Jump to content
Annons

Mixning av gitarrsolo


Halkbi

Recommended Posts

Hej!

Håller på med ett mixprojekt nu och något som alltid retar gallfeber på mig är att få gitarrsolon att smälta in naturligt i ljudbilden. Resultatet blir ofta hårt och osammanhängande med resten av mixen, och när ett solo går till en lägre oktav så försvinner det helt i mixen (har testat att automatisera en volymökning av de delarna, men det låter bara onaturligt i mina öron.) Mitt mixideal är att soloinstrument endast bör sticka ut marginellt från resten av musiken (tycker att musiken tappar kraft om det sticker ut för mycket), och just den här gången verkar det vara extra svårt att få till det bra.

Hur hade ni tacklat denna problematik?

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det kommer till gitarrsolon kan det ofta vara idé att planera eq och effekter på själva gitarrsolot utifrån vart i mixen det finns plats. Ett lead-ljud som låter episkt när man sitter och lirar gitarren för sig själv funkar inte alltid (ganska sällan, faktiskt) direkt i mixen. Ofta får man experimentera med olika gain-nivår, kanske dra ner effekter en del (delay och reverb kan gröta till det rejält), skära i botten osv. Eller byta solo-ljud rakt av. Det kan behövas ibland.

Ett tips kan vara att tänka i termer av örstärkartyper. Att lägga komp med mid-scoopad Marshall ger plats för ett mid-heavy solo från ex. en Mesa/Boogie MkIV osv. Nu måste man absolut inte använda just dem, men att ha alldeles för lika komp- och sololjud resulterar ofta i ljudgröt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Se till att det EQ:ade ljudet först låter tillräckligt separerat från resten innan du ens sträcker dig efter en EQ. Mera midd och treble brukar funka bra. Highpassa mer än du tror också.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ja, man måste se till så att det fins lite utrymme i mixen för att solot ska höras. Om gitaren och kompet ligger för nära varandra i din EQ, så kanske du måste skära lite i kompets EQ, för att framhöva gitarren. Annars blir det lätt grötigt. Du kan ju testa med en större stereobrädd (panorera mera åt höger och vänster) i kompet för att låta gitarren få spelrum i mitten av mixen. Elelr så kanske du ka npanorera solot lite gran för att hitta ett ledigt utrymme i stereobilden med.

Ibland kan det hjälpa om man försöker se alla instrumenten spelade av musiker, för att sedan palcera dem på olika ställen i "rummet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar, precis som nikko påpekar, är att man har mycket att vinna på att planera hur man EQar gitarrljudet från början, innan man ens spelar in, utifrån hur det ser ut i övriga ljudbilden. (Alternativet är att spela in gitarrljudet utan några som helst kompromisser, och lägga allt annat utifrån det, men det ter sig ju så att säga lite jobbigare). Det är väldigt svårt att "trolla fram" gitarrsolot senare i mixen, om det ligger och knuffas och skaver i områden där det är trångt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar inte heller så mycket med solon i efterhand, det måste vara rätt från början, justerar mestadels bara volym och eventuellt kompressor. Minimalt med EQ.

Däremot brukar jag jobba mer aktivit med "kompet". Strippa ner lite om det är mycket samtidigt, eventuellt automatisera lite volymsänkningar också beroende på låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...