det som sitter inbyggt i billiga aktiva monitorer. Går man upp i pris, så börjar det däremot ha betydligt större betydelse...

Slutsteget i sig färgar inte nämnvärt ens i en billig stärkare - men om man går igenom förförstärkaren och inte har möjlighet att stänga alla eq-reglage, så är det värre. Det viktiga är att slutsteget har en kraftig nätdel, så att det klarar att återge transienter bra. I övrigt är det inte så kinkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...