Jump to content
Annons

Kenny Lövrin - Wave goodbye


deez

Betyg  

29 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      4
    • 4
      16
    • 5
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN: Wave goodbye

ARTIST/GRUPP: Kenny Lövrin

GENRE: rock / singer-songwriter

LÅTLÄNGD: 2:45

KOMPOSITÖR: Kenny Lövrin

PRODUCENT: Kenny Lövrin

EV. MEDVERKANDE: Anna Nilsson (stämsång)

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: 192 kbit, 44.1khz mp3

STORLEK: 3,77mb

STATUS: färdig demo

LÅTLÄNK: Kenny Lövrin - Wave goodbye

Kom gärna med kommentarer utöver betyget!

Och lyssna gärna på fler låtar på min hemsida http://www.kennylovrin.se 🙂

Mvh

Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, jag har lyssnat låtarna du har på hemsidan, och låtarna tycker jag är mycket bra, vissa kan dock kännas lite som sömnpiller. Min favorit är Hatred, skönlåt 🙂 Älskar slajd jitarren 🙂

Men en sak om ljudet, det känns lite dovt på nästan alla låtarna. Lite luddigt som våran lärare säger. Skulle vara skönt om det kunde vara lite klarare och tydligare i klangen. 🙁

//AEM

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Satt just och myste till Jack Johnsons nya platta och skulle bara kolla in den här låten. Schysst övergång får man säga, nästintill omärkbar.

Ljudet var dock bättre "Cheap Chick". Det bumlar väldigt i basen på denna, eller så har jag för hög volym på lurarna.

Och skit i att gitarren är sur, det går ändå inte att stämma gitarrer. 🙂

Sköna låtar som är bra genomförda iaf! Och snygga bilder. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är något som nästan distar i mina lurar...kanske basen, lite otajt med Hi-hat:en

kanske lite andra basar,kvint eller tersbasar på några ställen så det skapas en motstämning i låten, den blir lätt slätstruken trots den goda sången 😄 i mina öron

och kanske en stämd gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. Ljudet, sången, körerna. Mycket snyggt.

Jag tycker däremot inte om arrangemanget riktigt. Det är ju mer en smaksak, men sången är nästan för erotisk/nära. Gitarerna lite för spridda, solona lite störande. Trummorna för oinspirerade. Splashen ful. Reverbet hmmm.

Nej arrangera om låten för det är den värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt må jag säga! Tillräckligt bra för att jag skulle köra den om och om igen så att jag brände pizzan jag hade i ugnen...

Lite konstruktiv kritik(hoppas jag) - Den kändes lite sömnig ändå, tycker nog ett stick eller något liknande skulle göra sig, lite mer variation alltså. Sedan tror jag att lägga på ett piano efter ett par verser eller så skulle passa helt perfekt i ljudbilden(det var det jag gjorde när jag brände pizzan...). Då skulle sticket tex kunna utgöras av lite pianosolo typ.

Riktigt lovande...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Groove Agent va?

Byt ut splashen o om du kan så testa att byta ut trummorna helt och se hur resultatet blir.

Den högerpannade basen/gitarren i början är lite mycket pannad för att vara en melodislinga. Den får gärna vara pannad sen, men inte precis i introt.

Annars bra! Du sjunger ju finfint verkligen 😱

Nästan så att man blir lite avundsjuk måste jag nog erkänna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt...vet inte om jag kan hålla med om sömnpiller...lugnande...men skulle inte vilja sömna ifrån låten...man kanske skulle missa nåt.

...det enda jag kan verkligen tycka att tjejen med bakgrunds "vocals" skulle plockas fram lite mer hon har en tendens att försvinna i din sång...

...älskar slide gitarren 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar låt, verkligen! Skön, laidback röst och slidegitarren gör verkligen mycket. Gillar trumkompet starkt. Hur är det upplagt, VST:i (isf vilken?) eller mickat?

Men jag skulle verkligen föredra ifall du, istället för första refrängen, kör ett kort mellanspel (intromelodin med någon variation) och går direkt till andra versen.

Det skulle bygga upp lite mer förväntan inför första refrängen (där du gärna kan kapa slidegitarren en aning, det krockar lite med sången). Gärna ett lite längre instrumentalt stycke sent i låten. Jag skulle gärna se den här låten vara över fyra minuter, så oroa dig inte att sväva iväg lite 😏

<edit> Korrigerade lite idiotiska felstavningar :-) </edit>

Redigerat av Chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, splashen tycker jag är jättekäck. När den ändå inte ligger på ettan, utan mer som en del i ett fill, tycker jag det passar in. Men på de ställen den LIGGER på ettan, kan du ju testa med en... tja, en china, kanske...

Skitbra låt, skitbra röst, skitbra soft-gung. Bara ett fåtal skavanker, som redan tagits upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Ah

Tack för kommentarerna! Hade helt glömt bort att jag hade skapat denna tråden här 😆..

Jodå, den kritik ni ger tycker jag är helt befogad. Det knaglar lite med stämningen, men det beror även lite på min oförmåga att spela gitarr.. hehe

I övrigt så ser jag ju det hela som en övning på väg mot det "perfekta ljudet". 😄 Tycker själv att det brukar bli bättre för varje gång man gör en ny låt..

Tack för kommentarerna iaf, kul att ni gillar låten i sig, för min del betyder det egentligen mest, inspelningarna är ju bara demos som jag gör för att få en bättre bild av hur pass bra en låt funkar. Skulle jag hamna i en riktig studio där jag slipper tänka på tekniken runt omkring så hade det blivit lite annorlunda.. 🙂

Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

väldigt fint! bra låt, arrangemang och sound. mkt bra med tjejstämman i refr!!! påminner om jack johnson som nån annan sa, på ett positivt sätt. laidback.

håller med övriga om att trummorna borde fixas på nåt sätt.

det är nåt med texten och fraseringen som inte håller riktigt, det är lite hackigt på något sätt. för mycket konsonanter, fa i verserna.

antingen kan du bearbeta texten, för att hitta ord som har ett bätte flyt, eller så kan du försöka sjunga det mer avslappnat på något sätt. hela soundet är ju väldigt soft, så det skulle vara gott om sången också hängde lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus: Snygg röst, bra låt, bra dynamik mellan dig och tjejen.

Minus: Den ostämda gitarren, trummorna. Jag tycker dock att det funkar med splash, men du kanske ska sänka den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med två så fantastiska röster blir det en femma. Den kvinliga sången ger mig lite Zelmani-vibbar, men vad gäller den manliga så vet jag bara att den är suverän. Andra har påpekat lite sura gitarrer och liknande, och visst har de rätt. Det är bara det att jag inte bryr mig så mycket om det. Det här är bra och enda anledningen att påpeka bristerna i arrangemang o dyl. är att det är så små åtgärder som krävs för att få ett helt professionellt resultat. Det blir spännande att höra eventuella nyinspelningar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare

Tack för de ytterligare kommentarerna!

Som jag skrev tidigare, jo, det har sina brister.. 😕

Trummorna är groove agent, och jag lägger inte någon direkt tid på det, försöker bara få till ett beat som någotsånär liknar det jag är ute efter.

Min tanke är dock att ev spela in en EP med målet att få det att låta mer proffsigt, då kommer jag ju lägga ner mer tid på det. Numera skriver och spelar jag in en låt på kring 5 effektiva timmar.. Så med lite mer tid kan man säkert få det att bli rätt shysst.

Personligen är jag ju mest intresserad av vad folk tycker om låten, inspelningar som denna gör jag inte direkt för att sälja i en affär. 🙂

Tack,

kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska behagligt faktiskt. Vill ha lite torrare (mindre reverb) på allt för att få allt att komma lite närmare om man säger så..Särskillt alla instrument som kompar.

Ska bli kul att höra mer sen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska ni ha!

Ni som gillar låten i sig får gärna spana in min hemsida på http://www.kennylovrin.com .. där finns lite nyare material också, och förhoppningsvis låter det bättre hela tiden. 😉

Men jag lär ju återkomma ifall jag börjar spela in en seriösare EP, för att få kritik så det låter så bra som möjligt. I dagsläget satsar jag ju inte direkt på att bli en superbra tekniker utan försöker skriva bra låtar istället. Men om jag kommer till nivån att jag får ta tag i en egen skivinspelning så får jag ju försöka göra det så bra jag kan. Och det ska nog bli rätt kul, väntar på min nya gitarr nu också, är så sjukt sugen på att spela in lite med den.

Fressten, är det någon annan som har tips om hur man mickar en solid mahogny-gitarr bäst? Hela gitarren är mahogny och ganska dov, så jag har ett jävla stå i att få ljudet att inte bara bli bas-blarr. Har testat en Röde NT1 och en Behringer E-2500 eller vad den hter. Tycker inte det blir sådär jättebra... Har funderingar på att stereomicka med två sm-57, vad tror ni om det?

Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Doktorn (oregistrerad)

Du har en himla fin röst, behaglig att lyssna på...påminner lite om Smogs stämma emellanåt...du borde berätta mer historier och droppa visdomsord...en sådan röst är respektingivande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...