Jump to content
Annons

Någon som har erfarenhet av AKG K271 Studio?


wackodacko

Recommended Posts

Annons

Kör bl a med ett par K271 och de är helt okej. Om man tar hänsyn till priset är det inte dom mest prisvärda lurarna dock. Jag tror man kan kalla dom för halvöppna (de låter som ett par slutna, men läcker som ett par halvöppna).

Fördelar: Stabilt och tydligt basregister, relativt lättdrivna, ovanligt bra stereobredd (för att vara ett par hörlurar). Sen är det något visst med diskanten, svårt att förklara. Ibland gillar jag det, ibland känns det överdrivet.

Nackdelar: Stoppningen i lurarna vilar mot ytterörat, vilket ger ömma öron efter ett par timmar (inga långkörare). Jag tycker mellanregistret kan vara lite grumligt (i förhållande till basen och, ibland, diskanten).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör bl a med ett par K271 och de är helt okej. Om man tar hänsyn till priset är det inte dom mest prisvärda lurarna dock. Jag tror man kan kalla dom för halvöppna (de låter som ett par slutna, men läcker som ett par halvöppna).

Fördelar: Stabilt och tydligt basregister, relativt lättdrivna, ovanligt bra stereobredd (för att vara ett par hörlurar). Sen är det något visst med diskanten, svårt att förklara. Ibland gillar jag det, ibland känns det överdrivet.

Nackdelar: Stoppningen i lurarna vilar mot ytterörat, vilket ger ömma öron efter ett par timmar (inga långkörare). Jag tycker mellanregistret kan vara lite grumligt (i förhållande till basen och, ibland, diskanten).

Förslag på mer prisvärda lurar? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju Sennheiser HD250II......superbra slutna lurar, dyra dom också dock....men, hur dom ställer sig i jämförelse med AKG 271 vet jag inte....då jag inte har några AKG 271.

tipset är att läsa studios test(om du nu inte redan gjort det), och provlyssna dom....! Det är precis som monitorer, väldigt personligt vad man tycker låter bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelar: Stoppningen i lurarna vilar mot ytterörat, vilket ger ömma öron efter ett par timmar (inga långkörare). Jag tycker mellanregistret kan vara lite grumligt (i förhållande till basen och, ibland, diskanten).

Inga sådana problem här, men gissningsvis beror det på form/storlek på öronen. Tvärtom bär jag med lätthet dessa lurar i flera timmar. Svårt att veta innan man köper, dock. Oavsett vilka lurar som ligger på inköpslistan, var vaksam på alla eventuella obekvämheter när de provas, även små irritationsmoment - de kommer att bli större med tiden de bärs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju Sennheiser HD250II......superbra slutna lurar, dyra dom också dock....men, hur dom ställer sig i jämförelse med AKG 271 vet jag inte....då jag inte har några AKG 271.

Jag kör med ett par såna också. Men tillverkas de fortfarande? Jag tycker dom sitter betydligt bättre på huvudet (stoppningen vilar mot skallen istället för mot ytterörat). De är helt slutna, vilket kan var en fördel vid inspelning. Men vid mix kan det bli lite för tvådimensionellt ljud (en instängd känsla). De är ganska tydliga/skarpa i diskanten och jag upplever att de har en sämre definition i botten än K271.

Kort sagt, jag är riktigt kräsen! Inte ens riktigt dyra lurar är tillfredställande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelar: Stoppningen i lurarna vilar mot ytterörat, vilket ger ömma öron efter ett par timmar (inga långkörare).

Inga sådana problem här, men gissningsvis beror det på form/storlek på öronen.

Kanske ska tillägga att jag tar av mig ap-kostymen när jag mixar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelar: Stoppningen i lurarna vilar mot ytterörat, vilket ger ömma öron efter ett par timmar (inga långkörare). Jag tycker mellanregistret kan vara lite grumligt (i förhållande till basen och, ibland, diskanten).

Inga sådana problem här, men gissningsvis beror det på form/storlek på öronen. Tvärtom bär jag med lätthet dessa lurar i flera timmar. Svårt att veta innan man köper, dock. Oavsett vilka lurar som ligger på inköpslistan, var vaksam på alla eventuella obekvämheter när de provas, även små irritationsmoment - de kommer att bli större med tiden de bärs.

Håller med... Har oxå ett par sånna och dom är hur bekvämma som helst. Kan ha dom på hela dagen utan att få ont. Blir bara lite varmt om öron möjlighen. Men det är ju inte heller fel så här under vinter halvåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag varit förbi Börsen och lyssnat på ett par K271. Riktigt trevliga. De passade mitt huvud/öron perfekt. 😆

Ska försöka hinna med att lyssna igenom de andra lurarna i testet.

Från det ena till det andra. Brukar ljudet förändras mycket efter en tids användning? Har försökt att läsa på lite om olika lurar. Och vissa förespråkar att man ska "spela in" hörlurarna som man gör med högtalare. Först då kan man säga hur de låter?

Redigerat av wackodacko
Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelar: Stoppningen i lurarna vilar mot ytterörat, vilket ger ömma öron efter ett par timmar (inga långkörare).

Inga sådana problem här, men gissningsvis beror det på form/storlek på öronen.

Kanske ska tillägga att jag tar av mig ap-kostymen när jag mixar. 😆

Så man lär känna igen dig på stan... Hehe 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Inga sådana problem här, men gissningsvis beror det på form/storlek på öronen. Tvärtom bär jag med lätthet dessa lurar i flera timmar. Svårt att veta innan man köper, dock. Oavsett vilka lurar som ligger på inköpslistan, var vaksam på alla eventuella obekvämheter när de provas, även små irritationsmoment - de kommer att bli större med tiden de bärs.

Jag får heller inte ömma öron av mina. Kan ha dom på hur länge som helst utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...