Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som jag nÀmnt innan för vissa sÄ har jag funnit Ampltibue att lÄta helt annorlunda i 96kHz jÀmnfört med 44.1kHz och 48kHz. HÀr Àr tvÄ exempel som jag gjort.

Jag spelade in ren gitarr i 96kHz och gjorde sedan kopia som jag konverterade till 44.1kHz. Sedan gjorde jag ett project i 96kHz och anvÀnde preseten American Lead 1 i Amplitube, och sedan ett project i 44.1kHz med samma presets. Enda skillnaden var sample raten. Amplitube lÄg Àven pÄ ett stereo spÄr som jag finner ger bÀttre ljud Àn om den ligger pÄ ett mono spÄr. Och bit raten var 16bit pÄ bÄda ljudfilerna. 96kHz versionen har jag sedan konverterat till 44.1kHz.

SÄn hÀr skillnad Àr det:

LÄter som IK Multimedia borde fixa detta SÄ att det lÄter likadant under alla sample rates.

Obs. Jag bara spelade lite, sÄ jag brydde mig inte om att det skulle lÄta bra.

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Det lÄter ju som om det Àr tvÄ helt olika filtreringar...

🙂

//nemo

Postat

Företag slarvar tyvÀrr vÀldigt ofta med 96 vs. 44.1kHz. Detta leder till stora skillnader som kan ligga i att filterfrekvenser Àr helt olika i de olika upplösningarna o.s.v. Vilket i sin tur fÄr folk att tro att "wow, vad mycket bÀttre 96kHz lÄter". Vilket inte alls har med saken att göra.

Skriv ett mail till IK Multimedia, pÄpeka skillnaderna och ifrÄgasÀtt hur och varför skillnaderna Àr sÄ stora.

/Majken

Postat (redigerat)

Jag fick ett mail tillbaks utav IK Multimedia idag. SÄ hÀr stod det:

Dear ******,

old version of AmpliTube (the demo is still and old version) had bugs on 96

kHz This bug is fixed on latest updated version of AmpliTube.

Thank you for your request.

Redigerat av punkrockdude
Postat

punkrockdude: Föredömligt konkret dĂ€r du seriöst har testat i jĂ€mförbara miljöer för att isolera problemet. Dessutom med ljudexempel. Önskar att fler som tycker nĂ„got "lĂ„ter illa" eller Ă€r "undermĂ„ligt" gör som du!

Postat (redigerat)
punkrockdude: Föredömligt konkret dĂ€r du seriöst har testat i jĂ€mförbara miljöer för att isolera problemet. Dessutom med ljudexempel. Önskar att fler som tycker nĂ„got "lĂ„ter illa" eller Ă€r "undermĂ„ligt" gör som du!

Man tackar och bugar. Alltid kul att fÄ positiv kritik nÀr man vill hjÀlpa andra.

Edit: rÀttade stavfel

Redigerat av punkrockdude
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Vet nÄgon om/hur man kan anvÀnda amplitube nÀr man t.ex. startar ljudkonversation i MSN eller snackar i Skype ? Ett alternativ Àr ju att rikta microfonen mot högtalare men jag undrar om signalen kan gÄ direkt ur datorn till ovannÀmnda program..

Vore lattjo 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.