Jump to content
Annons

Skumt problem!


The Mr

Recommended Posts

Hejba!

Jag har ett problem nÀr jag ska lira in midi. Jag anvÀnder mig av cubase sx 2, och nÀr jag ska spela in midi sÄ synkar det inte riktigt... Alls faktiskt!

NĂ€r jag valt en midikanal och trycker pĂ„ rec sĂ„ startar inspelningen, men nĂ€r jag trycker pĂ„ en tangent pĂ„ keyboarden sĂ„ spelas tonen in 1/4 takt före?!? 🙂 SĂ„ nĂ€r jag sen ska lyssna pĂ„ det, sĂ„ kommer allt ljud 1/4 före alla andra instrument.

Jag kan ju förstĂ„s flytta allt sĂ„ det blir rĂ€tt, men det kĂ€nns ju onödigt att hĂ„lla pĂ„ sĂ„ 🙂

Är det ngn som vet vad detta kan bero pĂ„?

The Mr...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Sökfunktionen Ă€r bra att ha... 🙁

En av alla trÄdar som har handlat om detta problem: https://www.studio.se/index.php?showtopic=1407

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har ocksÄ detta problem. har levt med det i 3 Är ungefÀr =)

aldrig löst det.

edit: LOL! den lÀnken hÀnvisar till en annan lÀnk som hÀnvisar till en annan som h....

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har ocksÄ detta problem. har levt med det i 3 Är ungefÀr =)

aldrig löst det.

edit: LOL! den lÀnken hÀnvisar till en annan lÀnk som hÀnvisar till en annan som h....

Ja - jag vet, men jag hann inte leta lĂ€ngre i skrivande stund... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har ett problem nÀr jag ska lira in midi. Jag anvÀnder mig av cubase sx 2, och nÀr jag ska spela in midi sÄ synkar det inte riktigt... Alls faktiskt!

NĂ€r jag valt en midikanal och trycker pĂ„ rec sĂ„ startar inspelningen, men nĂ€r jag trycker pĂ„ en tangent pĂ„ keyboarden sĂ„ spelas tonen in 1/4 takt före?!? 😉  SĂ„ nĂ€r jag sen ska lyssna pĂ„ det, sĂ„ kommer allt ljud 1/4 före alla andra instrument.

Samma hÀr! Jag Àr ocksÄ drabbad av "för tidiga midievents" och jag lider med dig!

(men bra att nĂ„n mer uppmĂ€rksammar det 😏)

Mer exakt, hos mig hamnar noterna allt mer till vÀnster om markören, dvs skillnaden mellan verklig tid och midi-data tid vÀxer. NÀr jag startar inspelning sÄ kan det vara en vÀldigt liten förskjutning och pÄ slutet kan det vara mer Àn en hel takt. (om jag minns rÀtt sÄ Àr det 5 ms per sekund)

Problemet, som jag ser det, Àr att cubase och drivrutinen till midi-interfacet inte pratar samma sprÄk (eller att de jÀmför pÀron och Àpplen). Det finns tydligen tvÄ olika "klockor" i Windows APIerna, som kan anvÀndas för Windows MIDI och DirectMusic, som i vissa fall inte gÄr rÀtt (beroende pÄ hÄrdvara?).

HÀr finns ett timing-test, MIDITime Utility: http://www.jay.fm/blog/pc-midi-timing-and-nuendo.html (och lite mer att lÀsa för den som har lust)

Jag har ett Emu 1820, med inbyggt midi, vars drivrutin bara presenterar/stöder Windows MIDI-portar. Om det haft stöd för DirectMusic sÄ hade det nog fungerat som det ska. AlltsÄ portarna som listas under Devices | Device Setup

De vÀgar jag provat att fÄ nÄgon part att ta upp bollen har inte nÄtt lÀngre Àn bonk in i vÀggen. SÄnt hÀr Àr högst kreativitetsdödande efter att ha investerat i massa utrustning som sagt...

Nu var det ett tag sedan jag orkade rota i problemet och jag har inte alla uppgifter med mig hÀr och nu, men jag kan kolla upp och Äterkomma senare kanske.

The Mr, ska vi knyta en kontakt kring detta?

Mvh,

Fredrik

PS.

HÀr följer en radda pÄ utrikiska som jag skickade till E-mu supporten:

 

During loop-back recording test (with a track with quarters exactly on beat 1 2 3 and 4), every note recorded is slightly shorter e.g. 120 = quarters becomes circa 112 and also drifts relative to start (becomes closer to start) - compared to original track. Next recording has a greater negative offset, next next even greater, and so on.

 

If I do reset devices, start jumps to (near) 0 again, but directly begins to drift

i.e. notes get recorded before I play them. (This is why I asked which timer (api) the emu midi driver uses. Could be due to different clocks not in sync.)

 

DS.

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skumt. Just att midievents kommer för tidigt, brukar vara ett tecken pÄ att man har emulerade portar och behöver flytta den dÀr ignoreportfilter-filen.

Jag har hört att det hos somliga har fungerat bÀttre om man kopierar i stÀllet för att flytta filen - sÄ det kanske kan vara nÄgot att prova ocksÄ om det inte har fungerat med att flytta filen...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hola! TÀnkte höra efter hur det gÄtt hÀr...

The Mr, har Du testat MIDITime programmet eller loop-back test i Cubase? Eller kommit nÄn vart med problemet?

Claes, ignoreportfilter-grejen i sig fungerar (fler portar listas) men hjÀlper inte nÄt vad gÀller felaktig timing (för det krÀvs nog nya interface drivers eller att cubase Àndras, eller en kombination)

Ha en bra kvÀll!

Fredrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 Ă„r senare...

Nu Àr det över tvÄ Är sedan som trÄden var igÄng men ÀndÄ...

för att styrka Claes teori om emulerade portar kan jag meddela att jag kopierade ignoreportfilter till en mappnivĂ„ upp och det löste det hela!! SĂ„ jĂ€kla skönt. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet vad det Àr för problem, eller rÀttare sagt hur man löser det.... Hoppas att jag inte sagt för mycket nu, men det finns en parameter som man kan klicka för i Cubase, kommer aldrig ihÄg vad den heter, men det Àr vÀl "midi time event" eller liknande. Se till att den Àr markerad!

Det löser förhoppningsvis problemet!

EDIT: Kom pÄ vad det heter,, "midi timestamp".. kolla efter det!

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 6 mĂ„nader senare...

Jag har problem med detta sjÀlv sedan min ominstallation men har lite olika saker att testa nu. Kör FireFace 800 men har (vad jag kan minnas just nu) inga emulerade ingÄngar. FÄr titta sen nÀr jag Àr i studion i eftermiddag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...